Vozy na CNG jsou již k dispozici ve většině tříd

Obliba automobilů na stlačený zemní plyn (CNG) v České republice neustále roste. Důvodem je nejen nižší cena CNG oproti standardním palivům, která zajišťuje poměrně krátkou dobu návratnosti počáteční investice, ale také každoroční nárůst počtu plnicích stanic. Na konci letošního roku u nás bude jezdit zhruba 11 000 vozů na CNG a k dispozici bude kolem 100 plniček. Jak je to ale s dostupností aut? Které automobilky již vozy s CNG pohonem prodávají a v jakých třídách?

V současnosti jsou CNG automobily populární zejména v podnikové sféře. „Nejvyšší prodeje CNG automobilů registrujeme u podnikatelů,“ říká Edita Dujsíková, vedoucí prodeje společnosti ZLINER s.r.o. Podle odborníků však lze předpokládat postupný růst zájmu také u fyzických osob, čemuž vedle rozšíření počtu plnicích stanic napomáhají také další faktory. „Klíčová je nejen osvěta, ale také dostupnost vozů. Tam činí CNG velké pokroky, naprosto zásadní je například podpora české automobilky Škoda,“ vysvětluje Jiří Lachout, odborník na CNG ze společnosti E.ON Energie.

CNG podporuje Škoda, Fiat nebo Volkswagen

Automobily na stlačený zemní plyn dnes najdeme v České republice u řady značek – vozy s tímto pohonem prodává vedle již zmíněné automobilky Škoda také Fiat, Volkswagen, Opel nebo Mercedes. „Kvalitní CNG vozy dnes přitom najdete v každé z hlavních tříd,“ potvrzuje Edita Dujsíková. Podle údajů odborného serveru www.cngplus.cz se dnes na českém trhu prodává zhruba 40 různých modelů s pohonem na stlačený zemní plyn, v nabídce však některé třídy chybí. Jako extrém lze uvést absenci u kabrioletů nebo sportovních a terénních vozů. Každopádně ve třídách s největší prodejností je modelů dostatek,“ objasňuje Zdeněk Prokopec.

Například v segmentu malých městských vozů jsou prodejci nabízeny CNG verze většiny nejprodávanějších modelů, jako je Škoda Citigo G-TEC, Fiat Panda, Fiat Punto nebo Volkswagen Up!. U modelu Škoda CitiGO G-TEC je cena CNG verze oproti srovnatelnému benzínovému motoru o zhruba 60 000 Kč vyšší, podle tvrzení výrobce však vůz spotřebuje až o 60 % méně paliva.

Největší výběr vozů? Nižší střední třída

Pokud se rozhodnete investovat do automobilu poháněného stlačeným zemním plynem CNG, nejširší nabídku najdete v kategorii vozů nižší střední třídy. Českému trhu vládne Škoda Octavia G-TEC, které již mladoboleslavská automobilka prodala více než 1 800 kusů. Najdete zde ale také zástupce dalších značek: automobily na CNG prodává například Mercedes-Benz (model B – Class), Seat (model Leon) či Volkswagen (model Golf).

Na rozdíl od městských vozů se v této kategorii smazávají cenové rozdíly CNG modelů v porovnání s ostatní motorizací. Například za Škodu Octavia G-TEC zaplatí zákazník jen o zhruba 30 000 Kč více než v případě benzínového pohonu. U Volkswagenu Golf VII je rozdíl ještě o zhruba 10 000 vyšší. Zajímavé je, že u obou automobilů stojí CNG verze prakticky stejně jako naftová. „Jasným premiantem v nižší střední třídě je Škoda Octavia G-TEC, o kterou je největší zájem i podle našich statistik. Důvodem je i rychlá návratnost vyšší kupní ceny – vůz umí jezdit i pod 1 Kč za kilometr, investice do CNG se může v případě vyššího nájezdu kilometrů vrátit i do jednoho roku,“ vysvětluje Jiří Lachout.

CNG pohání i luxusní vozy

Pro zákazníky, kteří preferují rodinné (MPV) vozy, je aktuálně na trhu na výběr například Fiat Dobló Panorama, Opel Zafira Tourer, Volkswagen Touran a mini MPV Fiat 500L. „Fiat Dobló Panorama je naším vůbec nejprodávanějším vozem na CNG pohon,“ říká Edita Dujsíková. Reálné rozdíly v kupní ceně CNG verze a dalších motorizací jsou v této třídě o něco vyšší. Například Opel Zafira Tourer je o 80 000 Kč dražší, podobně je na tom také Volkswagen Touran. V porovnání s naftovými motory je rozdíl již jen 20 000 Kč. „Návratnost investice do vozů v této třídě je reálně 2 až 3 roky,“ potvrzuje Jiří Lachout.

Stlačený zemní plyn si pomalu nachází cestu také do kategorie luxusních vozů. Ve vyšší střední třídě je na trhu k dispozici například model Mercedes-Benz E – Class. Přestože je pořizovací cena tohoto vozu výrazně vyšší než u dříve jmenovaných tříd, za CNG model zaplatíte jen o zhruba 26 000 Kč více než v případě sázky na naftový motor. Návratnost investice při ročním nájezdu 30 000 km se díky tomu může zkrátit na pouhý rok.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků