Vozidla na zemní plyn jsou levnější než vozidla na naftu

Podle výsledků srovnání nákladů na firemní vozidla spalujících zemní plyn s vozidly spalujícími naftu, dospěla společnost ARVAL k jednoznačnému výsledku. Ten hovoří ve prospěch zemního plynu. Celkové náklady na provoz a údržbu vozidel poháněných stlačeným zemním plynem jsou řádově o 9 až 12 % nižší, v závislosti na typu vozidla, způsobu financování a délce provozu.

Společnost ARVAL porovnávala celkové náklady na provoz vozidel v čase, nejlépe jsou tyto náklady vyjádřeny pomocí TCO – Total Cost of Operation  – které zahrnuje všechny náklady očekávané po čas provozu vozidla.

V rámci studie byly porovnávány alternativní modely, především po stránce zařazení vozu a jejich výkonu. Výsledky porovnání mohou být zajímavé jednak pro vytváření fleetových rozpočtů firem a také mohou být podkladem pro optimalizaci nákladů na provoz firemní flotily vozů.

TCO model použitý ve studii ARVALu neobsahuje jen náklady na financování, pojištění, servis a palivo, ale uvažuje i dopad pořizování automobilu do hospodaření firmy, vliv na daně a hodnotu alternativního využití finančních prostředků. Pro porovnání byla uvažována řada předpokladů:

• Vyšší cena vozu s pohonem na CNG
• Podpora importérů vozidel na alternativní pohon (až o 2 % vyšší sleva)
• Vůz na CNG má nižší náklady na servis než vozidlo na naftu
• Vůz na CNG nejezdí jen na CNG, občas je nucen využívat benzín (max. 10 % jízd)
• Počítáme se statistickou odchylkou spotřeby oproti technické dokumentaci (+ 17 %)
• Úroková míra operativního leasingu 5 %, finančního leasingu 6 %

Výsledky studie jsou naprosto jednoznačné, pro modelový příklad byly porovnány vozy Volkswagen Passat 1.4 CNG a Volkswagen Passat 2.0 TDI provozované společností RWE. Při financování operativním leasingem byly celkové náklady na provoz vozidel po dobu tří let (respektive po 150 000 km) o více než 80 000 Kč nižší u pohonu stlačeným zemním plynem. Při prodloužení uvažovaného provozu na 4 roky (respektive 120 000 km) dosahoval rozdíl v nákladech již více jak 100 000 Kč. Nemalé úspory mohou firmy dosáhnout také při využívání operativního leasingu namísto častějšího finančního leasingu.

Krom finančních výhod je použití stlačeného zemního plynu výhodnější také z hlediska množství emisí všech plynných i pevných látek vyjma metanu, které jsou nižší než u dieselových motorů. Vozidlo poháněné CNG je v porovnání „živější“, díky možnosti kombinace dvou nádrží má mnohem delší akční rádius a vysoké oktanové číslo s sebou nese i vyšší výkon vozu.

Jedinou nevýhodou CNG pohonu tak nadále zůstává řidší síť čerpacích stanic, případně menší vnitřní úložný prostor, což však není pravidlem.

Zdroj: ARVAL
 

Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 1999
Stav: 174 397 km
Cena: 40 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků