Volvo XC90 vyjede na nové modulární platformě SPA

Automobilka Volvo odhaluje svoji novou, adaptabilní platformu SPA, kterou budou používat všechny střední a větší Volva. Jako první na ní vyjede nové XC90, a to už příští rok.

V dohledné době se zřejmě žádná velkoprodukční automobilka neobejde bez univerzální podlahové plošiny, jež bude relativně snadno adaptovatelná pro vozy různých velikostí a kategorií. Nic nového to není a zřejmě nejznámějším příkladem je v současnosti platforma VW MQB. Automobilka Volvo nyní představuje svoji plošinu SPA (Scalable Product Architecture), jež se stane základem pro všechny vozy Volvo od řady S60 výše.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová struktura Volvo SPA má budoucím vozům značky zajistit vyšší úroveň bezpečnosti

Hlavním úkolem, co si budeme nalhávat, je i v tomto případě redukce vývojových a výrobních nákladů. To ale paradoxně umožní vyšší investice do této struktury, jež přichází s potenciálem masivní produkce a s ní spojenou jasně definovanou rentabilitou. Platforma Volvo SPA má nabídnout špičkovou úroveň bezpečnosti, ovšem nikoli pouze díky své tuhosti a propracovaným deformačním zónám, ale také s ohledem na integraci moderních prvků aktivní bezpečnosti.

Bezpečnost | Zajímavosti | Technika | Příslušenství | Volvo

Volvo Drive Me: auta bez řidičů vyrážejí na švédské silnice

Jak naznačuje připojený snímek skeletu připravovaného Volva XC90, struktura karoserie je tvořena nejen prvky z oceli různého profilu a pevnosti, ale v motorovém prostoru částečně také z hliníkových slitin. Jak jsem ale naznačil výše, struktura Volvo SPA byla od počátku vyvíjena s tím, že výsledný automobil dostane artilerii elektronických prvků aktivní bezpečnosti, jež budou případným nehodám všemožnými způsoby bránit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Platforma SPA počítá s integrací moderních elektronických prvků aktivní bezpečnosti

Na prvním místě stojí systémy sdružené pod tzv. autonomní řízení, a právě plošina Volvo SPA se má stát východiskem pro jejich postupnou implementaci. Těchto soustav je celá řada a my jsme se jim podrobněji věnovali v souvislosti se zahájením projektu Volvo Drive Me. Řeč je zejména o soustavách adaptivního tempomatu a hlídání zvoleného jízdního pruhu, jež budou samočinně upravovat směr jízdy i její rychlost v závislosti na aktuálních provozních podmínkách a jejich další generace povedou v dohledné době k zavedení plně autonomního řízení.

Tajné | Video | Premiéry | Design | Volvo

Volvo ukázalo-neukázalo koncept XC Coupé. Je to nová XC90?

Posádka nových vozů Volvo postavených na platformě SPA má být lépe chráněna nejen v případě eventuálního nárazu, ale i v celém jeho průběhu, tedy i před ním a po něm. K dispozici bude centrálně řízená sestava bezpečnostních prvků včetně pásů s předpínači nové generace, airbagů nebo ochrany krční páteře. Pokud třeba zadní radar zaznamená blížící se střet, přitáhne adekvátním způsobem pásy, aniž by o hrozícím nebezpečí v tu chvíli řidič vůbec věděl.

Většinu z těchto prvků najdeme už na studii Volvo Concept XC Coupe, jež se objeví na lednovém autosalonu v Detroitu. Prvním sériovým modelem s platformou Volvo SPA bude nová generace XC90 s premiérou plánovanou na závěr příštího roku, následovat budou pak připravované generace všech stávajících vozů Volvo s číslem 60 a vyšším.

Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 230 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 279 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků