Volvo vyvíjí tři druhy zařízení pro zvýšení dojezdu elektromobilů

Společnost Volvo Car Corporation se snaží posunout vývoj elektromobilů tím směrem, aby co nejlépe sloužily zákazníkům. Posledním krokem je vyrobení zkušebních aut se zařízeními pro zvýšení dojezdu. Jedná se o elektromobily vybavené spalovacím motorem. Projekty zahrnují tři různé kombinace technologií. Zkoušky jednotlivých koncepcí budou probíhat v prvním čtvrtletí roku 2012.

„Jedná se o novinku v našem vývoji elektromobilů. Hlavními faktory, které omezují dojezd vozů, jsou cena a velikost baterií. Se zařízením pro zvýšení dojezdu vzroste akční rádius elektromobilu o tisíc kilometrů, zatímco emise oxidu uhličitého se stále pohybují hluboko pod úrovní 50 g/km,“ uvedl Derek Crabb ze společnosti Volvo.

Klepněte pro větší obrázek
Volvo C30 Electric

Vývoj v této oblasti zahrnuje tři různé kombinace technologií, kdy je elektrický pohon předních kol doplněný tříválcovým benzínovým motorem. U všech variant se využívá rekuperace brzdné energie. Motory mohou spalovat benzín i ethanol (E85). Dvě řešení vycházejí z modelu Volvo C30 Electric. V obou případech se o něco zmenšila velikost svazku baterií a uvolněný prostor je využitý pro umístění spalovacího motoru a nádrže.

Volvo C30 se sériově zapojeným zařízením

Klepněte pro větší obrázek

Tříválcový spalovací motor o výkonu 60 k (45 kW) je zabudovaný na zádi vozidla pod podlahou zavazadlového prostoru. Vozidlo je také vybavené nádrží o objemu 40 litrů. Spalovací motor je spojený s generátorem o výkonu 40 kW. Generovaný výkon je primárně používáný k pohonu elektromotoru vozidla s výkonem 111 k (82 kW), řidič však může generátor použít také k nabíjení baterií, a tedy k prodloužení dojezdu vozu. Toto zařízení prodlužuje dojezd vozidla až o 1000 km proti sto desíti, na které postačí energie v bateriích.

Volvo C30 s paralelně zapojeným zařízením

Klepněte pro větší obrázek

Vůz je vybavený výkonnějším tříválcovým spalovacím motorem umístěným v zadní části vozu a čtyřicetilitrovou nádrží. Oproti prvnímu řešení se jedná o paralelní zapojení, kdy přeplňovaný motor o výkonu 190 k primárně pohání zadní kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Při jízdě po dálnici v tomto režimu je zajištěné efektivnější využití energie paliva. Baterii je možné nabíjet pomocí 40 kW generátoru a tím prodloužit dojezd o více než 1000 km proti pětasedmdesáti, na něž postačuje energie v bateriích. Také v tomto případě má elektromotor výkon 111 k (82 kW). Oba agregáty společně dávají přes 300 k.

Volvo V60 s paralelně zapojeným zařízením

Klepněte pro větší obrázek

U tohoto řešení je celé hnací ústrojí pod kapotou na přídi. Elektromotor o výkonu 111 k (82 kW) je doplněný tříválcovým benzínovým přeplňovaným motorem s výkonem 190 k (140 kW), dvouspojkovou automatickou převodovkou a generátorem o výkonu 40 kW. Spalovací motor pohání převodovkou přední kola a v případě potřeby současně nabíjí baterie. Až do rychlosti 50 km/h umožňuje jízdu pouze elektřina. Teprve při vyšších rychlostech se aktivuje spalovací motor. Ten navíc dobíjí baterie vždy, když úroveň jejich nabití poklesne pod stanovenou hodnotu. Svazek baterií je pod podlahou zavazadlového. Vůz má nádrž na benzín nebo E85 o objemu 45 litrů. Celkový dojezd vozidla je přes tisíc kilometrů.

Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 149 000 Kč
Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 70 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

dnes | Milan Lažanský
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků