Volvo vyvíjí projekt bezdrátového nabíjení elektromobilů

Obecnou slabinou elektromobilů je nízká kapacita baterií, na něž se dá dojet jen něco přes sto kilometrů, jejich zdlouhavé nabíjení a zároveň i nedostatek dobíjecích míst. Poslední zmíněný problém se snaží pomocí bezdrátového nabíjení vyřešit švédská automobilka Volvo. Společně s belgickou firmou Flanders’ Drive se zabývají vývojem projektu nazvaného CED (Continuous Electric Drive), který by nevyžadoval žádné zásuvky ani kabely.

Klepněte pro větší obrázek
Volvo C30 Electric

Podobným výzkumem se zabývá i několik jiných automobilek a technologických firem, ale nikdo ještě není schopný nabídnout na trh hotový produkt. „Pro bezdrátové nabíjení zatím neexistuje ani žádný společný standard, ale naším cílem je přirozeně to, aby používání elektromobilu bylo co nejpohodlnější,“ uvedl vedoucí projektu Johan Konnberg z divize speciálních vozidel společnosti Volvo Car Corporation s tím, že švédská automobilka použila k vývoji model C30 Electric.

V případě bezdrátového přenosu energie je do země zabudována nabíjecí deska – například v příjezdové cestě k domu, kde vůz parkuje. Její součástí je cívka, která vytváří magnetické pole. Pokud nad ní zastaví vozidlo, energie z desky je bez fyzického kontaktu přenášena do indukčního přijímače vozu. Energie má formu střídavého proudu, jenž se v měniči vozidla konvertuje na stejnosměrný a následně slouží k nabíjení baterií vozu. V případě baterie o kapacitě 24 kWh, jíž je Volvo C30 Electric vybavené, by mělo nabíjení prázdné baterie trvat přibližně hodinu a dvacet minut.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Odebírat energii pod povrchem vozovky se jeví jako důmyslné řešení a představuje jednu z možných cest dobíjení elektromobilů,” řekl Konnberg o technologii, jíž bude vybaveno prvních 250 kusů tohoto modelu, které Volvo slibuje ve druhé polovině letošního roku. Jejich majitelé ovšem nebudou mít v místě parkování zabudovanou nabíjecí desku, takže bezdrátové nabíjení v praxi zatím zůstává hudbou budoucnosti.

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 275 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 149 000 Kč
Volvo S60 1.999
Rok výroby: 2010
Stav: 82 667 km
Cena: 310 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

včera | Stanislav Kolman | 52 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků