Volvo vyvíjí projekt bezdrátového nabíjení elektromobilů

Obecnou slabinou elektromobilů je nízká kapacita baterií, na něž se dá dojet jen něco přes sto kilometrů, jejich zdlouhavé nabíjení a zároveň i nedostatek dobíjecích míst. Poslední zmíněný problém se snaží pomocí bezdrátového nabíjení vyřešit švédská automobilka Volvo. Společně s belgickou firmou Flanders’ Drive se zabývají vývojem projektu nazvaného CED (Continuous Electric Drive), který by nevyžadoval žádné zásuvky ani kabely.

Klepněte pro větší obrázek
Volvo C30 Electric

Podobným výzkumem se zabývá i několik jiných automobilek a technologických firem, ale nikdo ještě není schopný nabídnout na trh hotový produkt. „Pro bezdrátové nabíjení zatím neexistuje ani žádný společný standard, ale naším cílem je přirozeně to, aby používání elektromobilu bylo co nejpohodlnější,“ uvedl vedoucí projektu Johan Konnberg z divize speciálních vozidel společnosti Volvo Car Corporation s tím, že švédská automobilka použila k vývoji model C30 Electric.

V případě bezdrátového přenosu energie je do země zabudována nabíjecí deska – například v příjezdové cestě k domu, kde vůz parkuje. Její součástí je cívka, která vytváří magnetické pole. Pokud nad ní zastaví vozidlo, energie z desky je bez fyzického kontaktu přenášena do indukčního přijímače vozu. Energie má formu střídavého proudu, jenž se v měniči vozidla konvertuje na stejnosměrný a následně slouží k nabíjení baterií vozu. V případě baterie o kapacitě 24 kWh, jíž je Volvo C30 Electric vybavené, by mělo nabíjení prázdné baterie trvat přibližně hodinu a dvacet minut.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Odebírat energii pod povrchem vozovky se jeví jako důmyslné řešení a představuje jednu z možných cest dobíjení elektromobilů,” řekl Konnberg o technologii, jíž bude vybaveno prvních 250 kusů tohoto modelu, které Volvo slibuje ve druhé polovině letošního roku. Jejich majitelé ovšem nebudou mít v místě parkování zabudovanou nabíjecí desku, takže bezdrátové nabíjení v praxi zatím zůstává hudbou budoucnosti.

Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 300 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků