Volvo vás již brzy odnaučí řídit… Pokud se necháte

Kdo z nás by neuvítal nějakého náhradního řidiče v městských zácpách, když se plouží pětikilometrovou rychlostí. Anebo spíše touto rychlostí poskakuje. To si řekli konstruktéři švédského Volva a vrhli se před časem do díla.

Začali vyvíjet nový systém, díky němuž je automobil v pomalu se pohybujících kolonách (do rychlosti 50 km/h) schopen automaticky následovat vozidlo jedoucí před ním. Nyní na projektu finišují. Vše prý bude připraveno do výroby v roce 2014.

Na jedné straně je jistě fajn, že by nám to ulehčilo život. Na straně druhé tento další krok na cestě k „autonomnímu řízení“ trochu děsí. Kde to skončí? Budou auta bez řidičů? Povinně bez volantu? Pedálů?

Zní to trochu jako science fiction, ale zřejmě to bude již za pár let realita. Vždyť třeba pro Volvo je dnes vývoj „autonomní řízení“, kdy volant, akceleraci i brzdění automaticky ovládá samo vozidlo a vyžaduje pouze minimální zásahy řidiče hlavní prioritou.

„Zásluhou této technologii bude řízení v kolonách, které jsou méně příjemnou částí každodenního městského života, pohodlnější. Umožní vám bezpečnou a klidnou jízdu v pomalém provozu,“ vysvětluje Peter Mertens, vrchní viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Car Corporation.

Asistenční systém pro jízdu v dopravních zácpách je výsledkem dalšího vývoje adaptivního tempomatu a asistenta pro udržení vozidla v jízdním pruhu, které byly představeny počátkem roku 2012 v novém Volvu V40.

A jak to funguje? 

Řidič asistenta pro jízdu v dopravních zácpách aktivuje stiskem tlačítka. Poté motor, brzdy i řízení začnou reagovat automaticky. Adaptivní tempomat umožňuje bezpečnou a komfortní jízdu, neboť sám udržuje odstup od vozidla vpředu, zatímco řízení je plně automatické.

„Automobil následuje vozidlo jedoucí před ním ve stejném jízdním pruhu. O všech aspektech jízdy však vždy rozhoduje řidič. Ten může kdykoliv nad vozidlem znovu převzít kontrolu,“ říká Peter Mertens.
 

Klepněte pro větší obrázek

Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 300 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků