Volvo vás již brzy odnaučí řídit… Pokud se necháte

Kdo z nás by neuvítal nějakého náhradního řidiče v městských zácpách, když se plouží pětikilometrovou rychlostí. Anebo spíše touto rychlostí poskakuje. To si řekli konstruktéři švédského Volva a vrhli se před časem do díla.

Začali vyvíjet nový systém, díky němuž je automobil v pomalu se pohybujících kolonách (do rychlosti 50 km/h) schopen automaticky následovat vozidlo jedoucí před ním. Nyní na projektu finišují. Vše prý bude připraveno do výroby v roce 2014.

Na jedné straně je jistě fajn, že by nám to ulehčilo život. Na straně druhé tento další krok na cestě k „autonomnímu řízení“ trochu děsí. Kde to skončí? Budou auta bez řidičů? Povinně bez volantu? Pedálů?

Zní to trochu jako science fiction, ale zřejmě to bude již za pár let realita. Vždyť třeba pro Volvo je dnes vývoj „autonomní řízení“, kdy volant, akceleraci i brzdění automaticky ovládá samo vozidlo a vyžaduje pouze minimální zásahy řidiče hlavní prioritou.

„Zásluhou této technologii bude řízení v kolonách, které jsou méně příjemnou částí každodenního městského života, pohodlnější. Umožní vám bezpečnou a klidnou jízdu v pomalém provozu,“ vysvětluje Peter Mertens, vrchní viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Car Corporation.

Asistenční systém pro jízdu v dopravních zácpách je výsledkem dalšího vývoje adaptivního tempomatu a asistenta pro udržení vozidla v jízdním pruhu, které byly představeny počátkem roku 2012 v novém Volvu V40.

A jak to funguje? 

Řidič asistenta pro jízdu v dopravních zácpách aktivuje stiskem tlačítka. Poté motor, brzdy i řízení začnou reagovat automaticky. Adaptivní tempomat umožňuje bezpečnou a komfortní jízdu, neboť sám udržuje odstup od vozidla vpředu, zatímco řízení je plně automatické.

„Automobil následuje vozidlo jedoucí před ním ve stejném jízdním pruhu. O všech aspektech jízdy však vždy rozhoduje řidič. Ten může kdykoliv nad vozidlem znovu převzít kontrolu,“ říká Peter Mertens.
 

Klepněte pro větší obrázek

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků