Volvo V40 T5 Cross Country: chladně severské? Ani náhodou

Auto s poněkud krkolomným názvem Volvo V40 Cross Country (T5 AWD) není žádný nazdárek. Je ostré na silnici, nezastaví se v drsném terénu. Jako kdyby ho ukovali nezlomní skandinávští trollové.

Volvo už tradičně nabízí skvělá „velká“ auta, kombi. Na druhou stranu se ale hodně dlouho hovořilo o malých autech švédské automobilky neuctivě - byť byla mnohá mezi zákazníky populární (za všechny jmenujme model 340).

Poslední pozdrav z Volva, kompaktní hatchback V40, však představuje dlouho očekávaný zlom. Alespoň v mých očích.

Zaujal okamžitě pozici nad vozy „mainstreamovými“, za všechny třeba Opel Astra, a nemá daleko k těm luxusním, prémiovým, jako jsou BMW řady 1 nebo Audi A3. Přímo pak soutěží s VW Golfem.

Pravda design pětidveřového hatchbacku s terénním vzhledem nebudí stále žádné zvláštní vášně, je chladný, trochu odtažitý. Atakuje spíše rozum, než emoce. Ovšem to hlavní se skrývá pod kapotou...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Oproti „obyčejnému“ V40 má model Cross Country vyšší světlou výšku o 40 milimetrů. 

Testoval jsem dva vozy v úpravě Cross Country. Na rozdíl od běžné V40 nabízejí řidiči vyšší polohu (o 4 centimetry) a mají terénní „vizáž“ – například ochranné kryty karoserie.  

Drahý luxus

První auto, které se mi dostalo do ruky, bylo s novým pětiválcovým přeplňovaným zážehovým motorem o objemu 2497 cm³, maximálním výkonem 187 kW (254 k) a točivým momentem 400 Nm včetně 40 Nm krátkodobého zvýšení (overboostu) během akcelerace.

Disponovalo automatickou šestistupňovou převodovkou Geartronic a pohonem všech kol (ten bohužel u ostatních vozů v nabídce není).

Nebyl s ním problém vyjet prudce se svažující zasněženou louku, na zledovatělých silnicích jsem nechápal, proč se kolem mne všichni plouží. Byl nabitý neuvěřitelnou energií, neustále jako kdyby mi chtěl „utéct“ zpod sedadla. Zrychloval z 0 na 100 km/h za 6,4 s a jeho maximální rychlost byla 235 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pohon všech čtyř kol má (bohužel) jen nejsilnější a nejdražší vůz - T5 AWD s přeplňovaným benzinovým řadovým pětiválcem.  

V nejvyšší výbavě nabízel přehršli bezpečnostních systémů, například světovou novinku – airbag pro chodce, dále City Safe – systém automatického brzdění vozu před překážkou, systém je nově aktivní při rychlostech do 50 km/h, dříve do 30 km/h, systém sledování bdělosti řidiče, systém čtení dopravních značek, asistent pro udržení vozidla v jízdním pruhu (ten mi ale dost vadil, byť síla, kterou vyvinul do volantu, když vracel vůz do zamýšleného směru, byla poměrně mírná... no nakonec se dá vždycky vypnout). 

Když už jsem v tom výčtu, v elektronikou nabouchaném voze nechybělo ani automatické přepínání dálkových světel, adaptivní tempovat s funkcí upozorňující na nebezpečnou vzdálenost a systém rozpoznávání chodců. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Skandinávský design charakterizují čisté linie. 

No a pro ty, kteří mají problém s parkováním, podle institutu TNS je to až jedna třetina evropských řidičů, tu pak byl parkovací asistent. Ve středu Prahy, kde bylo minimum prostoru, na parkovacích místech, se ale často „nechytal“. K automatickému zaparkování, kdy jsem ovládal jen převodovku a rychlost vozu, totiž systém potřeboval 1,2 násobku délky vozidla.

Vylepšený systém pro eliminaci mrtvého úhlu (BLIS) používá radar. V40 je prvním modelem značky Volvo, který ho nabízí. Dokáže kromě jiného také upozornit na rychle se blížící vozy až na vzdálenost 70 metrů, nebo na vozidla blížící se z boku. Nebezpečí indikují vcelku nezvykle umístěné LED diody, jsou v A sloupcích. 

Spotřeba silného vozu se pohybovala při testu neustále nad 10-11 l/100 km (podle automobilky je 8,3 l/100 km).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  
Všechny motory jsou vybaveny funkcí start-stop a rekuperací brzdné energie. V nabídce jsou tři benzinové a tři diselové.

A stál velké peníze – ve vrcholné výbavě Summum 941 783 korun. Plus doplňková výbava: 28 800 korun za střešní okno, 18 100 korun za elektricky ovládané sedadlo řidiče s třemi paměťmi, 11 500 korun za kameru parkovacího asistentu, 56 100 korun za Business Pro paket, 49 500 korun za Driver support paket 1, 20 300 korun za Security paket, 26 400 korun za City paket… ten výčet byl opravdu dlouhý.

Konečná cena se nakonec vyšplhala na 1 236 150 korun.

Levnější, úspornější...

To s druhým vozem nazvaným D3 už to bylo jiné. Měl slabší a úspornější dvoulitrový turbodiesel o výkonu 110 kW/150 k, který disponoval točivým momentem 350 Nm, šestistupňovou manuální převodovkou a kombinovanou spotřebu 4,4 l/100 km (!!). Jeho cena začínala na mnohem „rozumnějších“ 682 642 korunách.

Při jízdě s tímto vozem mi trochu vadila – než jsem si na zvykl – prodleva při nízkých otáčkách. Chvíli trvalo, než se vůz „rozpohyboval“. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tenká středová konzola působí hodně nezvykle.

Jinak v kabině obou testovaných vozů jsem se zpočátku cítil trochu nezvykle, jako by utopený. Byla to daň za design, auto mi příliš prosklené plochy nenabídlo. I proto nebyl výhled dozadu dobrý.

Zato ve mně tohle řešení vzbuzovalo pocit bezpečí. Měl jsem pocit, jako kdybych se v kokpitu vozu schoval. (Ostatně tím se Volvo pyšní už dlouho, že vyrábí nejbezpečnější auta světa.)

Prostoru však nabízí V40 s rozměry 4370 mm (délka), 1783 mm (šířka) a 1458 mm (výška) stejně jako jeho hlavní soupeři. Zavazadlový prostor má objem 335 litrů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
K rezervě na tři doby... 

A na závěr ještě musím vypíchnout plně grafický přístrojový panel (TFT displej), souzněl s moderním designem vozu. Líbilo se mi i zpětné zrcátko bez černého rámečku a stejně tak i řemeslné zpracování interiéru a použité materiály.

I to povyšovalo model V40 v mých očích vysoko nad vozy hlavního proudu…

Více v připravovaném testu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
(Na všech snímcích je Volvo V40 T5 AWD Cross Country)
 

Foto: E15 Anna Vacková
 


 

Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 149 000 Kč
Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 70 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků