Volvo se „učí“ zpomalením rychlosti zabránit střetům se zvířaty

Setkání se zvěří patří k nepříjemnostem, které nesmí řidič hlavně při průjezdu lesními úseky podcenit. Zejména za ranního a večerního šera nebo v zimních měsících, kdy má tma navrch před denním světlem. Nebezpečnější než ve středoevropských podmínkách jsou tyto střety v zemích, kde mají zvířata větší životní prostor. Třeba v Kanadě, Skandinávii nebo Rusku.

Na následky kolizí s velkými zvířaty umírají v těchto zemích ročně desítky motoristů. „Pomocníkem při těchto situacích by se mohl stát bezpečnostní systém, který dokáže řidiče upozornit na zvířata ve vozovce, a dokonce před nimi automaticky zastavit,“ řekla AutoRevue.cz Petra Doležalová ze společnosti Volvo Auto Czech o novince švédské automobilky, která bude na trh uvedena během několika let.

Nový systém vychází z technologie použité u funkce rozpoznávání chodců s automatickým brzděním. Aplikace se skládá z radarového čidla a infračervené kamery sledující situaci před vozidlem. U systému je klíčové, aby fungoval i za tmy. Kamera sleduje silnici před vozidlem, a rozpozná-li ve svém zorném poli zvíře, upozorní řidiče na jeho přítomnost zvukovým signálem. Pokud řidič nereaguje, automobil začne sám brzdit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vozy Volvo identifikují divokou zvěř a budou se snažit zabránit nárazu

„Cílem vývojářů je dosáhnout toho, aby systém fungoval při běžných rychlostech, kterými se vozidla po venkovských silnicích pohybují. V případech, kdy se systému nepodaří kolizi zcela zabránit, dojde alespoň ke zpomalení vozu a ke snížení síly nárazu, čímž se zároveň sníží i riziko poranění cestujících," uvedl technik Volva Andreas Eidehall.

Pokud jde o systém a jeho různé funkce, vývojáři zatím nechtějí uvést další podrobnosti. Projekt probíhá teprve něco přes rok. Vyhodnocují se různé technologie a současně se vyvíjí software. Systém se „učí“ rozpoznávat různá zvířata a zároveň probíhá vývoj rozhodovacích mechanismů, které určují, jak a kdy má bezpečnostní systém reagovat.

„V první fázi bude systém reagovat na velká zvířata, jako jsou losi, jeleni nebo sobi, kteří mohou v případě srážky způsobit cestujícím vážnější zranění. Takové zvíře totiž často po nárazu dopadne na příď vozu nebo čelní sklo,“ dodal Eidehall.

Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 230 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 279 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků