Volvo se „učí“ zpomalením rychlosti zabránit střetům se zvířaty

Setkání se zvěří patří k nepříjemnostem, které nesmí řidič hlavně při průjezdu lesními úseky podcenit. Zejména za ranního a večerního šera nebo v zimních měsících, kdy má tma navrch před denním světlem. Nebezpečnější než ve středoevropských podmínkách jsou tyto střety v zemích, kde mají zvířata větší životní prostor. Třeba v Kanadě, Skandinávii nebo Rusku.

Na následky kolizí s velkými zvířaty umírají v těchto zemích ročně desítky motoristů. „Pomocníkem při těchto situacích by se mohl stát bezpečnostní systém, který dokáže řidiče upozornit na zvířata ve vozovce, a dokonce před nimi automaticky zastavit,“ řekla AutoRevue.cz Petra Doležalová ze společnosti Volvo Auto Czech o novince švédské automobilky, která bude na trh uvedena během několika let.

Nový systém vychází z technologie použité u funkce rozpoznávání chodců s automatickým brzděním. Aplikace se skládá z radarového čidla a infračervené kamery sledující situaci před vozidlem. U systému je klíčové, aby fungoval i za tmy. Kamera sleduje silnici před vozidlem, a rozpozná-li ve svém zorném poli zvíře, upozorní řidiče na jeho přítomnost zvukovým signálem. Pokud řidič nereaguje, automobil začne sám brzdit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vozy Volvo identifikují divokou zvěř a budou se snažit zabránit nárazu

„Cílem vývojářů je dosáhnout toho, aby systém fungoval při běžných rychlostech, kterými se vozidla po venkovských silnicích pohybují. V případech, kdy se systému nepodaří kolizi zcela zabránit, dojde alespoň ke zpomalení vozu a ke snížení síly nárazu, čímž se zároveň sníží i riziko poranění cestujících," uvedl technik Volva Andreas Eidehall.

Pokud jde o systém a jeho různé funkce, vývojáři zatím nechtějí uvést další podrobnosti. Projekt probíhá teprve něco přes rok. Vyhodnocují se různé technologie a současně se vyvíjí software. Systém se „učí“ rozpoznávat různá zvířata a zároveň probíhá vývoj rozhodovacích mechanismů, které určují, jak a kdy má bezpečnostní systém reagovat.

„V první fázi bude systém reagovat na velká zvířata, jako jsou losi, jeleni nebo sobi, kteří mohou v případě srážky způsobit cestujícím vážnější zranění. Takové zvíře totiž často po nárazu dopadne na příď vozu nebo čelní sklo,“ dodal Eidehall.

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků