Volvo se „učí“ zpomalením rychlosti zabránit střetům se zvířaty

Setkání se zvěří patří k nepříjemnostem, které nesmí řidič hlavně při průjezdu lesními úseky podcenit. Zejména za ranního a večerního šera nebo v zimních měsících, kdy má tma navrch před denním světlem. Nebezpečnější než ve středoevropských podmínkách jsou tyto střety v zemích, kde mají zvířata větší životní prostor. Třeba v Kanadě, Skandinávii nebo Rusku.

Na následky kolizí s velkými zvířaty umírají v těchto zemích ročně desítky motoristů. „Pomocníkem při těchto situacích by se mohl stát bezpečnostní systém, který dokáže řidiče upozornit na zvířata ve vozovce, a dokonce před nimi automaticky zastavit,“ řekla AutoRevue.cz Petra Doležalová ze společnosti Volvo Auto Czech o novince švédské automobilky, která bude na trh uvedena během několika let.

Nový systém vychází z technologie použité u funkce rozpoznávání chodců s automatickým brzděním. Aplikace se skládá z radarového čidla a infračervené kamery sledující situaci před vozidlem. U systému je klíčové, aby fungoval i za tmy. Kamera sleduje silnici před vozidlem, a rozpozná-li ve svém zorném poli zvíře, upozorní řidiče na jeho přítomnost zvukovým signálem. Pokud řidič nereaguje, automobil začne sám brzdit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vozy Volvo identifikují divokou zvěř a budou se snažit zabránit nárazu

„Cílem vývojářů je dosáhnout toho, aby systém fungoval při běžných rychlostech, kterými se vozidla po venkovských silnicích pohybují. V případech, kdy se systému nepodaří kolizi zcela zabránit, dojde alespoň ke zpomalení vozu a ke snížení síly nárazu, čímž se zároveň sníží i riziko poranění cestujících," uvedl technik Volva Andreas Eidehall.

Pokud jde o systém a jeho různé funkce, vývojáři zatím nechtějí uvést další podrobnosti. Projekt probíhá teprve něco přes rok. Vyhodnocují se různé technologie a současně se vyvíjí software. Systém se „učí“ rozpoznávat různá zvířata a zároveň probíhá vývoj rozhodovacích mechanismů, které určují, jak a kdy má bezpečnostní systém reagovat.

„V první fázi bude systém reagovat na velká zvířata, jako jsou losi, jeleni nebo sobi, kteří mohou v případě srážky způsobit cestujícím vážnější zranění. Takové zvíře totiž často po nárazu dopadne na příď vozu nebo čelní sklo,“ dodal Eidehall.

Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 300 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 64 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků