Volvo se již 50 let stará o bezpečí nejzranitelnějších cestujících

Volvu nikdy nebyla cizí bezpečnost posádky v automobilu. Týká se to i nejmenších pasažérů. Dětské sedačky ve švédských vozech slaví kulaté půlstoletí.

Již v roce 1964...

Zádržné systémy musí vyznávat odlišnou konstrukci, neboť dítě není zmenšeninou dospělého, má odlišnou anatomii, která se léty vyvíjí. Ty úplně nejmenší do věku tří až čtyř let cestují vždy proti směru jízdy, starší používají podsedáky nebo bezpečnostní sedačky a jsou zajištěny pásem, pochopitelně musí být správně veden v úchytech, aby dítěti neublížil. První prototyp sedačky orientované právě protisměrně byl umístěn na zadní lavici oblé klasiky PV544 v roce 1964. Zkonstruoval jej Bertil Aldman, lékař, profesor a přednášející v oboru dopravní bezpečnosti na Chalmersově technické univerzitě v Göteborgu. Nevznikl tedy přímo v automobilce, ale vynálezce s ní úzce spolupracoval.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volvo laboruje se zádržnými systémy pro děti od šedesátých let

V roce 1967 už se dal přikoupit k modelu Amazon, šlo však o jiný princip. Sedadlo předního spolujezdce vybavené speciální polstrovanou dětskou zádovou opěrkou šlo otáčet. Ani zde nechybělo možné zajištění pásy, ty tříbodové používalo Volvo vpředu tehdy již osm let a v celosvětovém měřítku mu v tomto ohledu patří prvenství. Skutečnou protisměrnou sedačku však uvedlo na trh až v sezóně 1972. Podporovala krk a při čelní kolizi pomohla vzniklé síly rozložit do větší plochy. Tento princip si zachovala dodnes. Právě takové nehody jsou nejčastější a bohužel i nejtragičtější. Uchycení zadními pásy se objevilo poprvé v roce 1976.

Zajímavosti | Bezpečnost

Bezpečnostní pás slaví padesát let

Integrovaný podsedák pro děti do 140 cm (zhruba deseti let věku) byl uveden v roce 1990 ve velkém modelu 960. Volvo S40 dostalo o pět let později dokonce dva pro obě krajní části zadní lavice, ze kterých se vysouvaly. První pro „devětsetšedesátku“ byl výklopný a umístěný uprostřed. Riziko zraněné při nehodě snižují výrazně, až o tři čtvrtiny. Mimochodem, pamatujete si, že sedany a kombi nesly původně označení S4/F4, ale po protestech Audi bylo změněno?

Nafukovací sedačka? Proč ne!

Dnes standardizované úchyty Isofix, které v Evropě používají prakticky všichni výrobci, prezentovalo Volvo v roce 1999 na dvou různých zádržných systémech: pro kojence a větší čtyřleté děti. Pokračoval i vývoj zmíněných integrovaných podsedáků. Před sedmi lety dostaly dvoustupňové výškové nastavení a bezpečnostní pásy v kombi V70 byly již vybaveny předpínači.

V současnosti Volvo vyvíjí koncept lehké nafukovací sedačky, které ale malým cestujícím poskytuje stejnou ochranu jako klasická. Přitom je lehčí, váží pod 5 kg, tedy zhruba polovinu konvenční. Je také praktičtější, dá se pochopitelně lehce složit, umístit v automobilu, případně nosit s sebou, sbalíte ji bez problémů do malé tašky. Ulehčuje tedy rodičům život a když děti zrovna necestují, zabírá méně místa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tuto dětskou sedačku snadno sbalíte do malé tašky

Design vedl Lawrence Abele se svým týmem. Je vyrobena ze velmi pevné speciální tkaniny, která byla původně vyvinuta pro vojenské účely a používá se v lodním průmyslu. Integrované čerpadlo jí nafoukne během 40 s a může být nahuštěna dálkově, žijeme přece v době bezdrátového spojení mobilních telefonů a příslušný software už existuje.

Volvo tvrdí, že mobilní dětská sedačka je vhodná při cestování pronajatým autem, taxíkem a veřejnou dopravou včetně letadel. Lehkou konstrukci ocení i prarodiče, když mají vnoučata na starosti a někam s nimi například jedou. Systém je samozřejmě ve stádiu vývoje, takže o příchodu na trh a ceně můžeme zatím jen spekulovat.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků