Volvo řady 900 (1990-1998): Poslední švédský klasik

Volvo se chystá nahradit druhou generaci S80 řadou S90. Tento název v historii už jednou použil, u faceliftované série 900. Právě ta byla předchůdcem „es-osmdesátky“ a debutovala před čtvrtstoletím.
Seznam kapitol
  1. Vývoj, motory, bezpečnost
  2. Průběžné modernizace
  3. Volvo řady 900 (1990-1998): Kompletní fotogalerie

Volvo představilo modely 940 a 960 v srpnu 1990, nahradily po osmi letech předchozí, navíc mimořádně obchodně úspěšnou sedmistovkovou řadu, i když zatím ne zcela, čtyřválcová základní 740 GL pokračovala ještě dva roky. Tradiční hranatý design klasických čtyřdveřových sedanů Jana Wilsgaarda trochu zjemnil Peter Horbury, vlajková loď vypadala moderněji, ale bylo na první pohled jasné, o jakou značku se jedná a že do značné míry vychází z předchůdce – včetně skeletu karoserie.

Šestiválec od Porsche, diesel od VW

Pod hliníkovou kapotou verzí 960, se objevil nový řadový zážehový šestiválec, označení B6304F jasně říkalo, že měl třílitrový objem, tedy přesněji 2922 cm3. Z něj poskytoval 150 kW výkonu, jednalo se o moderní celohliníkovou pohonnou jednotku s rozvodem DOHC a čtyřventilovou technikou. Sloužila zároveň jako základ nové generace pozdějších pěti- a čtyřválců a s jejím vývojem pomáhalo Porsche ve Weissachu. K jejímu charakteru se náramně hodila elektronicky ovládaná samočinná čtyřstupňová převodovka Aisin AW, tu doplňovala přímo řazená s pěticí rychlostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První provedení 960 (vlevo) se od sedanů 940 prakticky nelišilo

Varianty 940 měly pod kapotou hlavně čtyřválce, což prozrazovala prostřední cifra. Benzinové, znovu řadové jednotky 1986 cm3/82 kW a 2316 cm3/85, respektive 96 kW disponovaly jen jednou vačkou v hlavě, turboverze druhého nabízela od 99 do 121 kW, záleželo, zda disponoval dodatečným chlazením stlačeného vzduchu, či nikoliv. Přeplňování nepostrádal ani naftový motor 2383 cm3, ten byl ovšem šestiválcový a pocházel od Volkswagenu, který jej pro Volvo vyvinul. Dával 80, s „intercoolerem“ až 85 kW. Bez turbodmychadla měl však jen slaboučkých 60 kW.

Na prvním místě bezpečnost

Základním převodným ústrojím byla v jejich případě manuální skříň se čtveřicí stupňů a rychloběhem Laycock. Tvary se od luxusnějších sourozenců nijak nelišily, zpočátku byly v nabídce pro Evropu tři varianty: GL, GLT a Turbo, palety se však lišily dle jednotlivých zemí. „Doping“ mohl mít ovšem i dvoulitr, který se prodával v zemích s vysokým daňovým zatížením (Belgie, Itálie, Portugalsko) a chlubil se 114 kW. Stejného výkonu dosahoval atmosférický 2,3 l DOHC.

Retro | Kombi | Sedany | Volvo

Volvo Amazon (1956-1970): Pontonový elegán

Úplně všechny motory měly rozvody poháněné řemenem, bavit se o třícestném katalyzátoru v případě těch zážehových postrádá u Volva jaksi smysl, protože bylo spolu s využitím lambda sondy v tomto ohledu celosvětovým průkopníkem již v polovině 70. let. Samozřejmost představovaly rovněž hydraulické kotoučové brzdy na všech kolech, nabízelo se dokonce ABS. Podvozek disponoval rozvorem 2,77 m, auta měřila na délku vždy 4,87 m.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volvo a bezpečnost jsou prakticky synonyma. Vozům nechybělo ABS, sloupek řízení se měnil během výroby několikrát

Volvo je známé bezpečností svých vozů. Pásy na předních sedadlech čtyřdveřových modelů 940/960 se mohly pochlubit mechanickými předpínači ve standardní výbavě. Všechna místa je ovšem měla tříbodové samonavíjecí a ještě navíc nastavitelné hlavové opěrky. Coby alternativa ke konvenční loketní mohl být dozadu doprostřed nainstalován i dětský sedák. Airbag v hlavě volantu byl zatím za příplatek. Takováto výbava nemohla zůstat stranou pozornosti odborných médií a odnesla si několik cen za technickou inovaci.

Estate

Kombi (Volvo dnes ve firemních materiálech používá anglický název Estate, ale v době aktivní kariéry tomu tak nebylo vždy a všude) 960 bylo volbou pro ty náročné zákazníky, kteří vyžadovali prostorné, pohodlné a všestranné auto. Marketing automobilky cílil na bohatší sportovce, zejména golfisty, milovníky lovu a vodních radovánek.

Zajímavosti | Retro | Video | Sportovní auta | Kupé | Design | Volvo

Volvo 780 (1985): Švéd s kabátem ze slunné Itálie

Levnější 940, společně se vyráběly od května 1991, preferovala „komfort pro masy“ i díky zadní tuhé nápravě místo nezávislých víceprvkových závěsů. Kombi bodovala hlavně obřím zavazadelníkem, při obsazení pouze dvojicí osob mohla pojmout až 2,2 m3 nákladu! Hranatá karoserie měla nesporné výhody, dnešní vozy mohou jen závidět...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombi sloužila k aktivnímu trávení volného času, také dost uvezla, až 2200 litrů nákladu

Od podzimu 1991 se ve dveřích, podlaze, B-sloupcích a na střeše objevily výztuhy eliminující riziko zranění posádky při bočních nárazech (SIPS – Side Impact Protection System). Řada 940/960 dostala také upravený bezpečnostní sloupek řízení, změnily se opěrky hlav a v neposlední řadě prodloužily servisní intervaly, klienti tedy nemuseli tak často navštěvovat značkové opravny.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vývoj, motory, bezpečnost
  2. Průběžné modernizace
  3. Volvo řady 900 (1990-1998): Kompletní fotogalerie
Volvo XC70 2.4
Rok výroby: 2008
Stav: 210 009 km
Cena: 220 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 180 494 km
Cena: 220 000 Kč
Volvo V70 1.999
Rok výroby: 2010
Stav: 229 543 km
Cena: 175 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků