Volvo: První technologie, která propojí cyklistické helmy s automobily

  • Ze statistik dopravních nehod: 50 % všech cyklistů, kteří zemřeli na evropských silnicích, bylo sraženo automobilem
  • V USA je každoročně závažně či dokonce smrtelně zraněno téměř 50 000 cyklistů
  • Unikátní partnerství společností Volvo Cars, POC a Ericsson si jako svůj cíl vytyčilo zamezit dopravním nehodám, při kterých dochází ke sražení cyklisty autem 

V rámci této přelomové spolupráce představí na mezinárodním veletrhu spotřební elektroniky CES 2015 (koná se 6.–9. ledna 2015) automobilka Volvo Cars, výrobce ochranné sportovní výstroje POC a společnost Ericsson jako první na světě inovativní bezpečnostní technologii, jež vzájemně propojí řidiče a cyklisty.

Tato technologie zahrnuje vůz, který je online, a prototyp přilby, mezi nimiž bude probíhat obousměrná komunikace – na jejím základě dojde k upozornění řidiče vozu Volvo a cyklisty, že hrozí nebezpečí dopravní nehody. Dosud žádný výrobce automobilů se nepokusil ze své vlastní iniciativy pomoci vyřešit problém bezpečnosti cyklistů prostřednictvím online bezpečnostní technologie – až nyní.

Celosvětový trend rozšíření cyklistiky stále pokračuje, spousta lidí sahá po kole jako po alternativě pro dojíždění. Vedlejším efektem tohoto jevu je zvýšení počtu vážných dopravních nehod, v nichž figurují cyklisté. To je pro společnosti Volvo a POC nepřijatelný problém vyžadující inovativní řešení, pro jehož vývoj je nutná spolupráce. Systém City Safety automobilky Volvo Cars, který je standardní výbavou zbrusu nové XC90, představuje technologii, která dokáže rozpoznat nebezpečí srážky cyklisty, upozornit na tento fakt řidiče a případně aktivovat automatické brzdění plnou brzdnou silou. V odvětví automobilového průmyslu se jedná o první krok, jehož smyslem je zajistit cyklistům reálně vyšší bezpečnost. Tento závazek se stal základním kamenem pro koncepci přilby s inovativní technologií, která bude představena na mezinárodním veletrhu CES 2015.

Prostřednictvím populárních cyklistických aplikací pro smartphony, jako je například Strava, je možné sdílet polohu cyklisty prostřednictvím cloudu Volvo s vozem, což platí i naopak. Pokud systém vyhodnotí, že hrozí nebezpečí kolize, upozorní na tento fakt oba účastníky silničního provozu, přičemž vůz v případě nutnosti podnikne nezbytné kroky, aby potenciální dopravní nehodě předešel. Řidič automobilu bude na cyklistu jedoucího v blízkosti upozorněn prostřednictvím head-up displeje, což platí i pro případ, že se cyklista bude vyskytovat ve slepém úhlu (např. pokud bude schován za zatáčkou, jiným vozidlem nebo bude těžko rozpoznatelný vzhledem ke zhoršené viditelnosti). Cyklista bude varován prostřednictvím výstražného světla integrovaného v helmě.

Tento inovativní koncept je výsledkem kompletně švédského partnerství společností Volvo Cars, POC (špička ve výrobě ochranné výstroje pro cyklisty a sportovce vyznávající disciplíny, jako jsou třeba skoky na lyžích) a Ericsson (firma zaujímající vedoucí postavení v odvětví komunikačních technologií a služeb). Tento inovativní bezpečnostní koncept fungující na bázi cloudu představuje zajímavou příležitost pro další rozvoj a mohl by skutečně přispět k záchraně životů celé škály nechráněných účastníků silničního provozu.

Klas Bendrik, VP a Group CIO ve společnosti Volvo Cars, vysvětluje: „Partnerství společností Volvo Cars, POC a Ericsson je důležitým milníkem při hledání dalších kroků směrem k naplnění vize automobilky Volvo Cars vyrábět auta, která nenabourají. Nyní se s objevováním cloudově založených bezpečnostních systémů dostáváme ještě blíže k úplné eliminaci slepých úhlů mezi řidiči a cyklisty, a tím i k předcházení tomuto typu dopravních nehod.“

Generální ředitel a zakladatel společnosti POC Stefan Ytterborn dodává: „Naším posláním je udělat vše, co je v našich silách, abychom chránili životy a snížili následky nehod cyklistů a sportovců, kteří se věnují sportům, při nichž hraje významnou roli zemská přitažlivost. Spolupráce se společností Volvo Cars velmi dobře koresponduje s námi zvolenou misí a my jsme nadšení, že můžeme přispět k bezpečnosti cyklistů na silnicích a k intenzivnější interakci mezi auty a cyklisty.“

Per Borgklint, SVP a ředitel oddělení pro vývoj podpůrných řešení ve společnosti Ericsson, k tomu říká: „Online orientované společenství Networked Society nemůže nabídnout snad nic většího než vytváření spojení, která budou zachraňovat lidské životy. Naše nejnovější spolupráce se společností Volvo Cars, jejímž smyslem je ochránit miliony cyklistů pohybujících se na silnicích, je jen posledním příkladem inovací, které mohou změnit svět. Jsme hrdí, že můžeme ve spojení s firmou POC podpořit tuto zásadní iniciativu a nadále pokračovat v práci na produktech rozvíjejících konektivitu a vytvářejících nové neomezené možnosti.“

Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 300 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků