Volvo P1800 - světaznalý padesátník

Tohle elegantní severské kupé vstoupilo na scénu v roce 1961. Jeho vývoj trval čtyři roky a ve výrobě vydrželo dvanáct let.

Volvo P1800 je jedním z dokladů, že globalizace není zase až tak novým jevem. Vůz švédské konstrukce dostal „šaty“ s italskými geny, jeho představení proběhlo v Bruselu, místem výroby byla Velká Británie a největší prodejní úspěch slavil v USA.

Kupé Volvo P1800 letos slaví kulaté padesátiny. Vzhledem k tomu, že se jednalo o kupé na vrcholu tehdejšího výrobního programu švédské značky, nebyly prodejní počty v absolutních číslech nijak závratné. Na druhé straně se jednalo o vůz, který vypadal skoro jako Ferrari, ale fungoval jako Volvo, to je naprosto spolehlivě. A hlavně - byl dostupný pro běžné motoristy. Přínos tohoto modelu pro image švédské automobilky byl obrovský.

Rekordman

A vlastně je dodnes. Volvo se rádo chlubí tím, že Newyorčan Irv Gordon ujel s typem P1800 S od roku 1966 více než 4,5 milionu kilometrů a chystá se pokořit hranici 3 milionů ujetých mil, což je přibližně 4,8 milionu kilometrů. Gordon strávil za volantem svého Volva poháněného dosud jediným motorem téměř 12 let a jeho motoristické výkony jsou zaznamenány v Guinnessově knize světových rekordů.

Nadčasový design, osvědčená technika

Úkolem prestižního typu P1800 bylo vzbuzovat emoce s cílem podpořit tak celkový prodej značky. Nadčasové, klasické tvary sportovní karoserie vznikly v Itálii, nicméně jejich autorem byl tehdy 25letý Švéd Pelle Petterson, kterému ve druhé polovině 50. let nabídl po studiích v New Yorku místo slavný turínský karosář Pietro Frua. Ten v letech 1957-1958 postavil pro Volvo první tři prototypy P1800, které dodnes jezdí.

Po mechanické stránce sdílelo atraktivní sportovní kupé hodně komponentů s typem Amazon a pod kapotu se dostal nově vyvinutý motor B18 s výkonem 100 koňských sil. Volvo nebylo ovšem schopno zajistit výrobu vlastními silami, a tak svěřilo produkci karoserií a konečnou montáž britským společnostem Pressed Steel a Jensen Motors. To však fungovalo jen první dva roky a po 6000 vozech se výroba stěhovala do Švédska.

V roce 1971 se objevila nová karosářská verze hatchback s označením 1800 ES. To už se však pomalu blížil konec jedné pozoruhodné etapy v historii švédské značky Volvo…

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 230 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 279 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků