Volvo nabízí nové naftové pětiválce

Volvo připravilo pro své osobní vozy nové motory. A jak už je dnes zvykem, musejí být naftové, přeplňované, nebo nejlépe obojí.

Jedná se tak o přeplňované naftové pětiválcové pohonné jednotky se shodným objemem 2,4 l, jež se liší především systémem plnění a pochopitelně i výkonem. Imperativem při jejich konstrukci byl především důraz na vyšší výkon a nižší spotřebu a emise. Slabší z obou jednotek vykazuje výkon 175 koní a točivý moment až 420 Nm, ta silnější je pak s využitím dvou přeplňovacích dmychadel naladěna na 205 koní při shodném maximu točivého momentu. Oba motory budou od jara 2009 k dispozici pro modely Volvo S80, Volvo V70, Volvo XC60 a Volvo XC70.

Automobilka je prezentuje jako ekologickou, komfortní i sportovní volbu, s realitou to ale nebude tak růžové a Volvo novinkami v podstatě pouze dohání konkurenci, která již delší dobu nabízí výkonné naftové motory.

První z motorů se známým s označením D5 je již nabízen pro Volvo S80 a od jara 2009 bude k dispozici také v modelech Volvo V70, Volvo XC60 a Volvo XC70. Výkon nejsilnějšího motoru D5 zajišťuje dvojice turbodmychadel různých velikostí, která pracují postupně, a zajišťují tak vyšší výkon v širším rozmezí otáček.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Tato technologie přeplňování u motoru D5 navíc umožnila větší využití recirkulace výfukových plynů (EGR) v širším rozmezí otáček, než jak tomu bylo u předchozích typů. Díky tomu je zajištěno maximální využití různých vlastností obou turbodmychadel a motor dosahuje kombinace vysokého výkonu a nízké spotřeby paliva, se kterou aspiruje na vrchol své třídy. Piezoelektrické vstřikovače zajištují přesnou distribuci rozprášeného paliva ve spalovacím prostoru, která je předpokladem pro účinné spalování a nízké emise.

Pohonná jednotka D5 má objem 2,4 l a nejvyšší výkon 205 koní při 4000 1/min. Nejvyšší točivý moment má hodnotu 420 Nm a je k dispozici od 1500 do 3250 1/min. Model S80 vybavený jednotkou D5 dosahuje kombinované spotřeby 6,2 litru nafty na 100 km při emisích CO2 v úhrnu 164 g/km. U typu V70 jsou tyto hodnoty 6,4/169 a u vozů XC60 a XC70 se předpokládají shodné výsledky 7,0/185.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volvo S80

Motor 2,4D vybavený jedním turbodmychadlem bude k dispozici pro Volvo S80 a Volvo V70 a od jara 2009 také pro verze modelů XC60 a XC70 s pohonem předních kol.

U tohoto motoru byl největší důraz kladen na co nejnižší spotřebu paliva. Systém vstřikování je vybaven odlišným typem piezoelektrických vstřikovačů než u motoru D5. Díky jejich rychlé a přesné sekvenci vstřikování se podařilo hodnoty spotřeby významným způsobem snížit. Vysoký vstřikovací tlak vede k obzvláště vysoké účinnosti procesu spalování. Pro zlepšení dynamiky bylo turbodmychadlo optimalizováno tak, aby byl zajištěn co nejvyšší výkon již od nízkých otáček.

Tento motor o objemu 2,4 l nabídne výkon 175 koní a 420 Nm točivého momentu. Emise CO2 dosahují hodnoty 154g/km. Modernizovaný motor 2,4D s jedním turbodmychadlem dosahuje v porovnání s jednotkou D5 v kombinovaném cyklu spotřebu nižší o 0,4 l/100 km a emise CO2 nižší zhruba o 15 g/km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Oba dieselové motory sdílejí celou řadu společných technologických řešení. Motory se vyznačují nižší kompresí, efektivnějším spalováním a disponují nejnovější generací řídicí jednotky. Nižší je téť vnitřní tření a tlakové ztráty. Významně se zmenšil také pokles tlaků v sání a ve výfukovém systému. Nové turbodiesely byly navíc vybaveny keramickými žhavicími svíčkami, které představují nejmodernější řešení zajišťující snadné startování díky velmi rychlému zahřátí. Teploty 1 000°C tyto svíčky dosáhnou během pouhých dvou sekund, což přispívá ke snazšímu startování a ke snížení emisí. Za určitých podmínek, například při velmi nízkých otáčkách, mohou být keramické žhavicí svíčky využity i za jízdy pro zvýšení teploty ve válcích, čímž se dále zvyšuje účinnost spalování. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volvo XC60

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo XC70
Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 300 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 46 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků