Volvo: motory VEA s individuálním řízením vstřikovačů i-ART

Automobilka Volvo s podzimem představí novou generaci vznětových motorů VEA. A slibuje hlavně nižší spotřebu. Ostatně co jiného…

Není diskusí o tom, že švédská automobilka Volvo patří v dějinách automobilové konstrukce k novátorům, a to zvláště v oblasti bezpečnosti. Volvo do velkosériové produkce zavedlo třeba bezpečnostní pásy, kyslíkové sondy lambda pro řízení katalyzátorů, standardní instalaci systému City Safety nebo pověstný airbag pro chodce. Nyní ale mají u Volva v plánu poněkud modernizovat stávající obyčeje v segmentu vznětových motorů.

Testy | Zajímavosti | Bezpečnost | Volvo | Příslušenství

Test Volvo V40 Cross Country T5: v zajetí elektroniky

Dnešní čtyřválcové vznětové motory Volvo vycházejí ještě z ortodoxní konstrukce Ford/PSA, ale letos na podzim se má představit zcela nová generace zážehových i vznětových motorů Volvo pod názvem VEA (Volvo Engine Architecture). Vyrábět se budou ve švédské továrně Volva ve Skövde a vyznačovat se mají hlavně modernizovaným principem common-rail. Zatímco stávající common-raily (jak ostatně tento název naznačuje) vynikají pro všechny válce společnou tlakovou lištou v podobě vysokotlakého zásobníku s jediným regulátorem tlaku, systém i-ART u motorů VEA využívá individuálního řízení každého ze vstřikovačů samostatným procesorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Schéma funkce vstřikovačů v motorů VEA s řízením i-ART

Stručně a jednoduše: díky tomu má mít řídicí jednotka přesnější, rychlejší a přímější informace o potřebě přísunu paliva do válců a soustava i-ART díky tomu zajistí hospodárnější nakládání s naftou. Výrobce zároveň slibuje zvýšení vstřikovacích tlaků až na úroveň 2 500 barů. Aktuální třetí generace vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači přitom zpravidla nepřekračuje 1 800 barů. Spolu s motory VEA Volvo vypustí do prodejů také novou osmistupňovou automatickou převodovku, jež se stane třetím ze soustavy prvků VEA pro citelné snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

Testy | Volvo | Kabriolety

Test: Volvo C70 D4 – švédská demonstrace

Co se dalšího směřování pohonných jednotek týče, Derek Crabb z vedení vývoje motorů v rámci společnosti Volvo Car Group uvádí: „Vyvíjíme menší a chytřejší motory s výkonem, který z osmiválců udělá dinosaury. Naše čtyřválce budou silnější než dnešní šestiválce a hospodárnější než čtyřválce. Na výkonovou hladinu stávajících osmiválců se dostaneme s přidáním elektromotorů.“

Zajímavosti | Technika | SUV | Premiéry | Volvo | Hybridy

Volvo XC60 PHEV: plug-in hybrid odhalen

A ještě malou poznámku. Čtyřválec VEA pohání již před rokem představené SUV Volvo XC60 PHEV, ovšem tehdy ještě Volvo tuto zkratku vykládalo jako Volvo Environmantal Architecture.

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 35 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků