Volvo má nové benzinové turbo, říká mu 2,0 GTDi

Když vám řekneme, že Volvo představilo nový dvoulitrový benzinový turbomotor, asi vás hned nenapadne, že se i ve Švédsku vydali cestou snižování objemu motorů. Vždyť na pořádný „trendy” motor je dvoulitr až moc. Jenže opak je pravdou, motor totiž není určen pro Volvo C30 nebo S40, ale pro ty největší modely - S80, V70 a XC60. A v nich už o „downsizingu” v případě dvoulitru řeč rozhodně být může.

Motor nese poměrně neoriginální název GTDi, který značí „Gasoline Turbocharged Direct Injection”, tedy kombinaci přímého vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem, jež dnes nejvíce používají motory TSI/TFSI od Volkswagenu.

Nový motor je zajímavý tím, že používá nejmenší turbodmychadlo na trhu vzhledem k maximálnímu výkonu motoru. Těleso turbíny je navíc integrováno do sběrného potrubí, které je spolu s tělesem turbíny namísto z litiny vyrobeny z ocelového plechu. Plech je lehčí a kompaktnější, a navíc díky dodatečné izolační vrstvě toto řešení vytváří méně tepla. Díky tomu se teplota spalin udržuje na vysoké hodnotě a spalování je účinnější.  Sběrné potrubí vyrobené z plechu pochopitelně není nic nového, dosud však bylo využíváno pouze v kombinaci s odlévaným tělesem turbíny. Nová integrovaná jednotka turbodmychadla vyrobená výhradně z ocelového plechu představuje nové řešení, kteŕe si Volvo nechalo patentovat.

Nový 2,0 GTDi dává výkon až 203 koní při 6 000 ot./min a hodnota točivého momentu dosahuje až 300 Nm při 1 750 - 4 000 ot./min. Papírová spotřeba je neméně zajímavá - např.  Volvo S80 s automatickou převodovkou spotřebuje pouze v kombinaci 8,3 litru benzinu na 100 kilometrů. Další parametry motorů a jím osazených vozů naleznete v přiložených tabulkách.

Nový agregát v nabídce nahradí známé pětiválce o objemu 2,5 litru, ty už na dnešní dobu jednoduše přestaly být dosti malé. Pokud tedy toužíte ještě po „staré” technice Volva, pospěšte si k dealerům, nový motor se na trh dostane ještě na jaře.

Specifikace motoru
Označení motoru 2.0 GTDi
Typ motoru čtyřválcový přeplňovaný benzínový motor
Zdvihový objem 1999 cm3
Vrtání 87,5 mm
Zdvih 83,1 mm
Kompresní poměr 10:01:00
Počet ventilů na válec 4
Ventilový rozvod DOHC
Maximální výkon 149 kW (203 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment 300 Nm / 1750-4000 ot./min., krátkodobě 320 Nm
Tlak turbodmychadla 90 kPa
Emisní norma Euro 5, J-ULEV

Výkony a spotřeba (man./auto.)  Volvo S80 Volvo V70 Volvo XC60
Zrychlení, 0-100 km/h, s 7,9/8,5 8,3/8,9 9,6 (automatická převodovka)
Spotřeba paliva, l/100 km 7,9/8,3  8,1/8,4 8,6 (automatická převodovka)
Emise, gramy CO2 184/193   189/195   199 (automatická převodovka)

 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo 2,0 GTDi
Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 300 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků