Kapitoly článku:
4. Hybrid, elektromobil i čtyřkolka
Modulární platformy umožňují velká kouzla, která využije i Volvo. Také platforma CMA je proto připravena na všechny druhy pohonu. Základem budou předokolky s klasickými spalovacími motory, nicméně Volvo počítá s hybridem i elektromobilem. Na rozdíl od SPA, kde má hybridní verze Twin Engine elektromotor na zadní nápravě a jde tedy o hybridní čtyřkolku, tady se pro začátek počítá s hybridní předokolkou. Také čistě elektrická varianta bude používat pohon předních kol.
Modely postavené na CMA stoprocentně dorazí časem také v čistě elektrickém provedení. To by mělo zvládnout zhruba 350 km na jedno nabití. Plug-in hybridní verze T5 Twin Engine nabídne dojezd na elektřinu „přes 50 km“
Nicméně CMA technicky dokáže přidat i pohon zadní nápravy. Volvo počítá s nasazením pohonu všech kol pracujícím s klasickou mezinápravovou spojkou, technicky možná je i verze s elektromotorem na zadní nápravě. Co se čtyřkolky týká, mezinápravovou spojku bude možné přidat jak k benzinovému tříválci, tak k naftovému čtyřválci.
5. Hybrid zvládne přes 50 km, elektromobil 350 km
Volvo slibuje plug-in hybridní provedení, které zvládne v čistě elektrickém režimu „více než 50 km“ na jedno nabití. Elektromobil by měl být schopen ujet na jedno nabití 350 km.
Tyto hodnoty se ale budou v průběhu času měnit, protože Volvo zatím počítá s klasickými lithium-iontovými akumulátory, jejich vývoj ale bude dále pokračovat, takže by měly být baterie v blízké budoucnosti kompaktnější a výkonnější. Jak ukázala vystavená odhalená technika, hybrid i elektromobil budou mít akumulátory pod podlahou a ty tedy nebudou omezovat prostor v interiéru.
Také menší modely postavené na CMA dostanou armádu bezpečnostních asistentů, a to včetně možnosti jezdit samostatně po dálnicích v rychlostech do 130 km/h
6. Systémy převzaté z SPA
Volvo si zakládá na bezpečnosti a ne jinak tomu bude u malých automobilů postavených na CMA. Jednoduše řečeno, všechny bezpečnostní systémy, které známe z SPA, budou moci být také v těchto nových kompaktních automobilech. Zákazníci se mohou těšit kromě jiného třeba na semi-autonomní řízení, kdy bude vůz schopný samostatné jízdy po dálnicích v rychlosti do 130 km/h.
7. Design: Máme se na co těšit
Hlavním bodem prezentace v Götteborgu bylo přirozeně odhalení dvou nových konceptů a nutno podotknout, že by na nich Volvo už moc věcí měnit nemělo, protože oba dva vypadají vážně dobře.
Nové koncepty Volvo se velmi povedly. Na pohled jde o zajímavé automobily, které si své zákazníky určitě najdou hodně rychle. Všimněte si, že přední část obou konceptů se trochu liší
Tým designérů v čele s Thomasem Ingenlathem odvedl výbornou práci, když velmi vkusně implantoval na tato malá auta prvky známé z nové řady 90, ale přidal také něco navíc, aby nešlo pouze o zmenšené verze. Za pozornost stojí skutečnost, že každý z těchto konceptů má trochu jinak zpracovanou přední část. Co mají naopak oba společné, to je poměrně velké světlá výška podvozku.
Mé sympatie si více získala studie 40.2, což je vůz s karoserií liftback (ano, tato studie je svým způsobem taková švédská Octavia). Především boční profil s protaženou střechou a plynulým přechodem k zádi připomínajícím kupé se velice povedl. Klasické SUV XC40 pro změnu zaujme třeba matnou střechou. Ani jeden koncept ale není vyloženě malý.
SUV měří na délku 4390 mm, široké je 1933 mm a vysoké 1635 mm. Liftback je ještě delší (měří 4507 mm), na šířku má 1857 mm a na výšku dosahuje 1470 mm. Velikost rozvoru je v obou případech shodných 2,7 m. Jen pro srovnání, stávající V40 je dlouhá 4369 mm, široká 1802 mm, vysoká 1439 mm a rozvor je o 83 mm menší.
Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.
V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.
Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40