Volvo nedávno ukázalo dva koncepty prezentující novou platformu určenou pro malé automobily. Kromě klasického SUV se představil i liftback s délkou přes 4,5 m. Co všechno platforma CMA přináší? Níže najdete 7 základních věcí.
Kapitoly článku:
Příchod platformy CMA (Compact Modular Architecture) je pro Volvo další kapitolou renesance, kterou tato automobilka zažívá po spojení s čínskou společností Geely. V podstatě se dá říci, že se znovu opakuje situace kolem příchodu větší platformy SPA, tentokrát ale v trochu menším podání. Zatímco SPA dostanou modely řady 90 a 60, CMA najdeme ve spojení s řadou 40. Na první sériový automobil se můžeme těšit už příští rok.
Nová technika ale znamená pro Volvo a potenciální zákazníky mnohem více. Na co přesně se můžeme těšit?
1. Bezpečná auta, kterých bude mnoho
Platforma CMA představuje nově vyvinutou techniku, na které lidé od Volva pracovali přibližně tři roky. Fakticky jde o zcela nový technický základ, nicméně inženýři využili znalosti, které získali při vývoji SPA.
Řada 40 v současnosti obsahuje pouze jeden model a tahle skutečnost se s příchodem CMA velmi výrazně změní. Těšte se na XC40, V40 a V40 CC. Malých modelů Volvo ale údajně bude nakonec „mnoho“
Jak velké automobily, tak ty menší, budou moci sdílet některé technické prvky. Například nový tříválcový benzinový motor není problém nasadit do modelů postavených na SPA, přestože se s tím v dohledné době nepočítá. Naopak modely založené na CMA dostanou naftový dvoulitrový čtyřválec Drive-E, protože menší dieselová jednotka zatím v plánu není.
Rozhovor: Helena Bergström Pilo, šéfka vývoje malých automobilů
Jak dlouho jste vyvíjeli novou platformu?
Začali jsme zhruba před třemi roky s přípravou koncepční studie, stanovili jsme si požadavky, jaké má nová platforma splnit a potom jsme šli více a více do detailu. CMA je zcela nová platforma, ale když vyvíjíte platformu jako SPA, naučíte se mnoho věcí, které můžete využít později. My jsme tyto znalosti využili a tak můžeme tedy i na menší platformě nabídnout řadu automobilů s rozdílným rozvorem náprav, délkou, šířku, výškou...
Víte, kolik modelů nakonec na nové platformě vznikne?
O tom ještě nebylo rozhodnuto. Dnes máme V40 a V40 CC a samozřejmě budeme nabídku v řadě 40 rozšiřovat. Podrobnosti ale prozradíme později. V současnosti ještě nevíme, kolik přesně modelů bude stát v nabídce na konci.
Je platforma CMA připravená také na pohon všech kol?
Ano. V nabídce motorizací počítáme s konvenčními benzinovými i naftovými motory, pohonem předních i všech čtyř kol a potom máme připravenou také verzi T5 Twin Engine. Jako koncepční studii tu ukazujeme ještě čistě elektrické provedení, které také používá pohon přední nápravy, můžeme ho ale rozšířit i na pohon všech kol. Jestli to uděláme, to zatím nevíme.
Jaký typ baterií bude použit pro elektrickou verzi?
To, co máme v této studii, jsou konvenční lithium-iontové akumulátory v uspořádání, které je aktuálně k dispozici. Přirozeně budeme pracovat na vývoji dále tak, aby byly akumulátory stále efektivnější, ale v současnosti používáme pro studii elektrického automobilu klasické baterie.
Chystá se Volvo představit také sportovní verzi Polestar odvozenou od nějakého modelu založeného na platformě CMA?
Jak bude případně využita platforma CMA v kontextu sportovních verzí Polestar, o tom jsme zatím ještě nerozhodli
Volvo na CMA postaví v první fázi modely V40, V40 Cross Country a velká očekávání vzbuzuje zejména klasické malé SUV XC40, které by také mělo dorazit do prodeje jako první. Údajně se pro blízkou budoucnost přímo nepočítá s další řadou, nicméně modulární základ dává velmi široké možnosti. Během prezentace jsme se několika lidí od Volva zeptali na prostou otázku, kolik modelů vznikne na CMA. Odpověď byla vždy stejná, přesné číslo zatím nikdo neví (nebo říci nechce), ale modelů bude „mnoho“.
S CMA přichází také nový přeplňovaný tříválcový motor, který se bude vyrábět v Číně. Ve vrcholné verzi T5 Twin Engine má tato jednotka 184 kW (250 koní). CMA pracuje vzadu s nápravou typu Integral Link, což dává tušit zajímavé jízdní vlastnosti
2. Nový tříválec s objemem 1,5 l
S představením platformy CMA přichází také nový zážehový tříválec o objemu 1,5 litru. Technicky vychází z dvoulitrů Drive-E, nicméně Caroline Kjellin, která má na starosti vývoj motorů, popřela, že by šlo pouze o čtyřválec bez jednoho válce.
Motor dostal variabilní časování ventilů, systém přímého vstřiku paliva, integrované výfukové potrubí, přeplňování turbodmychadlem a mnoho dalšího. Jeho možnosti naznačuje vrcholné hybridní provedení T5 Twin Engine (kde jsou ty časy, kdy byl T5 pětiválec), kde tento tříválec nabízí 184 kW (250 koní).
Minimálně pro začátek se bude tento nový tříválec vyrábět v čínské továrně Volvo, protože stávající evropské fabriky bojují s kapacitou. Do budoucna ale není vyloučeno, že by se pro evropská auta tato jednotka vyráběla přímo ve Švédsku.
Jak přesně to bude s umístěným řad 90, 60 a 40, to Volvo demonstrovalo na obuvi. Nejmenší řada 40 cílí především na mladé zákazníky
3. Volvo vs. Geely
Na platformě CMA pracoval tým složený z inženýrů od Volva i Geely ve výzkumném středisku v Lindholmenu. Jak řekl Peter Martens, šéf vývoje a výzkumu, Geely vneslo do projektu nové nápady a také skutečnost, že čínští odborníci umí pracovat velmi rychle.
Čínská a evropská auta ovšem nebudou zcela identická. Samozřejmě základ (nápravy, elektronika, palivové nádrže, ovladače a tak dále) bude shodný pro obě varianty, nicméně Volvo i Geely mají jistou skupinu dílů, kterou dostanou pouze evropská nebo čínská auta.
Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.
V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.
Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40