Volvo chce vyrábět absolutně bezpečná auta

Cílem automobilky Volvo je v roce 2020 vyrábět auta, která nebudou bourat a ohrožovat zdraví a životy cestujících.

Vyplývá to z nedávného vyjádření automobilky Volvo, která zároveň zdůraznila, že omezování nehodovosti nemůže být výhradně věcí výrobců aut. Její švédské centrum bezpečnosti, vedené Hansem Nythem, vypracovalo systém doporučení pro státní úředníky, jež by měl vést k bezpečnějšímu provozu. Podle něj by se mělo například věnovat více pozornosti aktivní bezpečnosti již při výcviku řidičů, ale také nehodám, jejichž důsledky jsou hodnoceny jako ne-katastrofální. V tomto ohledu byly vyzdvihnuty průběžné změny silniční sítě, když bylo kupříkladu prokázáno, že na silnicích s jízdními pruhy oddělenými bariérami klesly na minimum čelní střety.

Volvo je svým přístupem k aktivní i pasivní bezpečnosti pověstné. Již řadu let například shromažďuje údaje o dopravních nehodách a vychází z nich při konstrukci nových modelů. „Od roku 1970 jsme do dnešních dnů sestavili databázi 36 000 dopravních nehod ve Švédsku, jež se týkaly více než 60 000 účastníků dopravního provozu,“ připomíná Nyth. „Celkově vzato se jedná o jedinečný zdroj informací, díky kterému můžeme vyvíjet auta chránící naše životy.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Firemní centrum bezpečnosti bylo otevřeno roku 2000 ve švédském Gothenburgu a patří k nejmodernějším na světě. Díky zde prováděným testům a analýzám bude Volvo do dvanácti let schopno postavit první auto, jež bude odolné vůči všem kolizním situacím. V praxi již funguje zařízení, jež ke sledování okolního provozu ve městě využívá soustavu senzorů a je schopno v případě nepozornosti řidiče zastavit vůz před překážkou. Od poloviny letošního roku jej budete moci získat v novém modelu XC60.

Volvo rovněž do praxe uvedlo systém, který bude schopen odhalit klesající pozornost řidiče zvláště na dlouhých, rovných a monotónních trasách. Tam soustava senzorů sleduje mimo jiné pohyby vozu vůči vodorovnému značení a řidiče v případě nesrovnalostí varuje akustickým signálem. Dalším důležitým bezpečnostním pomocníkem je systém varování před nehodou, který je však schopen vozidlo také sám ubrzdit. Nabízí se od loňského roku pro modely S80, V70 a XC70. Díky radaru zabraňuje nárazu do zadní části jiného auta, což patří mezi nejčastější formy nehod. Ve stádiu vývoje se však nachází řada dalších systémů, včetně toho, který bude sledovat chodce, předvídat jejich chování a v případě rizikové situace zasáhne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podobné systémy vyvíjí Volvo ve spolupráci s externími dodavateli, jakým je třeba TRW Automotive. K dalšímu jejich rozvoji je nutná podpora ze strany politických struktur EU, ale především spolupráce s dalšími automobilkami. Jedná se hlavně o sdílení některých technologií, které budou směřovat ke komunikaci mezi jednotlivými vozidly. Ta by si v provozu během míjení mohla vyměňovat informace například o stavu povrchu vozovky nebo dopravní zácpě. Podle představitelů Volva nyní musí výrobci automobilů spolupracovat na vytvoření společného a univerzálního komunikačního rámce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 275 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 149 000 Kč
Volvo S60 1.999
Rok výroby: 2010
Stav: 82 667 km
Cena: 310 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků