Volvo chce vyrábět absolutně bezpečná auta

Cílem automobilky Volvo je v roce 2020 vyrábět auta, která nebudou bourat a ohrožovat zdraví a životy cestujících.

Vyplývá to z nedávného vyjádření automobilky Volvo, která zároveň zdůraznila, že omezování nehodovosti nemůže být výhradně věcí výrobců aut. Její švédské centrum bezpečnosti, vedené Hansem Nythem, vypracovalo systém doporučení pro státní úředníky, jež by měl vést k bezpečnějšímu provozu. Podle něj by se mělo například věnovat více pozornosti aktivní bezpečnosti již při výcviku řidičů, ale také nehodám, jejichž důsledky jsou hodnoceny jako ne-katastrofální. V tomto ohledu byly vyzdvihnuty průběžné změny silniční sítě, když bylo kupříkladu prokázáno, že na silnicích s jízdními pruhy oddělenými bariérami klesly na minimum čelní střety.

Volvo je svým přístupem k aktivní i pasivní bezpečnosti pověstné. Již řadu let například shromažďuje údaje o dopravních nehodách a vychází z nich při konstrukci nových modelů. „Od roku 1970 jsme do dnešních dnů sestavili databázi 36 000 dopravních nehod ve Švédsku, jež se týkaly více než 60 000 účastníků dopravního provozu,“ připomíná Nyth. „Celkově vzato se jedná o jedinečný zdroj informací, díky kterému můžeme vyvíjet auta chránící naše životy.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Firemní centrum bezpečnosti bylo otevřeno roku 2000 ve švédském Gothenburgu a patří k nejmodernějším na světě. Díky zde prováděným testům a analýzám bude Volvo do dvanácti let schopno postavit první auto, jež bude odolné vůči všem kolizním situacím. V praxi již funguje zařízení, jež ke sledování okolního provozu ve městě využívá soustavu senzorů a je schopno v případě nepozornosti řidiče zastavit vůz před překážkou. Od poloviny letošního roku jej budete moci získat v novém modelu XC60.

Volvo rovněž do praxe uvedlo systém, který bude schopen odhalit klesající pozornost řidiče zvláště na dlouhých, rovných a monotónních trasách. Tam soustava senzorů sleduje mimo jiné pohyby vozu vůči vodorovnému značení a řidiče v případě nesrovnalostí varuje akustickým signálem. Dalším důležitým bezpečnostním pomocníkem je systém varování před nehodou, který je však schopen vozidlo také sám ubrzdit. Nabízí se od loňského roku pro modely S80, V70 a XC70. Díky radaru zabraňuje nárazu do zadní části jiného auta, což patří mezi nejčastější formy nehod. Ve stádiu vývoje se však nachází řada dalších systémů, včetně toho, který bude sledovat chodce, předvídat jejich chování a v případě rizikové situace zasáhne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podobné systémy vyvíjí Volvo ve spolupráci s externími dodavateli, jakým je třeba TRW Automotive. K dalšímu jejich rozvoji je nutná podpora ze strany politických struktur EU, ale především spolupráce s dalšími automobilkami. Jedná se hlavně o sdílení některých technologií, které budou směřovat ke komunikaci mezi jednotlivými vozidly. Ta by si v provozu během míjení mohla vyměňovat informace například o stavu povrchu vozovky nebo dopravní zácpě. Podle představitelů Volva nyní musí výrobci automobilů spolupracovat na vytvoření společného a univerzálního komunikačního rámce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků