Volvo chce vyrábět absolutně bezpečná auta

Cílem automobilky Volvo je v roce 2020 vyrábět auta, která nebudou bourat a ohrožovat zdraví a životy cestujících.

Vyplývá to z nedávného vyjádření automobilky Volvo, která zároveň zdůraznila, že omezování nehodovosti nemůže být výhradně věcí výrobců aut. Její švédské centrum bezpečnosti, vedené Hansem Nythem, vypracovalo systém doporučení pro státní úředníky, jež by měl vést k bezpečnějšímu provozu. Podle něj by se mělo například věnovat více pozornosti aktivní bezpečnosti již při výcviku řidičů, ale také nehodám, jejichž důsledky jsou hodnoceny jako ne-katastrofální. V tomto ohledu byly vyzdvihnuty průběžné změny silniční sítě, když bylo kupříkladu prokázáno, že na silnicích s jízdními pruhy oddělenými bariérami klesly na minimum čelní střety.

Volvo je svým přístupem k aktivní i pasivní bezpečnosti pověstné. Již řadu let například shromažďuje údaje o dopravních nehodách a vychází z nich při konstrukci nových modelů. „Od roku 1970 jsme do dnešních dnů sestavili databázi 36 000 dopravních nehod ve Švédsku, jež se týkaly více než 60 000 účastníků dopravního provozu,“ připomíná Nyth. „Celkově vzato se jedná o jedinečný zdroj informací, díky kterému můžeme vyvíjet auta chránící naše životy.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Firemní centrum bezpečnosti bylo otevřeno roku 2000 ve švédském Gothenburgu a patří k nejmodernějším na světě. Díky zde prováděným testům a analýzám bude Volvo do dvanácti let schopno postavit první auto, jež bude odolné vůči všem kolizním situacím. V praxi již funguje zařízení, jež ke sledování okolního provozu ve městě využívá soustavu senzorů a je schopno v případě nepozornosti řidiče zastavit vůz před překážkou. Od poloviny letošního roku jej budete moci získat v novém modelu XC60.

Volvo rovněž do praxe uvedlo systém, který bude schopen odhalit klesající pozornost řidiče zvláště na dlouhých, rovných a monotónních trasách. Tam soustava senzorů sleduje mimo jiné pohyby vozu vůči vodorovnému značení a řidiče v případě nesrovnalostí varuje akustickým signálem. Dalším důležitým bezpečnostním pomocníkem je systém varování před nehodou, který je však schopen vozidlo také sám ubrzdit. Nabízí se od loňského roku pro modely S80, V70 a XC70. Díky radaru zabraňuje nárazu do zadní části jiného auta, což patří mezi nejčastější formy nehod. Ve stádiu vývoje se však nachází řada dalších systémů, včetně toho, který bude sledovat chodce, předvídat jejich chování a v případě rizikové situace zasáhne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podobné systémy vyvíjí Volvo ve spolupráci s externími dodavateli, jakým je třeba TRW Automotive. K dalšímu jejich rozvoji je nutná podpora ze strany politických struktur EU, ale především spolupráce s dalšími automobilkami. Jedná se hlavně o sdílení některých technologií, které budou směřovat ke komunikaci mezi jednotlivými vozidly. Ta by si v provozu během míjení mohla vyměňovat informace například o stavu povrchu vozovky nebo dopravní zácpě. Podle představitelů Volva nyní musí výrobci automobilů spolupracovat na vytvoření společného a univerzálního komunikačního rámce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 65 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 239 000 Kč
Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 300 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků