Volvo C30 EV: jak dopadne nehoda elektromobilu?

Automobily na elektřinu se stávají jakýmsi virtuálním fenoménem doby. Opravdu použitelný elektromobil, který by byl svými klíčovými užitnými vlastnostmi srovnatelný s konvenčními auty, se za současného stavu vývoje techniky vyrobit nedá, přesto lze z každodenních zpráv v médiích snadno získat pocit, že takové vozy jsou již pomalu něčím běžným.

Státní úředníci a mluvčí automobilek hovoří při jejich protěžovaní především o „snížení závislosti na fosilních palivech“, „redukci zátěže životního prostředí“ či o „nižších provozních nákladech“, jak je to však s bezpečností? Zatímco v průběhu posledního půlstoletí výrobci automobilů systematicky pracují na konstrukci automobilů a jejich pohonných jednotek s ohledem na minimalizaci rizika zranění posádky vozu i ostatních účastníků dopravního provozu, zavádění elektromobilů zatím sleduje poněkud jiné směry než bezpečnost.

Z tohoto důvodu je třeba zmínit jeden z exponátů právě probíhajícího autosalonu v Detroitu, kde se na stánku automobilky Volvo objevil prototyp elektromobilu Volvo C30 Electric po zkušebním nárazovém testu. Ano, je tedy docela pravděpodobné, že role protagonistů bezpečnosti se i v případě elektromobilů nakonec zhostí opět Švédové. Netřeba totiž nijak polemizovat s prohlášením šéfa Volvo Cars Stefana Jacobyho, který tvrdí, že je Volvo „prvním producentem automobilů na světě, který veřejnosti představil skutečně bezpečný elektromobil po crashtestu“.

V souvislosti s pověstí značky Volvo na poli bezpečnosti chtěli její představitelé veřejnosti dokázat, že vysokonapěťové akumulátory i příslušné kabelové vedení zůstanou v případě dopravní nehody bez poškození. Je totiž jasné, že v této konfiguraci pohonné soustavy jisté riziko úrazu elektrickým proudem hrozí, a obávat by se jej mohli nejen samotní účastníci dopravní nehody, ale také záchranářské týmy. Volvo C30 EV vystavené v Detroitu prošlo čelním střetem s přesazením při rychlosti 64 km/h a výsledky tohoto testu prokázaly, že základní komponenty elektrické soustavy zůstaly nárazem nedotčeny.

Samozřejmě to neznamená, že každý elektromobil je automaticky bezpečný. Zejména rizika v oblasti aktivní ale i pasivní bezpečnosti pramenící z mnohdy extrémní hmotnosti (i třeba takový koncept elektrické Octavie váží dvě tuny...) jsou velká, nicméně švédský případ dokládá, že alespoň pasivně bezpečný elektromobil vyrobit určitě lze, stačí chtít...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo C30 EV před a po destrukci...
Volvo S60 1.999
Rok výroby: 2010
Stav: 82 667 km
Cena: 310 000 Kč
Volvo V50 1.798
Rok výroby: 2005
Stav: 206 173 km
Cena: 85 000 Kč
Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 74 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků