Volvo 780 (1985): Švéd s kabátem ze slunné Itálie

Design osobních vozů Volvo nedávné minulosti je specifickou kapitolou dějin automobilu a jeho hodnocení pak otázkou vkusu každého z nás. Přesto se ve Švédsku nebáli experimentů, byť nepříliš radikálních.
Seznam kapitol
  1. Znovu od Bertoneho, V hlavní roli komfort, Potíže s původním motorem
  2. Turbíny útočí, Technické údaje, Video

Znovu od Bertoneho

V roce 1982 byl představen model Volvo 760, jenž se stal prvním typem z nové řady 700 a o dva roky později byl doplněn levnější a na první pohled velmi podobnou verzí v podobě modelu 740. Pod kontroverzní, ryze účelové a hranaté vzezření sedanů a kombi řady 700 se podepsal Jan Wilsgaard. Řada 700 postupně nahrazovala v nabídce Volva sérii 200 (240/260) a na její místo po roce 1990 nastupovala generace 940/960, resp. menší 850.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Předchůdce řady 700 v podobě modelu 240 a odvozeného kupé Volvo 262C

Špičkou řady 700 se stal model Volvo 780 představený na ženevském autosalonu v roce 1985 a do prodejů uvedený v Evropě o rok později. Šlo přitom o návrat Volva do segmentu dvoudveřových kupé po čtyřech letech absence. V letech 1977 až 1981 vznikaly vozy Volvo 262C odvozené z řady 200, jež byly navrženy i vyráběny v turínské karosárně Carrozzeria Bertone.

Retro | Volvo

Volvo PV36: dokonalá švédská aerodynamika

Zatímco Volvo 262C bylo již od pohledu pouze mírně modifikovanou verzí výchozích sedanů 240/260, nové Volvo 780, jehož přípravu i výrobu Volvo opět objednalo u Bertoneho, bylo prakticky novým vozem, který s výchozí řadou 700 nesdílel žádný povrchový díl karoserie.

V hlavní roli komfort

V dobové tiskové zprávě k uvedení Volva 780 se dočteme: „S Volvem 780 můžeme nabídnout elegantní cestovní automobil s osobitě působícím vzhledem, exkluzívním zpracováním detailů a jedinečnou nabídkou motorů zaměřených na komfort.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kupé Volvo 780 spadalo do modelové řady konvenčních sedanů a kombi 740/760
 

I když jde o typickou marketingovou frázi, právě výraz „komfort“ model Volvo 780 vystihuje zřejmě nejlépe. Obtěžkán byl nejmodernější elektronickou výbavou své doby a opatřen luxusně zpracovaným interiérem, jenž nabízel pohodlné cestování čtveřici dospělých pasažérů. Pozornému čtenáři při pohledu na přiložené snímky neunikne třeba čalounění sedadel, jež na první pohled v hrubých rysech připomíná vzhled a tvarování sedadel nejmodernějších vozů Volvo současnosti.

Retro | Volvo

Dvoudveřoví padesátníci: Volvo P1800

Na palubě modelu Volvo 780 najdeme prakticky vše, co v polovině osmdesátých let luxusní auto mohlo mít včetně automatické klimatizace, palubního počítače, špičkové audiosoustavy a elektrického ovládání zámků, oken, zrcátek či předních sedadel. Každá legrace ale něco stojí: ve své době vás Volvo 780 přišlo na 290 tis. švédských korun, což bylo více než dvakrát tolik co u sedanu Volvo 760.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volvo 780  

Obě kapoty i střecha Bertoneho kreace byly v porovnání se standardními verzemi 740/760 o něco nižší, což vozu dodávalo alespoň nepatrně elegantnější a dynamičtější vzhled. Na druhou stranu již při prvním pohledu na přední i zadní část karoserie byla náležitost k řadě Volvo 700 jasně patrná.

Potíže s původním motorem

Model 780 se vyznačoval také přítomností spousty chromovaných lišt na náraznících, klikách, masce nebo v okolí rámů oken, což naznačovalo prvotní zaměření tohoto vozu na severoamerické trhy. Proporce karoserie Volva 780 nebyly při pohledu z profilu vzdálené modelu Maserati Biturbo.

Testy | Retro | Maserati

Maserati Biturbo: symbol úpadku, nebo legenda?

V prvních letech si Volvo 780 ještě muselo vystačit s konvenční tuhou zadní nápravou, pro rok 1987 přišly nezávisle závěsy s tlumiči Nivomat udržujícími světlou výšku bez ohledu na zatížení. Původně se počítalo se zástavbou zážehového motoru PRV V6 (2,5 l + turbo), jenž vznikl v sedmdesátých letech ve spolupráci automobilek Renault, Peugeot a Volvo a objevil se v různých modifikacích například ve vozech Renault 25 a Safrane, Dodge Monaco, Peugeot 504 a 605 nebo speciálech Venturi a DeLorean DMC-12. Motory PRV V6 měly objem 2,5 až 3,0 l a k dostání byly v celé řadě variant s atmosférickým plněním i přeplňováním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Oproti ostatním zástupcům řady Volvo 700 působilo kupé 780 přeci jen lehčím dojmem

Tento agregát se s úspěchem uplatnil také v řadě vozů Volvo včetně typu 760 GLE, ovšem menší motorový prostor modelu 780 neumožňoval dostatečné chlazení, takže se připravený motor ve vozech této řady nakonec nikdy neobjevil. Standardem v prvních letech výroby se tak stal atmosféricky plněný šestiválec B280F V6 s objemem 2,8 l a výkonem 150 koní (110 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér modelu Volvo 780 vynikal špičkovou výbavou i zpracováním

K dispozici byl pro Volvo 780 také řadový, turbodmychadlem přeplňovaný vznětový šestiválec Volkswagen D24T s objemem 2,4 l a výkonem 129 koní (95 kW). Šlo o jen mírně upravenou verzi agregátu z užitkových vozů Volkswagen LT. Motory B280F V6 ani D24T však vozům Volvo 780 s pohotovostní hmotností kolem 1 500 kg (tehdy to byla už docela těžká váha) nepřinášely dynamické parametry hodné takto drahých a luxusních automobilů.

Následující kapitola
Volvo S60 1.999
Rok výroby: 2010
Stav: 82 667 km
Cena: 310 000 Kč
Volvo V50 1.798
Rok výroby: 2005
Stav: 206 173 km
Cena: 85 000 Kč
Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 74 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků