49
Fotogalerie

Volkswagen XL1: sériové provedení se spotřebou 0,9 l/100 km

Značka Volkswagen představila produkční verzi svého modelu XL1. Je to plug-in hybrid s diesel-elektrickým pohonem a průměrnou potřebou údajně pod 1 l/100 km.

Kapitoly článku:


Na lednovém autosalonu v Kataru roku 2011 Volkswagen uvedl koncept XL1 jako svoji v pořadí již třetí studii osobního automobilu se spotřebou pod magickou hranicí 1 l/100 km. Oproti předchůdcům z let 2002 a 2009 s tandemovým umístěním sedadel se novinka vyznačovala klasickým uspořádáním dvojice sedadel vedle sebe, byť s nepatrným podélným přesazením. Nyní vám již můžeme představit finální, pro sériovou výrobu určené provedení, jež oslaví svoji premiéru na nadcházejícím autosalonu v Ženevě.

Volkswagen XL1 02.jpgVolkswagen XL1 04.jpgVolkswagen XL1 05.jpgVolkswagen XL1 10.jpgVolkswagen XL1 39.jpgVolkswagen XL1 15.jpg
Volkswagen XL1 v provedení určeném pro sériovou výrobu

První snímek tohoto vozu jsme vám nabídli již na konci ledna, ale teď se můžete seznámit s širokou škálou oficiálních fotografií a informací. Co se pohonné soustavy typu plug-in hybrid týče, oproti třetí studii se na produkční verzi Volkswagenu XL1 změnilo jen málo. O pohon se tedy stará vznětový dvouválec s objemem 800 ccm, přeplňováním (jde vlastně o polovinu sériové jednotky 1,6 TDI BlueMotion) a výkonem 48 koní (35 kW).

Podporou při provozu stroje je mu elektromotor s výkonem 27 koní (20 kW), který je napájen z li-ionových akumulátorů 5,5 kWh. K jistým odchylkám došlo v otázce dojezdů, které mají kupodivu vypadat ještě růžověji než u dva roky staré katarské studie. Na čistě elektrický pohon má tento Volkswagen urazit vzdálenost až 50 km, což je o 15 km více než u konceptu. Desetilitrová naftová nádrž pak prodlužuje celkový akční rádius na 500 km (dosud se uvádělo 340 km).

Volkswagen XL1 01.jpgVolkswagen XL1 09.jpgVolkswagen XL1 16.jpgVolkswagen XL1 17.jpgVolkswagen XL1 18.jpgVolkswagen XL1 19.jpg
Dvoumístný interiér je přístupný dvojicí vzhůru se otevírajících dveří

Čistě na spotřebu paliva zaměřený Volkswagen XL1 stojí na podvozku s rozvorem náprav 2 224 mm a je dlouhý 3 888 mm a široký 1 665 mm. Karoserie je vyrobena z extrémně lehkých a pevných polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP). Z téhož materiálu jsou také zkrutné stabilizátory a brzdy mají keramické kotouče, což se podílí na dosažení pohotovostní hmotnosti 795 kg. Impozantní parametr, ale jen pro zajímavost: základní verze čtyřdveřové Škody 1000 MB byly svého času ještě o 20 kg lehčí.

Volkswagen XL1 29.jpgVolkswagen XL1 46.jpgVolkswagen XL1 31.jpgVolkswagen XL1 33.jpgVolkswagen XL1 48.jpgVolkswagen XL1 30.jpg
Náhled do konstrukce a vývoje modelu XL1

Sériový Volkswagen XL1 vykazuje odpor vzduchu s koeficientem jen 0,189, z 0 na 100 km/h zrychlí za 12,7 s, dosáhne nejvyšší rychlosti 160 km/h a v kombinovaném provozu vykáže průměrnou spotřebu 0,9 l/100 km. V první fázi vznikne padesát vozů této řady a poté bude model Volkswagen XL1 k dispozici na objednávku. Ceny zatím neznáme, snad v Ženevě.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud