Volkswagen XL1: litrový koncept blíže výrobě

Volkswagen představil novou studii vozu s průměrnou spotřebou 1 l/100 km. Tenokrát se zdá být výrobě blíže než kdy dříve.

Nejen elektromobily živ je automobil a stále je třeba pracovat především na zlepšování konvenčních motorů s vnitřním spalováním. A tak Volkswagen předvedl svět na právě probíhajícím autosalonu v Kataru koncept XL1, který je již třetí studií Volkswagenu na téma „litrové“ auto.

Oproti svým předchůdcům z let 2002 a 2009 s tandemovým umístěním sedadel se novinka vyznačuje klasickým uspořádáním dvojice sedadel vedle sebe, byť s nepatrným podélným přesazením. O pohon tohoto prototypu se stará vznětový dvouválec s objemem 800 ccm, přeplňováním (jde vlastně o polovinu sériové jednotky 1,6 TDI BlueMotion) a výkonem 48 koní (35 kW). Podporou při provozu stroje je mu elektromotor s výkonem 27 koní (20 kW), který je napájen z li-ionových akumulátorů. Ty lze dobíjet z běžné domácí zásuvky na 230 V a na čistě elektrický pohon urazit vzdálenost až 35 km. Desetilitrová naftová nádrž pak prodlužuje celkový akční rádius na nějakých 340 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Elektromotor zároveň pomáhá spalovací jednotce v případě potřeby maximálního zrychlení, kdy zvýší točivý moment ze 100 Nm na celkových 140 Nm. Je nám však jasné, že hlavním posláním studie VW XL1 je ohromit spotřebou provozu. Ta u této studie činí v kombinovaném provozu jen 0,9 l/100 km a emise CO2 dosahují hmotnosti 24 g/km, což jsou hodnoty na hony vzdálené současným, byť těm nejhospodárnějším sériovým minivozům. Za zmínku také stojí, že VW XL1 potřebuje na udržování rychlosti 100 km/h na rovině jen 8 koní (6 kW), zatímco stávající VW Golf 1,6 TDI k tomu vyžaduje plných 18 koní (13 kW), tedy více než dvakrát tolik.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Karoserie vozu VW XL1 je vyrobena z extrémně lehkých a pevných polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), což se podílí na dosažení pohotovostní hmotnosti 795 kg. Dnes jistě impozantní parametr, ale jen pro zajímavost, základní verze čtyřdveřové Škody 1000 MB byly o 20 kg lehčí. Na prototypu VW XL1 váží pohonná jednotka 227 kg, 153 kg pohonné ústrojí, 80 kg vnitřní vybavení včetně sedadel a 105 kg připadá na elektrickou soustavu, takže samotná karoserie váží 230 kg. Vzhled novinky působí střízlivějším dojmem než její dva předchůdci, nicméně je kratší než třeba VW Polo, ale zároveň i nižší než Lamborghini Gallardo. Karoserie vykazuje koeficient odporu vzduchu jen 0,186 a z profilu možná pozorovateli připomene první generaci Hondy Insight.

Koncept VW XL1 není určen pro přímou sériovou výrobu, ale zdá se, že se s podobným modelem na našich silnicích v dohledné době setkáme. Koncern Volkswagen ve snahách o maximální hospodárnost provozu zároveň potvrzuje svůj příklon k dieselelektrickým pohonným soustavám, zatímco u Audi pracují na hybridu se spalovacím motorem typu Wankel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen XL1
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků