Volkswagen šetří, kde se dá. Tlačí na dodavatele a omezí sponzorské aktivity

36 komentářů

Josef
13. října • 20:15

Kdo šetří, má za tři. To zde budou asi brzy 3 VW... :-)

Krabat
13. října • 18:02

Naše firma to už pocítila. Najednou tu máme kontroly, audity, bazírování na detailech a snahu udělit pokutu za každou cenu. Zatím nás to stálo pár tisíc Euro, ale to ještě pánové z VW s kontrolami ani pořádně nezačali. Další audity a rekvalifikace výrobků nás čekají. To, co léta běželo tak nějak samo a nikdo to neřešil, je najednou středem zájmu. Ono totiž plnit do detailu koncernové požadavky Formel Q nebo normy VDA není jednoduché. Tyhle normy znají do detailu jen auditoři a ještě si je každý z nich vykládá tak trochu po svém. Takže pokud si chtějí najít problém, tak ho najdou. Navíc, nad těmito normami si každá automobilka v rámci koncernu může stanovovat své vlastní a přísnější standardy. Tedy ne že mohou, samozřejmě to dělají. Momentální nároky na kvalitu v Automotive Industry jsou úplně absurdní a tlak na dodavatele enormní. Na jednu stranu se zaklínáme certifikáty životního prostředí, na stranu druhou vyhazujeme tisíce dílů kvůli mikroskopické vizuální vadě, kterou běžný spotřebitel nemá šanci ve voze objevit. To jen proto, že nějaký jouda na kvalitě VW se snaží budovat svou karieru a honí si ego.Absolutním paradoxem pak pro mě bylo zjištění, že zrovna ve VW tyhle normy moc neznají, rozhodně je nedodržují a ještě mají tu drzost oznámit, že budou chtít část pokuty hodit na dodavatele.

eLzyx
13. října • 20:49

firma, ve které jsem zaměstnán, to už pocítila také a to jsme ti poslední (či první?) v celém řetězci ... dodavatelé nářadí, nástrojů a měřidel. Dodavatelé automobilek prostě začali šetřit. Mají pozastavené projekty, prodloužili interval obměny nářadí atp.

sokar
13. října • 18:34

Znám to podobně a je to fakt hnus. Nejlepší na tom je to, že VW si udělá průser svojí nenažraností ale do té doby hrabal velký prachy. No a teď ty ztráty převede na dodavatele.
Moc dobře znám snahy těchto firem z pozice síly a objednávaného množství stejně tak interní tlaky na cenu a nesmyslná nařízení typu slevu 10% každý rok a vymýšlet kde jak ušetřit a jak co ojebat. Ať si říká kdo chce co chce, ale kdo nezažil taková jednání o ceně a ty tlaky tak neví. Výsledkem je snaha o výrobek s hlavním kritériem cenou a pak až kvalitou. Desetinu po desetině ubírat na síle, trochu upravit složení materiálu, upravit postupy. Vyrábět za noční proud, zaměstnat vězně a podobné. Platit si drahé certifikáty do automotive a roční prodlužovací audity.Pak vidíte reklamu jak je to das auto a ono je to das šajze.
A jelikož oficiálně šetří rště víc než normálně a budou tlačit dál až ke dnu tak se to na autech projeví.Dobře vědět. VW a koncern už ne. Děkuji.B-]

milanekjablonecak
13. října • 15:02

Zdražte každý auto o 1000 jůrů a ještě vám zbude na nižší prodeje.

Antiautomat
13. října • 13:54

...Volkswagen šetří, kde se dá...
Ale ved to uz davno vieme. Prepalene ventily, zdeformovane hlavy, rozletene rozvody, prevodovky...nur weiter so. Cim to asi je, ze susedova Arriva (passat kombi z roku Pana) jazdi doteraz so svojim liatinovym motorom a kym ju nerozbije, bude jazdit do aleluja? B-]

dalid
13. října • 15:11

Ide o to, že je to práce "auto z roku pána", ako si napísal.. Vtedy autá ešte niečo vydržali.. nech si sused kúpi dnes nový Passat a nech za 15 rokov si spočíta koľko dal do servisu... ;)

ls
13. října • 10:55

setreni na soucastkach,respective tlak na vyrobce pri vyrobe soucastek:prelozene do češtiny-soucastky budou jeste mene dimenzovane nez v soucasne dobe (kdy jsou uz ptakticky na hrane) a bude to jeste vetsi a poruchovejsi sunt (motory a podvozek),nez je to ted.

Mirek
13. října • 11:15

Přečti si to ještě jednou. Jedná se o dočasné snížení cen dodávaných dílů externími dodavateli. Ne o šetření na součástkách.
Jenže o to je to horší, neboť již dnes jsou dodavatelé oškubání a jsem zvědav, jak budou schopni cenu ještě snížit, když budou muset dodržet parametry dodávaných dílů.

Pavel
13. října • 16:08

A co přinese "dočasné" snížení cen subdodávek? Dočasné šetření subdodavatelů, tedy snížení kvality. V mém oboru "dočasně" začal šetřit Junkers a jeho plynové kotle se dostaly na úroveň šuntu. Dočasně budou Golfíci na úrovni Loganů. Jen za dvojnásobné ceny.

ls
13. října • 12:06

nj,docasne snizeni cen,ale jsem na 100% presvedcen,ze se to projevi na kvalite,tak uz to v dnesnim svete chodi,nikdo nechce krvacet financne,radeji to osuli na kvalite,aby se do pozadovane ceny nejak vesli,jelikoz uz ted nemaji temer kam s cenou cuknout. a o slovu "docasne" se da taky s uspechem pochybovat.

Mirek
13. října • 13:33

Zkus mi tady povykládat, jak to chceš ošulit na kvalitě. Tyhle řeči mám nejraději, nerozumíš výrobě, ale víš jak to ošulit.
Materiál neošuliš, např. díly karoserie, cenu dodávaného materiálu také nesnížíš, na to se ti dodavatele okamžitě vykašlou. Smlouvy jsou udělány např. se Škodou "dopředu", máš tam stanoveno co, za klik, jakost... Jednou zjistí, že jsi změnil materiál, kontroly se dělají, a tvá firma skončila. Pokud to ohrozí bezpečnost výrobku a dokážou ti to, že jsi to udělal vědomě, tak to bych tedy nechtěl zažít.
Tak se ukaž, rád se zasměji.

dfdsf
13. října • 17:44

Děláš v automobilovým průmyslu ? Asi ne, jinak by jsi to znal. Automobilky sami poptávají po dodavatelích různé úspory, zjednodušování dílů i na úkor funkcí a životnosti. Dost věcí má toleranci, takže se jde až na spodní limit bez vědomí automobilky, hodně věcí není s automobilkou přesně definováno, takže se předchozí zvyk trochu posune aby to bylo levnější. Molitanové a jiné těsnění se o milimetr sníží, to na nich nikdo nepozná atd. Dá se na ně levnější lepidlo, změní se struktura atd.. A za několik let se najíždí nová generace auta kde se tyto úpravy už dělají od začátku oficiálně a během výroby se opět posunují.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
13. října • 18:56

Dělám a vím o čem mluvím, píšu, dost právě s tímto mám společného. Je mi jasné, že píšeš báchorky jedna paní povídala. Tuhle pohádku jsi viděl kde "...zjednodušování dílů i na úkor funkcí a životnosti." Kde jsi přišel na to, že změníš jen tak, jako subdodavatel automobilky, výrobek, který u tebe automobilka poptává, zadala do výroby? To co píšeš jsou bohapusté nesmysly.
Těsnění neděláme, ale zato vím, že jediná úspora, která se ti může povést je, že vyrobíš něco s nižší spotřebou materiálu, ale se stejným materiálem v nezměněném objemu materiálu ve finálním výrobku. Případně se může stát, že jeden dodavatel materiálu bude mít jistou dodávku o nějaký haléř levnější než konkurence. Na kdejakou blbost potřebuješ schválení.
Znám firmu, která to tak dělala, těsnění, lepidla, již neexistuje a nikdo to po nich ani nechtěl.
Jestli chceš napsat, že si vymýšlím, tak tady to máš: GDX Automotive s.r.o..Konkurence je natolik velká, že se ti klidně může stát, že tvou výrobu převedou do jiné firmy, a to skoro ze dne na den. Představuješ si to, zjevně ne sám, jako Hurvínek válku.

dfdsf
13. října • 19:10

Hele, já taky dělám automobilovým průmyslu a právě proto vím jak to aspoň u nás chodí. Ten kdo dělá jednoduché výrobky třeba to těsnění tak má smůlu že to lze vyrobit jednoduše jinde a je docela jasně definovaný. Ale tam kde se dělá něco složitějšího a jsou drahý specifický linky a postupy, který nelze hned udělat jinde a výrobek složitější a menší konkurence, tak si může dovolit něco uspořit. Něco oficiálně když automobilka požádá o úsporu (samozřejmě že ji celou úsporu nenecháme). No a něco neoficiálně - když do výrobku není vidět :-)

Mirek
13. října • 19:28

Uveď do kterých výrobků není vidět? Elektromotory, reproduktory, elektronika, sedadla...? Kompletní plechařina je vidět, lze změřit, dělají se pevnostní testy, je vidět jestli je to pozinkováno. Zrovna Škoda řeší úspory většinou v polovině cyklu životnosti auta a to například změnou pozinku za černý plech, nevyskytuje se v této části karoserie koroze. Také bývá smluvně stanoveno, že po určité době musí automaticky dodavatel výrobek zlevnit. Nelze změnit jakost materiálů, to by mohl být veliký průšvih. U bezvýznamných plastových dílů může dojít ke změně materiálu za levnější. V brzké době ušetří na plastech změnou dodavatele, bude Plakor. Tohle je zrovna výroba, která se jen tak nedá změnit, ale kovovýroba není problém.

dfdsf
13. října • 20:26

Děláš přímo v automobilce a myslíš že vás taky nešidíme ? :-D
Když se dojednává cena u nový zakázky tak se jde až pod aktuální výrobní cenu a spoléhá se na úspory v průběhu výroby a na pozdější výdělky (třeba náhradní díly). Automobilka chce navíc každý rok trochu zlevnit. Naše náklady naopak rostou (minimálně platy, doprava, někdy energie, kurz koruny atd.) Takže dodavatelé musí hledat úspory, jinak by nepřežili. To prostě jinak nejde.
Obecně pokud je něco od dodavatele dodavatele nebo ještě více stupňů tak už je to prostě v něčem třeba dvakrát schovaný a není tam prostě vidět, zákazník to také nemá na výkrese detailně napsaný a když se to chová standardně tak to nikdo neřeší. Třeba ta elektronika.

Mirek
13. října • 21:37

Já přímo v automobilce nedělám. Kdybys četl pořádně, tak to již delší dobu víš.
Pokud jde o ceny, tak zřejmě sis nevšiml, že vývar má jedině automobilka, jako finální výrobce a prodejce. Všichni ostatní jsou, na východ od německých hranic, jen manufakturní zaměstnanci na obživu majitelů firem a lidí na západ od německých hranic. Jestli si myslíš, že tady je tedy ten vývar, tak není. Stačí se podívat do cizích firem (německých) které jsou zde a potom ve státě původu. Možná potom zjistíš, že tady makáš jako brok, Němec ve stejné výrobě v poklidu pracuje, ty za to dostaneš něco drobáků, ale Němec dostane pořádný plat, neboť ten tvůj výrobek prodá.
Nemysli si, že objednatel výroby neví, za kolik kupuješ materiál a jaký materiál, jaké jsou náklady výroby... Víš co to je audit? Víš, že ten probíhá třeba i na základě požadavku automobilky? Víš, že si mohou zkontrolovat co nakupuješ, za kolik...? Neboj, automobilka o tobě bude vědět více, než je ti milo a nechá ti vydělat tolik, kolik uzná za vhodné. Na tyto činnosti tam má zaměstnáno dostatek lidí.

dfdsf
13. října • 22:16

Otázka co je to vývar ? Takový jako má Volkswagen nebo takový jako měl donedávna Seat ? Stejně tak dodavatelé - na starých jednoduchých věcech jsou rádi když jsou v plusu, třeba naopak třeba výrobci světel mají na LED světlech i desítky procent. Dlouhodobě ve ztrátě nebude nikdo. A opět dodavatelé jsou z východu nebo i ze západu. A vývar jde samozřejmě za majitelem, to je chyba těch co to tady všechno prodali anebo pro to udělali podmínky. Zlatý český firmy který přímo prodávají své výrobky zákazníkům.
Samozřejmě vím jak to vypadá, my to děláme našim dodavatelům taky. A pak to vede k situacím že si tě pozve dodavatel (speciálních dílů) i tvé konkurenty najednou k sobě, poví vám že z těch neustálých zlevňování do měsíce krachne, a jestli nechceme zastavit automobilku tak ať hned připlatíme :-) a všichni rádi navýší :-)

ls
13. října • 14:09

tim chces tvrdit,ze se u vyroby motoru neubira na kvalite??? nenech se vysmat.
za svoji praxi 25 let za volantem,jsem v zivote nevidel,ze by nekomu prasknul rozvodovy retez-vyjma VW.
to same vydrene ulozeni vacek klidne uz po 50t/km-vyjma VW.
totalne vymlacene ulozeni napravy klidne uz po 60t/km-vyjma audi (VW).
prolinani oleje z prevodovku u noveho (3 mesice) vozu-vyjma VW.a takhle muzu pokracovat jeste hodne hodne dlouho.
pokud chce nekdo tvrdit,ze koncern nejde s kvalitou za poslednich 4-5 let supem dolu,jak po sjezdovce,tak ma asi pekny klapky na ocich,nebo to je koncernovy nekriticky fanatik.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
13. října • 19:07

Zaměňuješ to, co si automobilka objednala, s tím, co se rozhodneš sám, bez jejích vědomí, změnit. Máš v tom velký zmatek. Když si automobilka něco objedná a vyrobíš to podle zadání, dokumentace, automobilky, tak to klidně může být zmetek, ale to žádnému výrobci nedává právo měnit tímto způsobem cokoliv bez schválení objednatele a ohánět se tím, že oni také něco zpackali. To jsou názory jako vedení VW, že to bylo několik techniků, kteří ten software, bez vědomí ostatních, upravili.
Tak konečně se vrací socialismus zpět, opět mne chce poučovat člověk, který o této výrobě evidentně nemá páru. Ty jsi řidič, já vzděláním strojař s více než třicetiletou praxí v oboru automobilového průmyslu.

stealth01
13. října • 17:20

:-D To je bombaChceš realitu odjinud v podobném duchu?dvakrát měněné xenonové světlomety v rámci 50t km (nikde jsem neviděl vyjma BMW)
úniky oleje a chladící kapaliny v rámci 50t km (nikde vyjma BMW)
poškozená ramena přední nápravy po 60t km (nikde vyjma BMW)Pokud je ten, na kterého reaguješ koncernový fanatik, tak ty asi žiješ v nějakém snu, že problémy s kvalitou trápí jen koncernové vozy. Týká se to celého současného autosvěta. Není značka, která by se vymykala. Prostě není. Se....re se všechno.

Bubaak
13. října • 18:42

úniky oleje ne ale chladící kapaliny ano v rámci 50t km (ještě citroen Elise, ne Lotus :) )Já nevim, nejsem konstruktér, ale materiály jsou většinou slitiny, kompozity, sloučeniny kdy se dá nahradit jeden materiál druhým.
Třeba jako párky, místo masa tam namelete kopyta, mouku.... a mňam mňam nikdo nepozná rozdíl :-P

Mirek
13. října • 19:14

No tak materiály jen tak nahrazovat nemůžeš. Ještěže jsi přiznal, že nejsi konstruktér. To by se ti klidně mohlo stát, že budeš buď svou výrobou dotovat automobilku, použiješ kvalitnější a tím i dražší materiál a také na tebe může přijít odběratel s tím, že záměnou materiálu oproti požadovanému jsi způsobil určitou škodu a bude tu škodu po tobě vymáhat a věř, že úspěšně. Nebo máš snad zkušebnu na všechno a nebo budeš vědět, jak se tímto změní vlastnosti výrobku? Jsi jasnovidec?

Bubaak
13. října • 20:22

A ještě dodatek, dole zmiňuješ, že si strojař.
Takže nám jistě vysvětlíš, proč některé vrtáky din 338 hss vydržej od jedné firmy dýl, než od jiné, ačkoliv by měli plnit stejné normy :-D

Mirek
13. října • 21:19

Nejsme výrobci vrtáků a neznám složení ocelí, ze kterých jsou vyrobeny, ale jistě vím, že šmejdy se prodávají levněji a žádná firma nekupuje vrtáky podle ceny, ale podle parametrů, vlastních zkoušek. Také to tak děláme a netýká se to jen hloupých vrtáků. Nevím, že by existovala nějaká závazná norma na životnost vrtáků. Každý výrobce se vždy chlubí svými parametry a je jen na odběrateli, co upřednostní.
Ano, jsou oceli, které jsou více , či méně, korozivzdorné. Například na karoserie se nepoužívají. Jak známo, zrovna nerezové oceli nemají zrovna příznivou cenu pro takovou výrobu a jsou hůře zpracovatelné. Dnes se vše řeší pozinkem a dodatečným fosfátováním, případně jinou povrchovou úpravou (např. chrom). Potom následuje teprve lakování, lepení, těsnění (plastisol, případně podobné těsnící hmoty)...
Co se týče tebou vzpomenuté švédské oceli, tak to je již dnes jen taký mýtus a v žádném případě toho nedocílíš jen tepelným zpracováním ( a máš z čínské švédskou ocel :-D).
Ty ostatní příklady snad nemá smysl ani řešit. To je naivní představa lidí, kteří chodí okolo budovy, ve které výroba probíhá, nikdy dovnitř nevstoupili, ale přesto o této výrobě toho ví nejvíce, a hlavně jak ušetřit.

Bubaak
13. října • 21:30

Jen pro info, byl jsou pár let přípravář ;-)

Mirek
13. října • 21:40

Jen pro info, já jsem tvůrčí technický pracovník, který tohle řeší, řeší způsob výroby, konstrukci. ;-)

Bubaak
13. října • 20:13

jinak můžeš, vem si jenom kolik je druhů epixidových lepidel, některý maj jiné vlastnosti, některý maj téměř identický. Stejně tak to máš i s ocelí, maš miliardu typů ocelí a některý jsou na první pohled stejný, ačkoliv začne na ně působit dřív oxidace a to samé i skla... není sklo jako sklo a pokud chceš šetřit, tak krůček po kručku dojdeš tam kam chceš.
Vem si uhlíkové vlákno o kolik postoupilo a furt je to jen to samé, jen pomocí ruzných příměsí jde ovlivnit jeho nachylnost na UV, můžeš ovlivnit jeho třepení..... zakladní parametry mohou vypadat stejně, první rok, dva ale pak se najednou může stát, že zjistíš že ne vše bylo použito, aby to vydrželo déle než je záruční lhůta ;-)
Ano konstrukter nejsem, ale ty by sis taky mohl něco o materálech nastudovat :) Není jen železo, titan, xenon a jiné materiály uvedeny v periodické chemické tabulce. Jsou i různý slitiny (ocel, dejme tomu) či sloučeniny (Voda, dejme tomu) a těm stači pozměnit tepelné zpracování a zcela změníš jejich vlastnosti a při vhodné kombinaci máš na světě švédskou ocel, nebo ocel z číny, nůž uděláš z obou, prvních pár řezů jima taky uděláš stejný, ale řekni mi za dva tři roky, pak pochopíš :)

Bubaak
13. října • 20:01

Nejsem, vlastním 23 let starou Toyotu a tak mě to ani nezajíma :-D

Standa
13. října • 12:50

To je jasný,VW teď bude dostávat ten největší šunt,pochybuji,že někdo nechá svou firmu dobrovolně spadnout do ztráty jen proto,že zákazník je podvodník.

Sir_Martin
13. října • 16:49

Citas aj niekedy po sebe co pises? Povedz mi, akym sposobom je zakaznik podvodnik.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Srandokan
14. října • 6:56

Pre dosdávateľa komponentov je zákazníkom VW. Verstehen Sie?

james
13. října • 17:58

si si isty, ze si ho pochopil?

E15
13. října • 11:46

bohužel pro českou ekonomiku sledujeme začátek konce koncernu VW tak, jak jsme ho znali... ... teď už to bude jen méně významná ztrátová automobilka (něco jako třeba Citroen a spol.)

DDT
13. října • 12:01

to určitě...

Doporučujeme

Články odjinud