Volkswagen Passat Syncro (1984): první sériový VW s pohonem všech kol

19 komentářů

Alex Jirka
16. března • 20:17

Tata ho kupoval noveho v roce 87 ( nezili jsme v CSSR ) 2.2 GT 120 koni s katalyzatorem, v jasne cervenem unilaku ( cili neni pravda, ze se delal jenom v metalickych barvach ) a na tehdejsi dobu to bylo nadprumerne auto. Cenu nevim, bylo mi dvacet a mel jsem sve auto a ptat se dneska taty nema cenu, protoze nez se dodiva na film, tak zapomene o cem vlastne je, ale nebyl o moc levnejsi nez W124 250D, coz byl tenkrat tatuv sen, kterej si ale splnil az v roce 90 s 250 TD. Passata jsem potom mel skoro rok ja, dal jsem na nej tenkrat 7x15 ATS Cup a Fuldy 195/50/15 ( tehdejsi nejvic In rozmer kol ) a original kola jsem ja blbec prodal. Pak ho zdedil bracha a nekdy v 93 sel definitivne z rodiny. Spotreba byla kolem 12 l, tata s nim jezdil o neco usporneji. Uzasna sedadla ( jako v Golfu GTI ), ale uz po trech letech popraskana palubovka ( garaz jsme meli, ale moc nepouzivali ) a prvni rok s nim byl tata neustale v servisu, protoze se furt neco sralo, ale pak uz byl klid. Rozhodne ale jedno z aut, ktera mam natrvalo v srdci.

skol
18. března • 18:49

Lutujem tych somarov co ti zo zavisti naklikali minusky, nechapu ze ked oni v zufalom sociku v roku 87 en zavislivo pozerali na fiat ritmo, v skandinavii uz mali normalne pracujuci ludia na premiove auto..
napislal si pekne ake ste mali skusenosti z autom, co sem napise malokto,,
pre tych proruskych blbov ako je aj hlavny redaktor z tohoto fora je to hanba!!!

VW
16. března • 9:18

Nejlepší Passat, který kdy vyrobily, jednomu bláznovy jezdí doteď, hold auto na celý život.

Tom
16. března • 11:50

Hold je vzdani pocty, takze holt.

pd
16. března • 12:03

anebo "....hold autu na celý život."

Tom
16. března • 20:48

Nebo tak, no :-D

Vana666
16. března • 6:55

Chválím za hezký článek a chválím i technické provedení pohonu velmi podobného původnímu systému Symmetrical AWD. Kdo byl tehdy vlastně první ?

Subaru4ever
16. března • 10:51

Uznávám, že v Passatu tehdy použili inženýrsky moc pěknou techniku a byla to 4x4 jako víno. Ne jako to, co dnes mainstream nabízí . Subaru ale v Japonsku Symmetrical 4WD používalo už od roku 1973. V Evropě se úspěšně prodávalo jak v Leone II. generace (aka 1600 4WD nebo 1800 4WD) v letech 1979 až 1984 (3 různé modifikace/převodovky), tak ve vylepšené/pozměněné podobě v Leone III. generace (aka 1800 4WD a 1800 Turbo 4WD) v letech 1984 až 1989 (3 různé modifikace/převodovky).Škoda, že v článku nenapsali, kolik ta sranda u VW stála. Já to nevím, ale něco mi napovídá, že ten příplatek musel být pro běžného smrtelníka z říše snů.

Zelí
17. března • 12:06

Leone byl předohrab, který výrobce rozšířil o manuálně přiřaditelný pohon zadní nápravy. Tedy to, co se používalo pro zlepšení průchodnosti u terenních aut. Ručně řazená zubová spojka. Pro zařazení nutno uvést vozidlo do klidu. Nic společného se subarským blábolem o stálém trvalém pohonu čtyř kol. O něm se dá možná hovořit až s nástupem dalšího modelu legacy až v roce 1989. Čili subaristická modlící mantra Symmetrical 4WD se modlí až od roku 1989.
Leone tak samozřejmě nemá nic společného s popisovaným passatem ani s vozem Jensen FF. U nich se využívá trvalá trakce 4x4 i pro silniční provoz ze zcela jiných důvodů než u zmiňovaného leone.
Jinak první seriově hromadně vyráběný vůz se samonosnou karosérií, trvalým pohonem 4x4, třemi diferenciály, uzávěrkou středního diferenciálu a redukční převodovkou se od roku 1976 vyrábí a je to Lada Niva.

Subaru4ever
17. března • 14:17

Aha, a z jakého prstu jste si to vycucal? :-PNa rozdíl od vás vlastním Subaru 1800 4WD SuperStation 3AT z roku 1983, a moji kamarádi pěknou paletu příbuzných strojů z let 1980 až 1989. A tak nějak normálně přiřazujeme zadní nápravu za jízdy (u Leone II genarace), kdežto verze FullTime 4WD Leone III jsou čtyřkolky jaksi permanentní, jak napovídá název. A nehledě na to nejspíš netušíte, co to znamená to Symmetrical 4WD/AWD. Nemá to nic společného s hnaním určitého počtu kol, ani rozdělením síly mezi nápravy. Značí to jen a pouze konstrukční uspořádání, kdy motor (klikovka), převodovka a všechny diferenciály jsou v jedné ose. A to středově umístěné vůči podélné ose auta.Ovšem uznávám ( to jsem ale výše nepsal), že středový diferenciál Leone II ani většina Leone III nemá. Naopak mají takové vychytávky jako první hydraulicky přiřaditelný pohon 4x4 na knoflík na světě (můj zmíněný vůz), nebo automatické preventivní přiřazování zadní nápravy při brzdění a zapnutých stěračích (Leone III automat).

Tom
18. března • 21:16

takze vlastne to same reseni, ktere neni fulltime, ale pouze marketingovy tah, jaky pouzivalo subaru u vozu s automatickou prevodovkou minimalne do roku 2006, kdy sice vsude inzerovalo full time, ale jednalo se pouze o visco spojku. A stejne reseni bylo i u aut bez mezinapravoveho difu, jinak by totiz to 4x4 velmi zhorsovalo jizdni vlastnosti na suchu nemluve o tom, ze zivotnost takoveho systemu zarazeneho permanentne by byla hodne nizka...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Subaru4ever
18. března • 22:23

Jen skromně podotýkám, že se bavíme o začátku 80. let. Je vhodné si uvědomit, co v té době jezdilo např. po našich silnicích ;-)Sice vlastním i klasického 3-diferenciálního Outbacka, ale systém z mého Leone II generace považuji za geniální. Prostě normálně dvoukolka (nižší spotřeba, atd.) a na jediné zmáčknutí čudlíku palcem na voliči automatu mám "offroad" se středovou uzávěrou a zadním samosvorným diferenciálem, které (pokud bych ho tak používal), by za zhoršené adheze těžko hledalo konkurenci. Nemusím dodávat, jak směšně proti tomu vypadají dnešní pseudosystémy 4x4.

Vana666
19. března • 7:46

Nic geniálního na systému z Leone II nevidím vzhledem k faktu, že i po odpojení zadku se vše stejně točí dál. Naopak je u něj velkým hendikepem, že po naprostou většinu jízdní doby musí být zadek odpojený, a to bohužel i na povrchu s proměnlivou přilnavostí. Na něm jsou i ty dnešní pseudosystémy tisíckrát lepší.

Subaru4ever
19. března • 8:56

To je skutečně nepříjemné, že po odpojení zadku si zadní kola a poloosy dovolují se dále točit :-DNo nic pánové, bylo mi ctí s vámi plodně a konstruktivně diskutovat :-P

Vana666
19. března • 13:39

Subaru4ever: ano souhlasím, je to dost nepříjemné už vzhledem k faktu že se tak děje trvale aniž by to přinášelo přijízdě po silnici jakýkoliv užitek.
Pochopitelně se zmíněný problém týká poloos, zadního stálého převodu i kardanu. Zadních kol ne, to byla hloupá poznámka, žejo

Vana666
16. března • 11:07

Nevím kolik byl příplatek u B2, ale u pozdějšího B5 se za obdobné řešení se samosvorným diferenciálem Torsen připlácelo pouhých 45 tis.Kč bez DPH. Samozřejmě v téhle ceně byl zahrnutý i zadní multilink.

Subaru4ever
16. března • 12:05

Ono totiž plenky evropských pohonů 4x4 byly často nebesky drahé. Např. příplatek za 4Matic v Mercedesu W124 v roce 1986 byl skoro 13000 Marek. To byla cena slušného malého osobáku. ... Prvotiny byly holt nákladné na vývoj, také se zástavbou nebývalo kalkulováno při prvotním návrhu automobilu a vše bylo řešeno teprve dodatečně. ... Teprve časem šly ceny dolů. ... To samé platí pro první Quattra u Audi. Příplatek v řádu desítek procent ceny celého vozu.

Václav Holec
16. března • 10:42

První byli dva Skotové, Burstall a Hill se jmenovali :o)

Vana666
16. března • 15:10

A ti opravdu vymysleli tenhle systém se třemi diferenciály ?

Doporučujeme

Články odjinud