14
Fotogalerie

Volkswagen Passat CC: Passat podle Verna

Kapitoly článku:


Sám řídí, sám jede...

Volkswagen Passat patří ve střední třídě k řidičsky dobře ovladatelným vozům. Nový Passat CC chce už svým názvem jít proti tvrdému podvozku a nabídnout více komfortu. Navíc má ve spojení s aktivním podvozkem (adaptivní tlumiče s proměnlivým účinkem jsou standardem vyýkonnějších benzinových verzí) nabídnout i sportovnější svezení. Realita je ale trochu jiná.

Podvozek Passatu CC přitom sází na tradiční koncepci, známou ze sedanu či kombi. Vpředu se jendá o závěsy typu MacPherson, vzadu čtyřprvkový multilink německé koncepce. Novinkou je opravdu pouze jiné naladění, zmíněné tlumiče a jakési samozacelující se pneumatiky, schopné bez ztráty tlaku odolat menším poškozenim.

Je otázkou, co z toho má větší vliv na změnu charakteru Passatu, ale ani ve vrcholné verzi 3,6 V6 s podvozkem nastaveným do režimu Comfort se jízda po zbořených pražských ulicích nejevila být příliš příjemnou, a to ani akusticky, ani schopností podvozku na takovém povrchu přilnout k povrchu vozovky. A přitom „obyčejný” Passat zvládá tuto disciplínu s bravurou. Je otázkou, zda pokrokové pneumatiky nepřinesly alespoň část ustupků známých z nešťastných pneumatik typu Run Flat, ale důvod může být i mnohem prozaičtější a snaha vtisknout CC sportovnější charakter mohla paradoxně přinést ústup od komfortního (ale přitom nikterak „neakčního” naladění) sedanu. Na závěry je příliš brzy, ale první dojem naznačuje, že snaha o spojení komfortu a sportovnosti se Volkswagenu u Passatu CC dokonale nepodařila.

Mnohem pozoruhodnější je ale řada elektronických pomocníků, které Passat CC dostal do vínku. Prvním z nich je Front Assist, který hlídá vzdálenost od vpředu jedoucího vozu a je schopen řidiče upozornit, přibržďovat i přejít do samostatného brzdění bez pomoci řidiče, pokud by nereagoval na varování palubním počítačem. Takový systém známe z jiných vozů, ale v Passatu CC jde trochu dále. U konkurence se totiž obvykle omezí na akustické varování, případně je systém v krizi (lépe řečeno v situaci, kterou vyhodnotí jako krizovou) zasáhnout více či méně intenzivním brzděním. Zde již upozornění na „nutnost” zabrzdit probíhá krátkým automatickým přibrzděním, což nemusí vždy být zrovna příjemné.

Dalším systémem je Lane Assist, který hlídá směr jízdy a drží Passat pomocí inteligentní kamery v jízdním pruhu. Kamera za vnitřním zpětným zrcátkem sleduje jízdní pruh a koriguje případná vybočení z dráhy.

Elektronický strážný anděl v tomto případě opět v prvé řadě sám zasahuje do řízení dříve než vás na cokoli upozorní. Pokud tedy na dálnici bez vyhozeného blinkru začnete přejíždět přerušovanou čáru, dočkáte se korekce ze strany vozu a to i když stále řídíte. Teprve po několika korekcích vám systém dá více či méně intenzivně najevo, abyste konečně začali řídit.

vw_passatcc5/vw_passatcc8.jpg vw_passatcc5/vw_passatcc9.jpg

Na dálnici tak nemůžete doslova spát, ale k tomuto stavu není daleko. Paradoxem je opravdu stav, kdy je vaše jízda korigována, i když vůz máte zcela pod kontrolou. Tlak do volantu, který se v běžném voze jeví jako projev vyjetých kolejí v asfaltu, je v Passatu CC projevem dohledu nad vaší jízdou.

Oba systémy, zejména ten druhý, jsou zajímavou technickou libůstkou a zdají se být plně funkční. Jako řidiči ale konstatujeme, že jsme ani z jednoho z nich nadšeni nebyli (byť oba lze naštěstí vypnout), v Passatu CC už vůbec není jasné, kdo vlastně ještě řídí a kdo je řízen. Kdy tedy elektronika zcela převezme řízení vozu? Zřejmě již brzy...

Malou drobností je parkovací asistent s kamerou ukrytou hezky za logem VW ve víku zavazadlového prostoru.

Naše hodnocení

Volkswagen Passat CC považujeme za stylový vstup do segmentu vyšší střední třídy a teprve následující měsíce dokáží, zda je cílový trh dostatečně velký, aby se Němcům nový model vyplatil. Passat CC rozhodně není řidičské auto a král přeplněných okresek, ale spíše komfortní sedan líbivých tvarů, který je radost řídit na opravdu dlouhých dálničních trasách napříč kontinentem.

Jako ochutnávku vám na závěr nabízíme video, jak si již nyní představuje Volkswagen parkování svých vozů. I tento elektronický pomocník je pro Passat CC k dispozici...

Technické údaje VW Passat 3,6 FSI

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

Vidlicový kapalinou chlazený šestiválec s přímým vstřikem paliva do válců
Objem: 3 597 ccm
Největší výkon: 220 kW (300 k) při 6 700 ot./min
Největší točivý moment: 360 Nm při 3 000 ot./min
Palivo: Natural 95

Provozní vlastnosti

Max. Rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 15,1
Mimo město: 7,3
Kombinovaná: 10,1
Objem palivové nádrže: 70 l

Hmotnosti

Pohotovostní hmotnost: 1 607 kg
Užitečná hmotnost: 503 kg

Vnější rozměry

Délka: 4 800 mm
Šířka: 1 860 mm
Výška: 1 420 mm
Rozvor náprav: 2 710 mm

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 532 l 

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud