Volkswagen nejlepším loňským importérem?

Řeč čísel je i přes svoji zdánlivou banálnost složitá a lze si s ní náležitě pohrát. Kdo byl loni vlastně nejlepším dovozcem?

Na sklonku minulého týdne k nám do redakce dorazila zpráva, že společnost Import Volkswagen Group (IVG) se stala největší importní skupinou do ČR. Registrace osobních a užitkových vozů značek Volkswagen, Audi a Seat totiž vzrostly v uplynulém roce na českém trhu na 21 746 (meziročně plus 12 %). Tento počet tak stačil k celkovému prvenství v dovozech nových vozů, když druhý koncern PSA (Citroën-Peugeot) dosáhl na 20 308 registrací a třetí místo zůstalo na Ford s 18 928 registracemi. Další pozice pak náleží koncernu Hyundai, zahrnujícím i značku Kia, a General Motors s celou plejádou světových značek.

Všímavější čtenáře jistě zarazí, že se na prvním místě objevuje Volkswagen, když jsme v nedávném článku o českém importu vozů Ford, který si můžete přečíst na tomto místě, informovali o obdobném úspěchu právě americké značky. 

Bohužel to jen potvrzuje, že statistiky mohou být zavádějící a znova potvrzují známou pravdu, že i ve zdánlivě dokonalé otázce čísel záleží jen na úhlu pohledu.

Při porovnání prodejních úspěchů evropského Fordu a Volkswagen Group na českém trhu vyniká, že čím širší statistika je, tím méně vypovídá o oblibě jednotlivých automobilových značek. Rozdíl v obou statistikách je pochopitelně dán tím, že v této Volkswagen kupí na jednu řadu svých značek, zatímco Ford pouze dvě.

Fakticky je problém ještě složitější. Zatímco téměř všechny značky koncernu Volkswagen do Česka dováží jediná firma, IVG, která tak celkové číslo může pokládat za svůj výsledek, česká pobočka Ford Motor Company (FMC) dováží pouze Ford, jiné značky koncernu mají jiné dovozce, a tak je slučování statistik podle světových koncernů není úplně korektní.

Podobné je to u druhého místa PSA, které je sice koncernem, i v České republice obě značky spolupracují na společných akcích, ale jinak mají Peugeot i Citroën své vlastní dovozce, svá vlastní marketingová a PR oddělení atd. Podobně je na tom Hyundai a Kia, naopak české zastoupení GM se stará o většinu svých značek. Možných pohledů na věc je zkrátka nespočet a v posuzování jakýchkoli statistik je obezřetnost vždy na místě.

Za nejrelevantnější a nejčistší pohled na věc tak stále považujeme prodeje jednotlivých značek v oblasti osobních automobilů (lehké užitkové ponechme stranou), který má na prvních deseti místech za loňský rok následující podobu.

Pořadí Značka   Ks Podíl





1 Škoda
44530 31.00 %
2 Ford
10897 7.59 %
3 Renault
9189 6.40 %
4 Volkswagen
8956 6.23 %
5 Hyundai
7377 5.14 %
6 Peugeot
7111 4.95 %
7 Citroën
6817 4.75 %
8 Toyota
5528 3.85 %
9 Kia
5479 3.81 %
10 Opel
4030 2.81 %

Na postu nejpordávanějších značek osobních automobilů došlo vloni v porovnání s rokem 2007 ke změně pouze na pozicích 5. a 6., díky které se do první pětice nejoblíbenějších značek na českém trhu propracoval Hyundai na úkor Peugeotu. Bramborová příčka zůstala Volkswagenu (i přesto, že tržní podíl navýšil z 5,31 na 6,23 %), bronzovou medaili si opět odnesl Renault (tržní podíl zvýšil o takřka 0,8 na 6,40 %), druhý skončil Ford (z podílu 6,39 v roce 2007 vykřesal vloni plných 7,59%) a na špici zůstává neochvějně Škodovka, a to i přesto, že její podíl na registraci nových osobních vozů meziročně klesl o více než 6 % na celkových 31,00 %.

Pro úplnost našeho srovnání doplňme značky Volvo (součást světové FMC, i díky loňskému podílu na trhu 0,55 % si s 791 vozy udržela 23. místo), Audi (součást VW Group, i přes citelný nárůst tržního podílu na 1,52 % a tedy 2 1818 vozů zůstala na 18. místě) a Seat (součást VW Group, i přes nárůst tržního podílu na výsledných 1,61 % a tedy 2 312 vozů padl i přes novou Ibizu s prodeji z 15. na 17. místo).

I z této změti dat ale lze vykřesat hned několik „absolutních vítězů“: Ford byl vloni třeba neoddiskutovatelně s přehledem nejúspěšnější značkou na našem trhu, protože prodal celkem 17 380 nových osobních a lehkých užitkových automobilů, což znamená meziroční nárůst o plných 18 %. A pokračovat bychom mohli podrobnými rozbory jednotlivých tříd, přesto zvolíme absolutního vítěze všech absloutních vítězů: je jím Hummer, jenž vloni meziročně více než zdvojnásobil své prodeje! Na českém trhu totiž zaregistorval 9 vozů oproti čtyřem v roce 2007. A pak věřte statistikám...

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků