Volkswagen Golf VI GTI: konečně oficiálně

Legenda pokračuje a jeden z průkopníků třídy „hot hatch“ přichází ve své šesté generaci. Na co všechno se můžeme těšit?

V Paříži Volkswagen uvedl Golf GTI šesté generace ještě ve formě studie, ale teprve včera automobilka uvolnila oficiální snímky a informace k jeho sériové podobě.

A začít nemůžeme jinde než u vzhledu. V tomto směru zůstává Golf GTI věrný své tradiční nenápadnosti a styling karosérie se oproti standardním verzím příliš nezměnil. Novinka tak kombinuje vzhled běžného provedení s prvkdy předchozí generace GTI. Povšimnout si tak můžete mj. červených linek na masce chladiče, upravených nárazníků a prahů, nebo dnes již klasických „GTI kol” z lehkých slitin. Vůz bude stejně jako dříve k dispozici bude v tří i pětidvéřové karosérii.

Ani pod kapotou se žádná revoluce neodehrála. Srdcem vozu zůstává přeplňovaný dvoulitr TFSI, který byl ale mírně upraven a jeho výkon poskočil o 10 koní na výsledných 210 koní.  Důraz tak byl kladen spíše na optimalizaci průběhu výkonu v celém spektru otáček a pochopitelně na snížení spotřeby paliva a emisí. Díky tomu je i točivý moment dosahuje hodnoty 280 Nm již při 1 800 ot./min.

Nejvyšší rychlost zůstává na hodnotě 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h by mělo trvat jen 6,9 s. Zajímavá je i pružnost pohonné jednotky. Golf GTI zrychlí na pátou rychlost z 80 na 120 km/h za pouhých 7,5 s a na šestku pak za méně než 10 s. Pružnost motoru přispívá k příznivé spotřebě paliva, která činí v kombinovaném režimu jen 7,4 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Motor bude kombinován s šestistupňovými převodovkami s manuálním řazením, nebo dvěma spojkami a robotizovaným ovládáním (DSG).

Nový Golf GTI však nemá být jen rychlý, ale i lépe ovladatelný. Bude se vyznačovat nově vyvinutým zavěšením, třístupňovým adaptivním tlumením DCC a elektronicky ovládaným diferenciálem XDS. Příď v porovnání se standardním Golfem šesté generace poklesla o 22 mm, záď pak o 15 mm.

Diferenciál XDS vznikl další evolucí elektronicky řízené svornosti EDS v rámci stabilizačního systému. Při razantním průjezdu zatáčky deleguje větší výkon na vnější přední kolo obyčejným bržděním toho vnitřního. Po stránce funkčnosti tak půjde o diametrálně odlišný systém, než který najdeme v nopvém Focusu RS (psali jsme o ní na tomto místě). Záměr je sice stejný, tery optimalizovat přenos výkonu na kola jediné hnané nápravy, výsledek ale těžko bude tak uspokojivý jako u klasického samosvorného difernciálu - zde půjde spíše o „žrouta brzd”.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Uvnitř nového Golfu GTI najdeme speciální anatomická sedadla, jež mohou být čalouněna látkou s tartanovým vzorem, nebo příplatkovou kůží. Na opěradlech nesou logo GTI, sedáky jsou pak vybaveny ochranou proti podklouznutí pod pásem. Dále se zde vyskytují leštěné pedály a hlavice řadicí páky a kůží obšitý volant s logem GTI na středu. Základní objem zavazadlového prostoru činí 350 litrů, interiér je plně pětimístný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

V případě ikony, jakou GTI bezesporu je, není na škodu si v krátkosti zrekapitulovat její slavnou historii. Volkswagen Golf první generace se začal vyrábět v roce 1974, sportovně střižená verze GTI se představila o dva roky později. Pod kapotou ukrývala napříč uložený čtyřválec s objemem 1 588 ccm a výkonem tehdy velmi slušných 110 koní.

GTI pak bylo vyráběno i ve všech dalších generacích Golfu, za povedené jsou ale obvykle označovány generace druhá a pátá, která na první vůz tohoto jména navazovaly více než důstojně. „Šestka” se ideově drží základů svého úspěšného předchůdce a lze očekávat, že ani s ní Volkswagen nešlápne vedle.

Skutečnost poznáme již brzdy. Prodeje šesté generace GTI v Německu startují tento týden, Česká republika by měla brzy následovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Setkání první a šesté generace Golfu GTI / Golfy GTI třetí, druhé a první generace 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
První Volkswagen Golf GTI se představil v roce 1976
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf VI GTI
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků