Volkswagen Golf VI GTI: konečně oficiálně

Legenda pokračuje a jeden z průkopníků třídy „hot hatch“ přichází ve své šesté generaci. Na co všechno se můžeme těšit?

V Paříži Volkswagen uvedl Golf GTI šesté generace ještě ve formě studie, ale teprve včera automobilka uvolnila oficiální snímky a informace k jeho sériové podobě.

A začít nemůžeme jinde než u vzhledu. V tomto směru zůstává Golf GTI věrný své tradiční nenápadnosti a styling karosérie se oproti standardním verzím příliš nezměnil. Novinka tak kombinuje vzhled běžného provedení s prvkdy předchozí generace GTI. Povšimnout si tak můžete mj. červených linek na masce chladiče, upravených nárazníků a prahů, nebo dnes již klasických „GTI kol” z lehkých slitin. Vůz bude stejně jako dříve k dispozici bude v tří i pětidvéřové karosérii.

Ani pod kapotou se žádná revoluce neodehrála. Srdcem vozu zůstává přeplňovaný dvoulitr TFSI, který byl ale mírně upraven a jeho výkon poskočil o 10 koní na výsledných 210 koní.  Důraz tak byl kladen spíše na optimalizaci průběhu výkonu v celém spektru otáček a pochopitelně na snížení spotřeby paliva a emisí. Díky tomu je i točivý moment dosahuje hodnoty 280 Nm již při 1 800 ot./min.

Nejvyšší rychlost zůstává na hodnotě 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h by mělo trvat jen 6,9 s. Zajímavá je i pružnost pohonné jednotky. Golf GTI zrychlí na pátou rychlost z 80 na 120 km/h za pouhých 7,5 s a na šestku pak za méně než 10 s. Pružnost motoru přispívá k příznivé spotřebě paliva, která činí v kombinovaném režimu jen 7,4 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Motor bude kombinován s šestistupňovými převodovkami s manuálním řazením, nebo dvěma spojkami a robotizovaným ovládáním (DSG).

Nový Golf GTI však nemá být jen rychlý, ale i lépe ovladatelný. Bude se vyznačovat nově vyvinutým zavěšením, třístupňovým adaptivním tlumením DCC a elektronicky ovládaným diferenciálem XDS. Příď v porovnání se standardním Golfem šesté generace poklesla o 22 mm, záď pak o 15 mm.

Diferenciál XDS vznikl další evolucí elektronicky řízené svornosti EDS v rámci stabilizačního systému. Při razantním průjezdu zatáčky deleguje větší výkon na vnější přední kolo obyčejným bržděním toho vnitřního. Po stránce funkčnosti tak půjde o diametrálně odlišný systém, než který najdeme v nopvém Focusu RS (psali jsme o ní na tomto místě). Záměr je sice stejný, tery optimalizovat přenos výkonu na kola jediné hnané nápravy, výsledek ale těžko bude tak uspokojivý jako u klasického samosvorného difernciálu - zde půjde spíše o „žrouta brzd”.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Uvnitř nového Golfu GTI najdeme speciální anatomická sedadla, jež mohou být čalouněna látkou s tartanovým vzorem, nebo příplatkovou kůží. Na opěradlech nesou logo GTI, sedáky jsou pak vybaveny ochranou proti podklouznutí pod pásem. Dále se zde vyskytují leštěné pedály a hlavice řadicí páky a kůží obšitý volant s logem GTI na středu. Základní objem zavazadlového prostoru činí 350 litrů, interiér je plně pětimístný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

V případě ikony, jakou GTI bezesporu je, není na škodu si v krátkosti zrekapitulovat její slavnou historii. Volkswagen Golf první generace se začal vyrábět v roce 1974, sportovně střižená verze GTI se představila o dva roky později. Pod kapotou ukrývala napříč uložený čtyřválec s objemem 1 588 ccm a výkonem tehdy velmi slušných 110 koní.

GTI pak bylo vyráběno i ve všech dalších generacích Golfu, za povedené jsou ale obvykle označovány generace druhá a pátá, která na první vůz tohoto jména navazovaly více než důstojně. „Šestka” se ideově drží základů svého úspěšného předchůdce a lze očekávat, že ani s ní Volkswagen nešlápne vedle.

Skutečnost poznáme již brzdy. Prodeje šesté generace GTI v Německu startují tento týden, Česká republika by měla brzy následovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Setkání první a šesté generace Golfu GTI / Golfy GTI třetí, druhé a první generace 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
První Volkswagen Golf GTI se představil v roce 1976
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf VI GTI
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Passat 1.8
Rok výroby: 2002
Stav: 176 845 km
Cena: 40 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků