Volkswagen Golf II (1983-1992): Hranaté vajíčko

Golf je dnes nejprodávanějším vozem Evropy a etalonem své kategorie. Nižší střední třídě přece Němci běžně říkají Golf-Klasse. My se ale vrátíme hlouběji do historie a připomeneme si druhou generaci bestselleru, která navázala na úspěchy té první.
Seznam kapitol
  1. Oblejší a prostornější; GTI, GTD a dokonce i hybrid
  2. G60, Limited i Rallye Golf; terénní Golf Country; konec výroby
  3. Volkswagen Golf II (1983-1992): Kompletní fotogalerie

„Dvojkový“ Golf nahradil svého předchůdce po devíti letech, i když ne zcela, třeba v Jižní Africe se Citi Golf vyráběl až do srpna 2009! Herbert Schäfer, tehdejší šéfdesignér Volkswagenu, se rozhodl pouze pro tvarovou evoluci původní Giugiarovy karoserie, která se decentně zaoblila. Právě proto se u nás pro Typ 19E vžila přezdívka „vajíčko“. Dnes se nám zdá auto extrémně hranaté, ale bylo tomu skutečně tak.

Více místa díky delšímu rozvoru

Nešlo pouze o facelift, případně radikálnější modernizaci. Zákazníci si totiž stěžovali, že vzadu je u Typu 17, nástupce legendárního Brouka, málo místa. Golf se tedy radikálně natáhl, z 3,71 m u první generace na takřka 3,99 m. Byl také o sedm centimetrů širší, měřil 1,68 m. Jen výška zůstala pod 1,42 m, narostla o pouhopouhý půlcentimetr, ale zároveň musela druhá řada právě kvůli značnému nárůstu vnějších rozměrů v průměru 120 kg přibrat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dnes se tomu nechce věřit, ale na začátku 80. let se nový Golf zdál veřejnosti tak kulatý, že se mu začalo říkat „vajíčko“

Důležitou novinkou bylo víko zavazadelníku s objemem 345 l, které sice ještě nesahalo až k nárazníku, ale končilo alespoň u spodní hrany nových svislých koncových světel. Nakládání předmětů dovnitř tak bylo snazší a zadní lavice pochopitelně sklopná. Široký C-sloupek, který je dodnes typickým znakem Golfů, řádně zmohutněl. Vpředu se stále nacházely reflektory kulaté, i boční silueta zůstala zachována.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Spolu s vnějším vzhledem se proměnila rovněž palubní deska, dostala například dva nové výdechy ventilace uprostřed

Platforma A2 dostala oproti A1 delší rozvor náprav: 2475 mm místo 2400 mm, což přineslo více prostoru v kabině. Ale nepředbíhejme. Golf II stále vyznával koncepci s motory umístěnými napříč před přední nápravou. Na trojúhelníkových ramenech a vzpěrách McPherson se také příliš nezměnilo, vzadu se nacházela náprava kliková, tedy s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou. Odpružení obstarávaly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. Interiér se také proměnil, palubní deska byla vyšší, měla překonstruované ovladače i výdechy ventilace, dva se nacházely nově uprostřed. Zmenšila se však schránka před spolujezdcem a ubylo otevřených odkládacích polic pod ní.

Technika | Retro | Design | Volkswagen | Kombi | Volkswagen Passat

Passat Syncro (1984): první sériový VW s pohonem všech kol

Golf se vyráběl v mateřském závodě ve Wolfsburgu od srpna 1983, odborné i laické veřejnosti se pod světly reflektorů poprvé ukázal na domácí frankfurtské IAA v podobě tří- a pětidveřového hatchbacku. Kabriolet s ochranným obloukem pokračoval dále v původním „jedničkovém“ hávu a přežil dokonce i celou kariéru „dvojky“! Potkáte-li náhodou otevřený Golf II, jedná se vždy o přestavbu, sériově u Karmanna v Osnabrücku nic takového nikdy nevzniklo a pokud vám bude tvrdit někdo opak, mýlí se. 

Už tehdy Volkswagen nabízel GTi i GTD

Nabídka pohonných jednotek byla už od počátku více než slušná. Zahrnovala zážehové čtyřválce 1272 cm3 (40 kW/54 k), 1595 cm3 (55 kW/75 k) a 1781 cm3 (66 kW/90 k). Diesely zastupovaly dvě varianty čtyřválcové šestnáctistovky (1588 cm3: atmosférická dávala 40 kW (54 k), přeplňované GTD pak 51 kW, tedy 70 koní. Hned od počátku se dalo koupit i slavné GTI. Už nikoli se zážehovou šestnáctistovkou, nýbrž s osmnáctistovkou. Zprvu měla jen osm ventilů a díky vstřikování paliva 82 kW (112 k).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Paleta motorizací obsahovala od začátku i sportovní varianty GTD (nahoře)  a GTI

Zvenčí se ostré Golfy lišily jen čtyřmi světlomety a červeným lemováním přídě, šlo je však poznat na první pohled. Řadicí páka manuálních pětistupňových převodovek měla stále hlavici v podobě golfového míčku. Kotoučové brzdy bychom našli i vzadu, obyčejná provedení přitom brzdily jen bubny a ozubených koleček bylo uvnitř převodových skříní o jedno méně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Golf II samozřejmě i závodil – nejen v rallye, ale také třeba na slavném závodu do vrchu Pikes Peak (vpravo)

V roce 1986 přišla šestnáctiventilová varianta GTI se 102 kW (139 k), která uměla stovku z klidu za 8,9 s a jela až 208 km/h. Instalace katalyzátorů výkony většinou decentně snižovala nejen u nadupaných variant, ale i u těch levnějších. Postupně se zaváděly od poloviny 80. let a karburátory se v těchto případech samozřejmě staly minulostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V roce 1986 dostal model GTI motor se čtyřventilovou technikou; zrychlení 0-100 km/h zvládl za méně než devět sekund

Elektřina, čtyřkolka a dva facelifty

Stokusová série elektrických citySTROMerů (zachovejme originální a trochu zvláštní přepis) byla v letech 1984-1985 prodávána hlavně úřadům a firmám. Za 45 tisíc marek si ji nikdo jiný nekoupil. Obzvláště ne tehdy, když gelovým bateriím s elektrolytem došla „šťáva“ už po 50 kilometrech. 16 článků zabralo místo po zadními sedačkami i v zavazadelníku.

Elektromobily | BMW | Volkswagen | Srovnávací testy | Nissan | Volkswagen Golf

Elektrický srovnávací test: BMW i3 vs. VW e-Golf vs. Nissan Leaf  

Volkswagen tento elektromobil vyvinul ve spolupráci s RWE. Vývoj úsporných Golfů dospěl přes desítku modelů Öko (1989-1992) se 44kW dieselem vybaveným samočinným vypínáním až k dieselelektrickému hybridu (1991).

Klepněte pro větší obrázek
V roce 1991 vznikl Golf i jako diesel-elektrický hybrid

Od sezóny 1986 ale nebyly sériové německé hatchbacky pouze předokolkami, coby Syncro dostaly stálý pohon všech kol s viskózní spojkou. Kvůli jeho aplikaci a náročnosti na prostor se „kufr“ zmenšil na 230 l. Syncro se dodávalo se čtyřválci 1,78 l/66 kW, v roce 1987 se zvedl výkon na 72 kW. Vždy mělo jinou zadní nápravu s trojúhelníkovými rameny v přidaném pomocném rámu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výměnou za menší zavazadelník nabízela varianta Syncro jistotu vyplývající z pohonu všech čtyř kol; zajišťovala ho viskózní spojka 

Volkswagen u Golfu nepodléhá politice faceliftů, natožpak nějak radikálních. Vzhledové modernizace však dvojkovou generaci rozhodně neminuly, byly však decentnějšího rázu. V srpnu 1987 zmizela trojúhelníková okna v předních dveřích, nahradila je celistvá skla. Vodorovné lamely v černé mřížce chladiče měly od té doby mezi sebou větší mezery. Začaly se také uplatňovat moderní bezpečnostní prvky, výkonnější modely se čtveřicí kotoučů postupně dostávaly ABS.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modernizace v roce 1987 se dotkla standardní tří-i i pětidveřové karoserie, stejně jako speciálních variant jako GTD (vpravo nahoře) nebo Syncro (dole)

V červnu 1988 se mohutně slavilo, narodil se exemplář s pořadovým číslem 10.000.000. Počty první generace jsou do tohoto kulatého čísla zahrnuty též. 

Následující kapitola
Volkswagen Touran 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 153 241 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2005
Stav: 177 232 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 1999
Stav: 174 397 km
Cena: 40 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků