Volkswagen Golf GTI (od 1975): Zakladatel rodu rychlých hatchbacků

Volkswagen Golf GTI se na trhu drží více než 40 let. Rychlá malá auta byla už před ním, ale Golf je považován za model, který dostal „hot hatche“ mezi širokou veřejnost.
Seznam kapitol
  1. VW Golf GTI I, II a III
  2. VW Golf GTI IV, V, VI a VII
  3. Fotogalerie: VW Golf GTI

Už brzy si na Autorevue přečtete srovnávací test tří rychlých hatchbacků, který přišel jako na zavolanou. Volkswagen totiž vypustil upravený Golf GTI Clubsport S na severní smyčku Nürburgringu a hned z toho byl traťový rekord pro předokolky. A to je zajímavá příležitost se právě na Volkswagen Golf GTI podívat. Vždyť to byl vlastně on, kdo založil třídu rychlých nákupních tašek.

Volkswagen Golf GTI I

V březnu roku 1975 se představila první sportovní verze Golfu první generace. Zadání bylo velmi jednoduché: vytvořit pro západoněmecký trh sportovní auto s použitím sériového spotřebního modelu. Motor měl dostat tehdy novátorské a v této třídě ještě neobvyklé vstřikování paliva.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První Golf GTI je považován za zakladatele rodu masových rychlých hatchbacků. I dnes dokáže zaujmout svou obratností a dynamikou, hlavně pak s motorem 1,8 l

Odtud také pochází jméno GTI, což neznamená nic jiného než zkratka slov Grand Touring Injection. První Golf GTI dostal motor 1,6 l  výkonu 81 kW (110 koní). Zájem byl tak velký, že se vůz rychle prosadil i na další trhy, boom nastal v roce 1977, kdy začal Volkswagen vyvážet GTI i do Velké Británie. Verze s volantem vpravo ale dorazila až v roce 1979.

Bezpečnost | Život řidiče | Sportovní auta | Srovnávací testy | Volkswagen | BMW | Renault | Názory | Volkswagen Golf

Předokolka vs zadokolka vs čtyřkolka: Záleží na tom ještě?

V roce 1981 přišel větší motor 1,8 litru o výkonu 82 kW (112 koní) a s lepším průběhem točivého momentu. I když tu byly ještě před Golfem GTI modely Renault 5 Gordini a Autobianchi A112 Abarth, byl právě Golf prvním takto koncipovaným autem, které se dokázalo masově prosadit.

Volkswagen Golf GTI II

Druhá generace Golfu narostla a především přibrala asi 120 kg na váze, což bylo na ovladatelnosti a dynamice znát i u modelu GTI. Ten se zpočátku držel motoru 1,8 l o výkonu 82 kW, ale v roce 1986 poprvé přišla šestnáctiventilová verze, která měla bez katalyzátorů výkon 102 kW (139 koní).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Druhá generace Golfu GTI byla, zejména s dvouvačkovým motorem, velmi svižná. Dokonce ale přišla i vzácná verze G60 s kompresorem a výkonem až 210 koní

Americká verze s katalyzátory neměla víc než 95 kW (129 koní) a severoamerický trh také později dostal dvoulitrový motor. To nás ale moc zajímat nemusí, důležitější je pak facelift z roku 1990, který přinesl jiný přední nárazník a lepší výbavu.

Retro | Hatchbacky | Volkswagen | Volkswagen Golf

Volkswagen Golf II (1983-1992): Hranaté vajíčko

Poměrně vzácná je verze Golf G60, která byla na některých trzích prodávána i s označením GTI jako GTI G60. Měla osmiventilový motor 1,8 l vybavený kompresorem, disponovala výkonem 118 kW (160 koní) a točivý momentem 225 Nm. Existovala i verze o výkonu 154 kW (210 koní) s pohonem všech kol, někdy též označovaná jako GTI.

Volkswagen Golf GTI III

Ve třetí generaci Golfu došlo k dalšímu zvětšování a tedy i přibírání na váze. Nové GTI, které přišlo na trh v roce 1993, už vážilo skoro 1200 kg, což bylo proti první generaci o asi 330 kg více. Motor zvětšil objem na 2,0 l, dostal vícebodové vstřikování a ponechal si šestnáctiventilový dvouvačkový rozvod.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Třetí generace Golfu GTI nebyla vzhledem ke své hmotnosti a relativně skromnému motoru žádný rychlík. Nárůst hmotnosti si vynutily hlavně bezpečnostní požadavky

Výkon 112 kW (152 k) byl k dispozici v 6000 ot./min., nejvyšší točivý moment dosahoval na 180 Nm v 3500 ot./min. I když Volkswagen nabízel silnější šestiválcovou verzi VR6, byl model GTI vzhledem k lepší ovladatelnosti a hlavně nižším provozním nákladům a daním oblíbenější.

Na oslavu dvaceti let existence modelu GTI pak vznikla limitovaná edice 1000 kusů 20th Anniversary. Technika se nezměnila, ale Golf GTI 20th Anniversary dostal 16" kola BBS, sedadla Recaro a spoustu dalších originálních detailů.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. VW Golf GTI I, II a III
  2. VW Golf GTI IV, V, VI a VII
  3. Fotogalerie: VW Golf GTI
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků