Volkswagen diesel I a VI: souboj generací

První Golf se vznětovým motorem se představil již v roce 1976, tedy dva roky po premiéře řady Golf. A nabízí srovnání se současností.

Doba se během čtyřiceti let, jež letos od této události uplynou, radikálně změnila. Stávající Golf je v porovnání s jeho první generací těžkým otesánkem, jemuž se v rámci rozvoje techniky podařilo dosahovat zcela jiných standardů jízdních vlastností při nižší spotřebě paliva (provozní náklady jsou věcí jinou). Poslání Golfu se vznětovým motorem se však kupodivu nezměnilo. Stále zůstává šedým průměrem (nebo standardem, chcete-li), který plní základní požadavky běžného uživatele, ale nenabízí „nic extra“. Přesto stojí zato připomenout, jakého pokroku konstrukce automobilu od té doby dosáhla.


Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen GLD v první verzi z roku 1976 a na výkon zaměřená varianta GTD o sedm let novější

Vznětový motor se ponejprve objevil roku 1976 v modelu Golf D. Šlo o atmosféricky plněný čtyřválec s objemem 1,5 l, výkonem 50 koní (37 kW) a točivým momentem 80 Nm. Ve své době dosahoval slušné průměrné spotřeby 6,5 l/100 km, nicméně nejvyšší rychlost činila 141 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h trvalo 19 s. Volkswagenu se musí nechat, že do rozvoje vznětových motorů již od počátku a prozíravě vkládal velké naděje a investoval nemalé prostředky, ačkoli zbytečně dlouho lpěl na původní technologii TDI od Audi, nabízí nyní i v Golfech výkonné a hospodárné diesely.  

První Golf se vznětovým motorem 1,5 l se vyznačoval pohotovostní hmotností neuvěřitelných 805 kg, zatímco nejlehčí soudobý Golf TDI CR s motorem o objemu 1,6 l a výkonu 90 koní (66 kW) váží 1 314 kg, tedy o více než půl tuny více! Výkon motoru se zdvojnásobil, točivý moment díky přeplňování ztrojnásobil, délka karoserie narostla o více než půl metru (3 705 vs. 4 199 mm) a úroveň bezpečnosti a komfortu nabyla nevyčíslitelným způsobem. Přesto i ten nejslabší Golf VI s vznětovým motorem zrychlí z klidu na 100 km/h 12,9 s, dosáhne rychlosti 178 km/h a vykáže průměrnou spotřebu 4,5 l/100 km, což jsou v porovnání s čtyři dekády starým dávnověkem nesrovnatelné hodnoty. 

Připomeňme, že nejsilnější stávající Golf se vznětovým motorem nese staronové označení Volkswagen Golf GTD, dosahuje výkonu 170 koní (127 kW) a v závislosti na použité převodovce zrychlí z klidu na 100 km/h již za 8,0 s a dosáhne rychlosti až 222 km/h.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf GTD
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků