Volání s hands-free prý za volantem odpovídá půl promile alkoholu

Kdo si kvůli telefonování v autě pořídil sadu hands-free, může na tuto vymoženost nejspíš zapomenout. Podle nedávného návrhu na změnu silničního zákona chce ministr dopravy Vít Bárta i tento způsob komunikace zakázat. I když se vůči novele ze strany policistů a dopravních expertů vyrojily docela silné antipatie, ministerstvo trvá na svém.

Myšlenka ministra Bárty vychází z expertní zprávy, podle níž telefonování působí na snížení pozornosti řidiče tak, že to ohrožuje bezpečnost jízdy. Měření uskutečněné resortem dopravy prý ukázalo, že při telefonování s hands-free a rychlosti sedmdesát kilometrů za hodinu začne řidič brzdit o třináct metrů později než při plné koncentraci. To je pro předkladatele novely pádný důkaz nevěnování se řízení vozidla.

Policisté si však o návrhu myslí své. Prý nebude možné prokazatelně zjistit, že dotyčný skutečně telefonoval. „Moc si to nedokážu představit. Jestli hlídka takového řidiče zastaví, tak ten jí klidně může tvrdit, že si prozpěvoval,“ reagoval na diskutovanou novinku šéf českých dopraváků Leoš Tržil. Pokud by se měl přestupek prokázat, bylo by nutné, aby se řidič k telefonování přiznal. To se ale nedá příliš předpokládat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po zákazu užívání mobilů při řízení se připravuje obdobné omezení i pro volání s hands-free

„Úkolem ministerstva není předkládat jen materiály, s nimiž panuje všeobecný souhlas. Je potřeba i vyvolávat diskuse o tématech, u nichž není shoda,“ sdělil AutoRevue.cz tiskový mluvčí ministerstvo dopravy Jakub Ptačinský.

„Studie na autodromu v Mostě prokázala, že telefonování s hands-free odpovídá co do koncentrace na řízení půl promile alkoholu v krvi řidiče. Ke stejnému stanovisku se kloní i dopravní psychologové. Chápeme, že jde revoluční krok, který má zároveň v podobě dokazování své slabší místo. Neměl by se však opomenout původní důvod návrhu, jímž je bezpečnost na silnicích a zamezení zbytečných úmrtí,“ dodal mluvčí.

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 39 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků