Vize Audi: pružiny ze skelných vláken a parkování bez řidiče

Výroční tisková konference Audi v Ingolstadtu byla hodně zajímavá. Ale možná ještě zajímavější bylo večerní setkání novinářů s inženýry a techniky automobilky, které proběhlo den předtím v Mnichově. Hovořili na něm o projektech, na kterých pracují. Dva z nich představujeme…
Seznam kapitol
  1. Pružiny ze skelných vláken
  2. Parkování bez řidiče

Automobilka Audi vždy kladla důraz na to, aby její vozy byly oproštěné od všech zbytečností, nevážily více, než bylo třeba. A to trvá. Zdá se, že to je v této firmě až obsese - alespoň se tak dalo usuzovat podle projevů na mnichovském večeru.

Tak třeba hned první projekt - Joachim Schmitt představil první funkční vinuté pružiny ze skelných vláken vyztužených plastem (FRP). Ty by měly již brzy nahradit ve vozech Audi pružiny ocelové.

„Každá přední pružina sedanu Audi A4 váží 2,66 kilogramu. Pružiny FRP však váží pouhých 1,53 kilogramu. To je o více než 40 procent méně,“ řekl Schmitt.

Držitelem patentu FRP pružin, které se velmi výrazně odlišují od konvenčních ocelových pružin, je Sogefi (tato italská společnost oslavila loni třicet let svého trvání, má 6000 zaměstnanců). Na vývoji nyní spolupracují společně jak technici z Audi, tak i Sogefi.

„O tomto dílu, které musí vydržet opravdu kruté zacházení, si asi málokdo mohl myslet, že by mohl být nějak vylepšena. A stalo se,“ dodal Schmitt.

Byznys | Audi

Šéf Audi Rupert Stadler: „Zažili jsme nejlepší rok“

Vinutá pružina je vyrobena ze skelného laminátu. Její jádro tvoří dlouhá skelná vlákna. Ta jsou spletená dohromady a obalovaná epoxidovou pryskyřicí. Na jádro jsou pak navíjena další vlákna. Mají průměr jen několik milimetrů. Tyto vrstvy vláken jsou na sebe kladena tak, že se přitom střídá 45stupňový úhel překrytí vůči podélné ose.

Takto vytvořené vrstvy pak „podporují“ jedna druhou při namáhání pružiny a jejich odolnost vůči torzním kmitům je velmi vysoká.

Klepněte pro větší obrázek
 

Zelená FRP pružina je širší a větší, přitom váží méně než ta černá, klasická ocelová. 

Nové FRP pružiny zažijí svoji premiéru před koncem roku 2012 na elektromobilu Audi R8 e-tron. V roce 2013 pak už se stanou součástí středních a větších luxusních modelů německé značky. 

V současné době jsou testovány na speciálních zařízení. Ty zkoušky jsou dlouhodobé a simulují podmínky, jako kdyby s nimi průměrný řidič ujel 300 000 kilometrů.

„Zpočátku mnozí moji kolegové pochybovali. Říkali, že ten projekt nebude úspěšný. Ale hned od počátku FRP pružiny prokázaly úžasné vlastnosti. Jsou absolutně imunní vůči korozi, nevadí jim, pokud jsou zasaženy kamenem ze silnice, jsou odolné vůči chemikáliím, s kterými se myjí vozy,“ řekl Joachim Schmitt. „Jejich výroba je levnější, nespotřebuje se při ní tolik energie. A hlavně snižují váhu vozu, třeba u současného modelu A4 o o zhruba 4 kilogramy. To je opravdu výrazný krok kupředu.“

Klepněte pro větší obrázek
Inženýr Joachim Schmitt je o budoucnosti FRP pružin přesvědčený.


 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pružiny ze skelných vláken
  2. Parkování bez řidiče
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 350 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků