Vize Audi: pružiny ze skelných vláken a parkování bez řidiče

Výroční tisková konference Audi v Ingolstadtu byla hodně zajímavá. Ale možná ještě zajímavější bylo večerní setkání novinářů s inženýry a techniky automobilky, které proběhlo den předtím v Mnichově. Hovořili na něm o projektech, na kterých pracují. Dva z nich představujeme…
Seznam kapitol
  1. Pružiny ze skelných vláken
  2. Parkování bez řidiče

Automobilka Audi vždy kladla důraz na to, aby její vozy byly oproštěné od všech zbytečností, nevážily více, než bylo třeba. A to trvá. Zdá se, že to je v této firmě až obsese - alespoň se tak dalo usuzovat podle projevů na mnichovském večeru.

Tak třeba hned první projekt - Joachim Schmitt představil první funkční vinuté pružiny ze skelných vláken vyztužených plastem (FRP). Ty by měly již brzy nahradit ve vozech Audi pružiny ocelové.

„Každá přední pružina sedanu Audi A4 váží 2,66 kilogramu. Pružiny FRP však váží pouhých 1,53 kilogramu. To je o více než 40 procent méně,“ řekl Schmitt.

Držitelem patentu FRP pružin, které se velmi výrazně odlišují od konvenčních ocelových pružin, je Sogefi (tato italská společnost oslavila loni třicet let svého trvání, má 6000 zaměstnanců). Na vývoji nyní spolupracují společně jak technici z Audi, tak i Sogefi.

„O tomto dílu, které musí vydržet opravdu kruté zacházení, si asi málokdo mohl myslet, že by mohl být nějak vylepšena. A stalo se,“ dodal Schmitt.

Byznys | Audi

Šéf Audi Rupert Stadler: „Zažili jsme nejlepší rok“

Vinutá pružina je vyrobena ze skelného laminátu. Její jádro tvoří dlouhá skelná vlákna. Ta jsou spletená dohromady a obalovaná epoxidovou pryskyřicí. Na jádro jsou pak navíjena další vlákna. Mají průměr jen několik milimetrů. Tyto vrstvy vláken jsou na sebe kladena tak, že se přitom střídá 45stupňový úhel překrytí vůči podélné ose.

Takto vytvořené vrstvy pak „podporují“ jedna druhou při namáhání pružiny a jejich odolnost vůči torzním kmitům je velmi vysoká.

Klepněte pro větší obrázek
 

Zelená FRP pružina je širší a větší, přitom váží méně než ta černá, klasická ocelová. 

Nové FRP pružiny zažijí svoji premiéru před koncem roku 2012 na elektromobilu Audi R8 e-tron. V roce 2013 pak už se stanou součástí středních a větších luxusních modelů německé značky. 

V současné době jsou testovány na speciálních zařízení. Ty zkoušky jsou dlouhodobé a simulují podmínky, jako kdyby s nimi průměrný řidič ujel 300 000 kilometrů.

„Zpočátku mnozí moji kolegové pochybovali. Říkali, že ten projekt nebude úspěšný. Ale hned od počátku FRP pružiny prokázaly úžasné vlastnosti. Jsou absolutně imunní vůči korozi, nevadí jim, pokud jsou zasaženy kamenem ze silnice, jsou odolné vůči chemikáliím, s kterými se myjí vozy,“ řekl Joachim Schmitt. „Jejich výroba je levnější, nespotřebuje se při ní tolik energie. A hlavně snižují váhu vozu, třeba u současného modelu A4 o o zhruba 4 kilogramy. To je opravdu výrazný krok kupředu.“

Klepněte pro větší obrázek
Inženýr Joachim Schmitt je o budoucnosti FRP pružin přesvědčený.


 

Následující kapitola
Audi A6 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 149 414 km
Cena: 180 000 Kč
Audi A6 2.393
Rok výroby: 2006
Stav: 88 030 km
Cena: 165 000 Kč
Audi A4 Allroad 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 164 989 km
Cena: 325 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků