Vize Audi: pružiny ze skelných vláken a parkování bez řidiče

Výroční tisková konference Audi v Ingolstadtu byla hodně zajímavá. Ale možná ještě zajímavější bylo večerní setkání novinářů s inženýry a techniky automobilky, které proběhlo den předtím v Mnichově. Hovořili na něm o projektech, na kterých pracují. Dva z nich představujeme…
Seznam kapitol
  1. Pružiny ze skelných vláken
  2. Parkování bez řidiče

Automobilka Audi vždy kladla důraz na to, aby její vozy byly oproštěné od všech zbytečností, nevážily více, než bylo třeba. A to trvá. Zdá se, že to je v této firmě až obsese - alespoň se tak dalo usuzovat podle projevů na mnichovském večeru.

Tak třeba hned první projekt - Joachim Schmitt představil první funkční vinuté pružiny ze skelných vláken vyztužených plastem (FRP). Ty by měly již brzy nahradit ve vozech Audi pružiny ocelové.

„Každá přední pružina sedanu Audi A4 váží 2,66 kilogramu. Pružiny FRP však váží pouhých 1,53 kilogramu. To je o více než 40 procent méně,“ řekl Schmitt.

Držitelem patentu FRP pružin, které se velmi výrazně odlišují od konvenčních ocelových pružin, je Sogefi (tato italská společnost oslavila loni třicet let svého trvání, má 6000 zaměstnanců). Na vývoji nyní spolupracují společně jak technici z Audi, tak i Sogefi.

„O tomto dílu, které musí vydržet opravdu kruté zacházení, si asi málokdo mohl myslet, že by mohl být nějak vylepšena. A stalo se,“ dodal Schmitt.

Byznys | Audi

Šéf Audi Rupert Stadler: „Zažili jsme nejlepší rok“

Vinutá pružina je vyrobena ze skelného laminátu. Její jádro tvoří dlouhá skelná vlákna. Ta jsou spletená dohromady a obalovaná epoxidovou pryskyřicí. Na jádro jsou pak navíjena další vlákna. Mají průměr jen několik milimetrů. Tyto vrstvy vláken jsou na sebe kladena tak, že se přitom střídá 45stupňový úhel překrytí vůči podélné ose.

Takto vytvořené vrstvy pak „podporují“ jedna druhou při namáhání pružiny a jejich odolnost vůči torzním kmitům je velmi vysoká.

Klepněte pro větší obrázek
 

Zelená FRP pružina je širší a větší, přitom váží méně než ta černá, klasická ocelová. 

Nové FRP pružiny zažijí svoji premiéru před koncem roku 2012 na elektromobilu Audi R8 e-tron. V roce 2013 pak už se stanou součástí středních a větších luxusních modelů německé značky. 

V současné době jsou testovány na speciálních zařízení. Ty zkoušky jsou dlouhodobé a simulují podmínky, jako kdyby s nimi průměrný řidič ujel 300 000 kilometrů.

„Zpočátku mnozí moji kolegové pochybovali. Říkali, že ten projekt nebude úspěšný. Ale hned od počátku FRP pružiny prokázaly úžasné vlastnosti. Jsou absolutně imunní vůči korozi, nevadí jim, pokud jsou zasaženy kamenem ze silnice, jsou odolné vůči chemikáliím, s kterými se myjí vozy,“ řekl Joachim Schmitt. „Jejich výroba je levnější, nespotřebuje se při ní tolik energie. A hlavně snižují váhu vozu, třeba u současného modelu A4 o o zhruba 4 kilogramy. To je opravdu výrazný krok kupředu.“

Klepněte pro větší obrázek
Inženýr Joachim Schmitt je o budoucnosti FRP pružin přesvědčený.


 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pružiny ze skelných vláken
  2. Parkování bez řidiče
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků