Vítězové Peterhansel, Després a De Rooy se ohlížejí za Rallye Dakar

Peterhansel: 10 let čekání

Šestačtyřicetiletý Francouz Stéphane Peterhansel vyhrál Rallye Dakar podesáté. Po předchozích triumfech s mitsubishi byl tentokrát nejrychlejší za volantem mini. Na jihoamerickém území se Peterhansel dočkal poprvé, všechny předchozí triumfy slavil v Africe.

Jeho čekání na toto vítězství ale bylo dlouhé. Naposledy totiž vyhrál v roce 2007, předtím triumfoval v kategorii automobilů v letech 2004 a 2005. Motocyklové soutěži dominoval v letech 1991, 1992, 1993, 1995, 1997, a 1998. Letos vyhrál tři etapy, vedení se ujal ve čtvrté a už je nepustil.

Klepněte pro větší obrázek
Peterhansel se spolujezdcem Cottretem oslavují na námětí v Limě. Při cestě za desátým triumfem vyhráli tři etapy. Vedení se ujali ve čtvrtém dějství a už je nepustili.

Po dojezdu do cíle v Limě řekl: "Když si člověk pomyslí, jak komplikované je vyhrát Dakar, je neuvěřitelné, že se mi to povedlo už desetkrát. Trvalo to ale pět let, než to konečně klaplo. A že se mi to konečně podařilo v Jižní Americe, to pro mě znamená obrovskou úlevu. Je to jeden z nejšťastnějších dnů v mém životě."

Després: ve stopách Peterhansela

Mezi motocyklisty si počtvrté dojel pro titul další Francouz Cyril Després. Ten se od roku 2005 střídá na trůnu se Španělem Markem Comou, dalším jezdcem KTM. A podobné to bylo i letos, o prvenství se tahali až do posledních chvil. 

"Tohle byl bezesporu nejtěžší Dakar, jaký jsem kdy jel. Vítězství v něm má proto pro mě zvláštní cenu," řekl Després.

Klepněte pro větší obrázek
Největší šílenci na Dakaru jsou bezesporu motocyklisté. Jejich králem byl letos Francouz Després.

De Rooy: jako otec

Soutěž kamionů ovládl Nizozemec Gérard de Rooy. Po 25 letech napodobil svého otce Jana. S vozem Iveco zvítězil s náskokem 51 minut před krajanem Hansem Staceym, vítězem z roku 2007. Na jihoamerickém území poprvé nevyhrál stroj ruské automobilky Kamaz, jehož nejlepším zástupcem byl tentokrát na třetím místě Artur Ardavičus s Kazachstánu.

„Je to nádherné. Pořád tomu nemohu uvěřit, že se nám to letos povedlo. Chtěl bych poděkovat hlavně celému týmu. Celý závod byl skvělý. Bylo mi 22 let, když jsem se do toho pustil poprvé. A teď o desetiletí později se nám povedlo to samé, co mému otci před 25 lety, když Dakar vyhrál. Byl jsem velmi nervózní před startem poslední etapy, ale nakonec jsme si to užili. Jsem pyšný za celý tým i za své dva spolujezdce,“ řekl de Rooy.

Klepněte pro větší obrázek
Nizozemec Gérard de Rooy s vozem Iveco zvítězil s náskokem 51 minut před krajanem Hansem Staceym, vítězem z roku 2007.

Češi? Jen průměr

O nejlepší český výsledek se po nehodě a odstoupení Aleše Lopraise postaral velmi dobrým sedmým místem pilot tatry Martin Kolomý, jehož posádku dále tvořili René a David Kiliánové. Jaroslav Valtr s liazem skončil dvanáctý, Tomáš Vrátný s tatrou osmnáctý.

Jediný český motocyklista na Dakaru Jan Veselý s yamahou zopakoval loňské 65. místo a zaostal o tři pozice za svým maximem z roku 2010.

 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků