Peterhansel: 10 let čekání
Šestačtyřicetiletý Francouz Stéphane Peterhansel vyhrál Rallye Dakar podesáté. Po předchozích triumfech s mitsubishi byl tentokrát nejrychlejší za volantem mini. Na jihoamerickém území se Peterhansel dočkal poprvé, všechny předchozí triumfy slavil v Africe.
Jeho čekání na toto vítězství ale bylo dlouhé. Naposledy totiž vyhrál v roce 2007, předtím triumfoval v kategorii automobilů v letech 2004 a 2005. Motocyklové soutěži dominoval v letech 1991, 1992, 1993, 1995, 1997, a 1998. Letos vyhrál tři etapy, vedení se ujal ve čtvrté a už je nepustil.
Peterhansel se spolujezdcem Cottretem oslavují na námětí v Limě. Při cestě za desátým triumfem vyhráli tři etapy. Vedení se ujali ve čtvrtém dějství a už je nepustili.
Po dojezdu do cíle v Limě řekl: "Když si člověk pomyslí, jak komplikované je vyhrát Dakar, je neuvěřitelné, že se mi to povedlo už desetkrát. Trvalo to ale pět let, než to konečně klaplo. A že se mi to konečně podařilo v Jižní Americe, to pro mě znamená obrovskou úlevu. Je to jeden z nejšťastnějších dnů v mém životě."
Després: ve stopách Peterhansela
Mezi motocyklisty si počtvrté dojel pro titul další Francouz Cyril Després. Ten se od roku 2005 střídá na trůnu se Španělem Markem Comou, dalším jezdcem KTM. A podobné to bylo i letos, o prvenství se tahali až do posledních chvil.
"Tohle byl bezesporu nejtěžší Dakar, jaký jsem kdy jel. Vítězství v něm má proto pro mě zvláštní cenu," řekl Després.
Největší šílenci na Dakaru jsou bezesporu motocyklisté. Jejich králem byl letos Francouz Després.
De Rooy: jako otec
Soutěž kamionů ovládl Nizozemec Gérard de Rooy. Po 25 letech napodobil svého otce Jana. S vozem Iveco zvítězil s náskokem 51 minut před krajanem Hansem Staceym, vítězem z roku 2007. Na jihoamerickém území poprvé nevyhrál stroj ruské automobilky Kamaz, jehož nejlepším zástupcem byl tentokrát na třetím místě Artur Ardavičus s Kazachstánu.
„Je to nádherné. Pořád tomu nemohu uvěřit, že se nám to letos povedlo. Chtěl bych poděkovat hlavně celému týmu. Celý závod byl skvělý. Bylo mi 22 let, když jsem se do toho pustil poprvé. A teď o desetiletí později se nám povedlo to samé, co mému otci před 25 lety, když Dakar vyhrál. Byl jsem velmi nervózní před startem poslední etapy, ale nakonec jsme si to užili. Jsem pyšný za celý tým i za své dva spolujezdce,“ řekl de Rooy.
Nizozemec Gérard de Rooy s vozem Iveco zvítězil s náskokem 51 minut před krajanem Hansem Staceym, vítězem z roku 2007.
Češi? Jen průměr
O nejlepší český výsledek se po nehodě a odstoupení Aleše Lopraise postaral velmi dobrým sedmým místem pilot tatry Martin Kolomý, jehož posádku dále tvořili René a David Kiliánové. Jaroslav Valtr s liazem skončil dvanáctý, Tomáš Vrátný s tatrou osmnáctý.
Jediný český motocyklista na Dakaru Jan Veselý s yamahou zopakoval loňské 65. místo a zaostal o tři pozice za svým maximem z roku 2010.
Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.
V roce 2001 se objevila nová generace v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.
Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman