Vítejte v Le Mans! Čeká nás 24 hodin

Dnes v 15 hodin startuje 24 hodin Le Mans, nejstarší a nejprestižnější vytrvalostní závod sportovních automobilů světa.

Úspěch ve vytrvalostním závodě je skvělou reklamou pro každou automobilku. Je třeba najít kompromis mezi rychlostí a spolehlivostí vozu. Na samé dno svých sil sahají nejen jezdci (vítězného Johnnyho Herberta museli v roce 1991 z vozu vynést), ale i mechanici a inženýři. Ve vozech se střídají tři piloti, v minulosti byly posádky dvoučlenné.

Roku 1952 se Pierre Levegh pokoušel absolvovat celý závod bez střídání. Svého spolujezdce při zastávkách odmítl pustit za volant. V poslední hodině pak přetočil motor a bylo po nadějích. Dnes smí pilot řídit maximálně čtrnáct hodin, z toho jen čtyři hodiny v kuse. Během 24 hodin ujedou posádky téměř stejnou vzdálenost jako závodníci F1 v 18 velkých cenách.

Specifika? Je jich nepočítaně

Technologie, které se osvědčí ve sportovních vozech, se uplatňují i v běžné výrobě. V Le Mans Jaguar poprvé nasadil kotoučové brzdy. Při vývoji prototypů se zase hodně zapracovalo na aerodynamice. Rozmáhají se i další odlehčené materiály.

Vozy jsou dvousedadlové nebo musí mít alespoň místo pro druhé sedadlo vedle řidiče. Tankuje se při zhasnutém motoru. Při doplňování paliva se nesmí na voze dělat žádné úpravy, čas zastávky se využívá jen ke střídání jezdců, na výměnu gum musí pilot zastavit znovu.

Šampaňské a film

Právě v Le Mans začalo rozlévání šampaňského na stupních vítězů. Jako první to udělal Dan Gurney, když s A. J. Foytem vyhrál roku 1967. Le Mans proslavil také film z roku 1971 se Stevem McQueenem. Jiná americká herecká legenda - Paul Newman - se závodu přímo účastnila. V roce 1979 dojel druhý.

Start a stíhačky

Závod se začíná mávnutím francouzské vlajky, ceremoniál doprovází trojice stíhaček nad tratí. Každá vypouští kouř jiné barvy pruhu francouzské trikolóry. V čestném kole pak traťoví maršálové z různých států včetně České republiky tradičně mávají vlajkami včetně svých národních.

Dřív byly vozy před startem tradičně seřazené u boxové zdi, jezdci k nim museli na povel doběhnout z protější strany tratě a sami spustit motor. Porsche mělo startér na levé straně, aby mohl jezdec hned druhou rukou řadit. Svůj systém měl i Stirling Moss, který vyrazil bez motoru a nastartoval za jízdy. S nástupem rychlých sportovních prototypů a zavedením složitějších bezpečnostních pásů se přešlo na pevný a následně na letmý start.

Stručná historie

Poprvé se na 13,629 km dlouhé trati jelo 26. až 27. května 1923. V úvodních letech zářily Bentley, Alfa Romeo a Bugatti. Než přišla válka, experimentovalo se s aerodynamickými karoseriemi. Pravidelně jezdit se začalo zase až roku 1949.

K prestiži závodu přispělo vypsání mistrovství světa sportovních vozů, jehož součástí se Le Mans stalo. Přišly týmy Jaguar, Ferrari, Aston Martin či Mercedes-Benz. Právě německý tým je spojen s největší tragédií z Le Mans. Levegh po kontaktu s jaguarem Mika Hawthorna vlétl do diváků a více než osmdesát jich usmrtil. Sám rovněž zahynul. Nehoda vedla k novým bezpečnostním opatřením v automobilových závodech obecně.

Nástup prototypů

Koncem šedesátých let uspěl Ford GT40. Se sedmdesátými lety nastoupily do elitní kategorie prototypy. V té době sbíralo úspěchy Porsche. Triumfů se dočkaly Matra, Mirage, Renault a Rondeau.

V letech 1982 až 1993 byla vypsána skupina C, mnohdy označovaná za vůbec nejlepší éru sportovních prototypů. Porsche zářilo s vozy 956 a 962, které byly dostupné i soukromým týmům. Také díky tomu se může německá automobilka pyšnit 18 výhrami. Výhry slavil také Jaguar, Sauber-Mercedes a Mazda, která v roce 1991 kralovala s Wankelovým motorem a rotačním pístem. Radost francouzským fanouškům udělal svými triumfy z úvodu devadesátých let Peugeot.

Rozdělení rovinky 

Nejdelší rovinka Hunadières byla roku 1990, kdy prototypy na jejím konci dosahovaly rychlostí okolo 400 km/h, rozdělena dvěma šikanami. I přes tato zkrácení zde vozy pravidelně jezdí přes 320 km/h.
V polovině devadesátých byla zrušena skupina C. O vítězství pak bojovaly vozy Grand Tourismo a Le  Mans Prototypes. Momentálně působí v elitní kategorii prototypů z velkých automobilek jen Audi s osminásobným vítězem Tomem Kristensenem, a Peugeot, který zatím vyhrál v roce 2009. Oba týmy nasazují dieselové motory.

Ve třídě GT pak mají největší šanci vozy Chevrolet Corvette. Tentokrát bude chybět Tomáš Enge, jehož tým zůstal jen na listině náhradníků. Naopak mezi prototypy třídy LMP2 se představí Jan Charouz s vozem Pescarolo týmu OAK a chtěl by znovu dojet v první desítce.

Klepněte pro větší obrázek
Dieselové Audi R10. 
Klepněte pro větší obrázek
Jan Charouz letos opět jede s vozem Pescarolo. Foto: BPA, Milan Bydžovský
Klepněte pro větší obrázek
Nejúspěšnější jezdec Le Mans Tom Kristensenupr. 
Klepněte pro větší obrázek
Peugeot vítězí v roce 2009. 
Klepněte pro větší obrázek
Slavné Porsche 962.
Klepněte pro větší obrázek
Starší vůz Bentley. 
Klepněte pro větší obrázek
Start v roce 2008. 
Klepněte pro větší obrázek
V Le Mans se pracuje i v noci.

 

 

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 169 501 km
Cena: 130 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 042 km
Cena: 205 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků