Víte všechno o správném mytí auta? Expertů jsme se ptali i na tlakovou vodu

Zima už je téměř u konce a odstranění soli a špíny nyní svému vozu dopřejí i ti, kteří nejsou na čistotu karosérie příliš zatíženi. Zeptali jsme se proto expertů ze Škoda Auto a mycího centra společnosti Davo Car v Olbramovicích na Benešovsku.

Stále více lidí si nechává opečovávat svůj vůz v ručních myčkách, jiní zase spoléhají na vlastní ruce. Pro ty jsou určeny následující rady plynoucí z odpovědí expertů na dotazy Autorevue.cz.

1) Je pravda, že nové auto by se nemělo mýt v klasických portálových nebo tunelových myčkách? Pokud ano, tak jak dlouhé období?

Z technického hlediska nedoporučujeme v prvních třech týdnech od výroby vozu mytí v kartáčových myčkách. Je totiž zvýšená pravděpodobnost poškrábání laku.

2) jsou nějaké rozdíly v péči o klasické laky, metalizované či třeba perleťové?

Díky použití dvouvrstvého systému laků žádné rozdíly nejsou. Jak pastelové, tak metalické i perleťové odstíny jsou kryty bezbarvým lakem, mají tedy totožnou vnější vrstvu. Proto je doporučovaná péče o všechny druhy laku stejná.

Retro | Zajímavosti | Život řidiče

Policie má nejvýkonnější auta v historii. Podívejte se, v čem jezdila dosud

3) Vadí laku časté mytí, například v podzimních plískanicích téměř každý den?

Vzhledem k vyššímu znečištění v zimním období by mohlo bez předchozího důkladného opláchnutí dojít zvýšenému riziku poškrábání laku. Samotná frekvence mytí, pakliže jde o šetrný proces, není pro lak nijak ohrožující. Mytí nevhodným způsobem může však způsobovat drobná poškození laku (například od nevhodných nebo špatně udržovaných kartáčů, či abrazivně působících nečistot na nich), častým opakováním takového postupu se pak mohou poškození množit a projevit i pohledově.

Klepněte pro větší obrázek

Roztřepené konce tvrdých kartáčů můžou znamenat problém

4) Vadí mytí za mrazů či ve velkém horku?

Z hlediska samotného laku mytí v mrazu nevadí. V mrazu především záleží na případně používaných chemikáliích a jejich ředění. V létě je mytí bez problémů, ale nemělo by být prováděno na přímém slunci a/nebo rozpálené karoserii, při voskování na přímém slunci se mohou na karoserii tvořit fleky. Teplota vody pro mytí by neměla přesahovat 60 stupňů.

5) stačí na ošetření laku vosk, který se nanáší v myčce, nebo je lepší aplikovat nějaký dražší ručně?

Pro dlouhodobou ochranu laku karoserie je lepší aplikovat ručně tuhý vosk.

Dacia | Zajímavosti | Technika | Škoda | BMW | Mercedes-Benz | Příslušenství | Audi | Ceny | Opel | Citroën | Volvo | Seat | Smart | Maybach

Extrémní příplatky: Lak za cenu Fabie, sedačky v hodnotě Insignie [galerie]

6) Pokud myjeme vůz svépomocí, máme používat hadr, houbu nebo něco jiného?

Vždy je lepší používat jemnější materiály, měkké houby nebo bavlněné hadry, žínky. Vždy s dostatečným množstvím vody, k osušení pak jelení kůži nebo k tomu určené utěrky. Zásadně nedoporučujeme používat takzvané houby na hmyz, kuchyňské houbičky, plastové „drátěnky“ a jiné silně abrazivní předměty.

7) Je vhodné při mytí vozu využívat tlakovou vodu? Pokud ano, tak z jaké vzdálenosti?

Vysokotlaká voda není úplně vhodným prostředkem pro běžné uživatelské mytí karoserie. Lze ji za dodržení doporučení z návodu k obsluze použít pro odstranění hrubých nečistot. Vysokotlakým čisticím zařízením nelze mýt fólie, protože hrozí nebezpečí jejich poškození. Pokud

Zajímavosti | Život řidiče

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

umýváte vozidlo v zimě, nemiřte proudem vody přímo na zámky nebo do spár ve vozidle - hrozí nebezpečí jejich zamrznutí. 

V průběhu čištění udržujte vždy dostatečně velkou vzdálenost trysky od senzorů, například těch pro parkovací asistenci, objektivu zpětné kamery, vnějších ozdobných a ochranných plastových dílů (např. střešních nosičů, spoilerů, ochranných lišt) a dalších součástí vozidla z nekovových materiálů, jako jsou pryžové hadičky nebo izolační materiály. Při mytí vozidla také nemiřte proudem vody přímo na výklopné rameno tažného zařízení nebo na zásuvku tažného zařízení - hrozí nebezpečí poškození těsnění nebo vypláchnutí mazacího tuku. Z technického hlediska nedoporučujeme vzdálenost menší než 30 cm.

8) škodí laku různé přípravky na odstraňování hmyzu a podobně?

Doporučuje se  používání značkové kosmetiky od výrobce toho kterého auta. Ty jsou jsou testovány pro plnou kompatibilitu nejen s laky, ale i ostatními součástmi vozu, s nimiž přicházejí do styku. U běžných přípravků je nutné dodržovat pokyny v návodu, ředění atd., ale vzhledem ke případnému agresivnímu chemickému složení nelze v takovém případě  zcela vyloučit poškození povrchu dílů.

9. Jaká auta do myčky nesmí?

Především auta poškozená při dopravní nehodě, vjet tam nemůžete ani s autem s popraskanými skly oken.

Zajímavosti | Názory

Tohle je 13 nejhorších aut, tvrdí slavný Top Gear. Souhlasíte?

10. Jaké procesy jsou součástí mytí v moderních myčkách?

Při zakoupení nejdražšího programu podstoupí auto ruční předmytí, dále chemické předmytí, umyjí mu spodek, následuje tlakové mytí, nanesení aktivní pěny, šamponování, voskování a sušení. 

Test v moderní myčce

Kdo si nevěří, že umytí zvládne správně, případně chce ušetřit čas nebo peníze v porovnání s ruční myčkou, může využít služby nabízené u čerpacích stanic, případně ve specializovaných mycích centrech. My jsme se rozhodli ověřit schopnosti nové tunelové myčky, kterou na konci loňského roku instalovali v areálu společnosti Davo Car v Olbramovicích na Benešovsku. Zamířili jsme do ní s testovanou Škodou Kodiaq. Jak prověrka dopadla, můžete vidět v následující galerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Škoda Fabia 1.198
Rok výroby: 2009
Stav: 72 839 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Superb 1.968
Rok výroby: 2007
Stav: 211 925 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Superb 1.896
Rok výroby: 2004
Stav: 172 452 km
Cena: 75 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků