Víte, kolik platíte státu za to, že jezdíte autem? Možná vás to číslo vyděsí

Daně, poplatky a zase další daně. Zkusili jsme spočítat, kolik peněz odvede průměrný motorista za čtyři roky do státní kasy v souvislosti s pořízením a provozem běžného auta. Vůbec to není málo peněz.

Motoristé jsou pro státní kasu učiněným požehnáním – tedy ti soukromí. (Podnikatelé, kteří jsou plátci DPH, si mohou daň z přidané hodnoty i náklady vzniklé v souvislosti s pořízením a provozem auta odečíst.) Stát tahá z řidičů peníze nejrozmanitějšími cestičkami, spotřební daní počínaje a dálniční známkou nebo ekodaní konče. Tušíte, kolik vlastně státu zaplatíte celkem?

Vezměme si za modelový příklad běžný malý vůz s benzínovým motorem, například Škodu Fabia nebo něco podobného s cenou okolo 300 000 korun. Naše kalkukace bude brát v úvahu vlastnictví auta po dobu čtyř let.

Dále předpokládáme, že najedete 15 000 km ročně s průměrnou spotřebou 8 l/100 km (ano, my víme, že dokážete jezdit za 5,5 litru, ale tohle je prostě modelový příklad pro auto, které stojí tři sta tisíc a má spotřebu osm litrů) při současných cenách benzínu 33 korun za litr.

Začíná to DPH

Prvním masivním odvozem do státní pokladny je daň z přidané hodnoty, která se platí při pořízení vozu. Pokud nové auto stojí 300 000 korun, odvede prodejce státu hned 52 080 korun na DPH.

Život řidiče | Názory

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Následuje zákonné pojištění odpovědnosti za škody vzniké provozem motorového vozidla neboli povinné ručení. Z něj se odvádí 3 % do tzv. Fondu zábrany škod – to aby si z něj mohla policie nakoupit nová auta s radary... Při ceně povinného ručení 3600 korun tak do zmíněného fondu zamíří za čtyři roky 432 Kč. Nezapomeňme ani na úřední poplatek za registraci vozidla a vydání značek. Ten činí 800 Kč. 

Následuje dálniční známka, tu nám zatím politici daní z připadé hodnoty nezatížili. I tak ale peníze míří do veřejných rozpočtů. Při současné ceně 1500 korun dáte během čtyř let státu 6000 korun za privilegium používat dálnice.

Život řidiče | Názory

Ministr ŽP chce rozšířit ekologickou daň i na mladší auta včetně Fabií

Potřebujete ale také sadu pneumatik. Jednu dostanete na autě, druhou si už musíte koupit. Při odhadované čtyřleté životnosti sady pneumatik, která na obyčejné malé auto stojí přibližně 14 000 korun (ráfky + pneumatiky), zaplatíte DPH ve výši 2430 korun.

Jednou za rok také musíte do servisu. I když zcela pomineme výměnu opotřebovaných dílů, obvykle necháte v servisu okolo 4000 korun za prohlídku, výměnu oleje a základních náplní či filtrů. Za čtyři roky to na DPH dělá 2776 korun.

Daň z daně

A pak tu máme položku spotřební daň a DPH z pohonných hmot. Při nájezdu 15 000 km za rok a spotřebě 8 l/100 km projezdíte za rok zhruba 40 000 korun. Víte ale, že z ceny benzínu dostává stát více než polovinu? Mimo jiné i proto, že DPH se počítá z ceny už zatížené spotřební daní. V tomto případě jde tedy vlastně o daň z daně. Celkem tak na daních z benzínu nasypete do státní poklady 89 376 korun.

Za čtyři roky dosahují veškeré odvody v našem modelovém příkladu úhrnné výše 153 894 korun. Úctyhodná suma, viďte? A to naše kalkulace nebere v potaz například poplatky za parkování či tzv. „daň z rychlosti“ neboli pokuty za přestupky zjištěné nejčastěji automatickými radary, jimiž si mnohé obce nepokrytě vylepšují rozpočet.

Každý den tak odevzdáte státu 105,40 Kč na daních jen proto, že jste si koupili auto a jezdíte s ním.

Kolik zaplatíte státu za to, že jezdíte autem?
Daň nebo poplatek Cena vč. DPH (Kč) Sazba  Odvody (Kč)
nákup auta** 300 000,- 21 % 52 080,-
fond zábrany škod*** 4 x 3600,- 3 % 432,-
poplatek za registraci vozidla** 800,- - 800,-
dálniční známka 4 x 1500,- - 6000,-
pneumatiky a kola** 14 000,- 21 % 2430,-
servis 4 x 4000,- 21 % 2776,-
palivo 4 x 39 960,- 55,9 % 89 376,-
Celkem za 4 roky provozu vozidla 153 894,-
*nový automobil se spotřebou 8 l /100 km a nájezdem 15 000 km ročně zakoupený a provozovaný soukromou osobou
**jednorázový výdaj
***příspěvek do tzv. fondu zábrany škod se hradí z povinného ručení

Máte pocit, že za své peníze dostáváte od státu adekvátní infrastrukturu a služby? Napište nám svůj názor do diskuze pod článkem.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků