Víte, jaké auto je nejbezpečnější? To s oranžovým lakem

Výzkumní pracovníci australské Monash University zkoumali, jak barva automobilu ovlivňuje bezpečnost jeho posádky.

Skutečně velkou práci si dali vědci z australské univerzity Monash, kteří analyzovali nehody zhruba 850 000 řidičů osobních aut. Zabývali se jen vážnými bouračkami, při kterých byli v autech zraněni lidé nebo auto bylo po bouračce nepojízdné a zajímalo je, jaký vztah má barva auta k následkům nehody.

Do výčtu zařadili sedmnáct různých barev, přičemž některé nejsou, alespoň u nás, zrovna frekventované - například růžová, zlatá nebo světle fialová.

Zajímavosti | Video | Škoda

Škodu Rapid provrtaly bambusové tyče. Nehoda ale skončila šťastně

Jako referenční s hodnotou 0 byla zvolena bílá barva. Ty ostatní se od ní odlišovaly v rozmezí od - 13 do + 10 procent.  Auta se zápornými hodnotami jsou bezpečnější než bílá, naopak s kladnými hodnotami jsou rizikovější.

Asi nikoho nepřekvapí, že jako nejnebezpečnější shledali výzkumníci tmavší a nevýrazné barvy. Konkrétně o deset procent rizikovější byly barvy šedá, stříbrná a fialová. Jen o jediné procento je bezpečnější růžová, která je za denního světla dokonce tou úplně nejnebezpečnější. Oproti bílému je u auta s takovým lakem riziko vážné dopravní nehody vyšší o celých 19 procent. Překvapivě je poměrně "nebezpečná" také červená barva. Oproti bílé je rizikovější o osm procent.

Zajímavosti | Video | Bezpečnost | Americká auta

Nový crash test v praxi: Řidič vozu pro mexický trh by neměl šanci přežít!

Za svítání a za soumraku hrozí největší nebezpečí vážné havárie řidičům v černých autech. Nehoda je postihne s pravděpodobností o 47 procent vyšší, než osádkám bílých vozů. "Jejich řidiči by proto měli ještě více než jiní dbát na to, aby déle ponechávali zapnuté klasické světlomety a nespoléhali se jen na světla pro denní svícení," upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Za tmy jsou pak nejrizikovější barvy tmavě fialová, zlatá a červená.

A jaké barvy jsou naopak podle tohoto výzkumu nejbezpečnější?  O něco lépe než bílá  (o jedno procenta) vyšly žlutá a krémová, už citelněji lépe (5-6 procent v porovnání s bílou) se jeví světle hnědá a světle fialová, a zdaleka nejbezpečnější je oranžová. Vážné nehody tyto vozy postihují o třináct procent méně často než ty s bílým lakem. 

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2006
Stav: 152 346 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 144 236 km
Cena: 60 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků