Víte, jaké auto je nejbezpečnější? To s oranžovým lakem

Výzkumní pracovníci australské Monash University zkoumali, jak barva automobilu ovlivňuje bezpečnost jeho posádky.

Skutečně velkou práci si dali vědci z australské univerzity Monash, kteří analyzovali nehody zhruba 850 000 řidičů osobních aut. Zabývali se jen vážnými bouračkami, při kterých byli v autech zraněni lidé nebo auto bylo po bouračce nepojízdné a zajímalo je, jaký vztah má barva auta k následkům nehody.

Do výčtu zařadili sedmnáct různých barev, přičemž některé nejsou, alespoň u nás, zrovna frekventované - například růžová, zlatá nebo světle fialová.

Zajímavosti | Video | Škoda

Škodu Rapid provrtaly bambusové tyče. Nehoda ale skončila šťastně

Jako referenční s hodnotou 0 byla zvolena bílá barva. Ty ostatní se od ní odlišovaly v rozmezí od - 13 do + 10 procent.  Auta se zápornými hodnotami jsou bezpečnější než bílá, naopak s kladnými hodnotami jsou rizikovější.

Asi nikoho nepřekvapí, že jako nejnebezpečnější shledali výzkumníci tmavší a nevýrazné barvy. Konkrétně o deset procent rizikovější byly barvy šedá, stříbrná a fialová. Jen o jediné procento je bezpečnější růžová, která je za denního světla dokonce tou úplně nejnebezpečnější. Oproti bílému je u auta s takovým lakem riziko vážné dopravní nehody vyšší o celých 19 procent. Překvapivě je poměrně "nebezpečná" také červená barva. Oproti bílé je rizikovější o osm procent.

Zajímavosti | Americká auta | Bezpečnost | Video

Nový crash test v praxi: Řidič vozu pro mexický trh by neměl šanci přežít!

Za svítání a za soumraku hrozí největší nebezpečí vážné havárie řidičům v černých autech. Nehoda je postihne s pravděpodobností o 47 procent vyšší, než osádkám bílých vozů. "Jejich řidiči by proto měli ještě více než jiní dbát na to, aby déle ponechávali zapnuté klasické světlomety a nespoléhali se jen na světla pro denní svícení," upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Za tmy jsou pak nejrizikovější barvy tmavě fialová, zlatá a červená.

A jaké barvy jsou naopak podle tohoto výzkumu nejbezpečnější?  O něco lépe než bílá  (o jedno procenta) vyšly žlutá a krémová, už citelněji lépe (5-6 procent v porovnání s bílou) se jeví světle hnědá a světle fialová, a zdaleka nejbezpečnější je oranžová. Vážné nehody tyto vozy postihují o třináct procent méně často než ty s bílým lakem. 

Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků