Víte, jak správně jezdit na sněhu? Jako kdyby vaše auto nemělo brzdy

38 komentářů

vejpa
18. ledna • 20:48

A PROČ LIDEM PROSTĚ NEŘEKNETE AŤ SI TU SILNICI ZKUSÍ A PODLE TOHO AŤ JEDOU.
LIDI, DOKUD VÁS ABS NEKOPE DO PEDÁLU, TAK BRZDĚTE NORMÁLNĚ, POTOM RADŠI ZPOMALTE.
A NA MOKRÉ NEBO ZASNĚŽENÉ SILNICI V LEDNU SE JEZDÍ JINAK, NEŽ V SRPNU, TO POCHOPÍ I BLONDÝNA
:-D:-D:-D

Tetřev
19. ledna • 18:37

To tlačítko, který hledáš, se jmenuje CAPS LOCK a najdeš ho na levé straně klávesnice. Standardně úplně nalevo mezi klávesou SHIFT (bývá doplněno šipečkou vzhůru) a pod klávesou TAB (zobrazená šipečkama jdoucíma od sebe do stran).
Nemáš zač.

jirka
18. ledna • 19:11

jezdim na continentalech osmsetpade a bomba kdyz uz je krizovka brzdy zatahnu rucni trhnu volantem a dobry.

bob
18. ledna • 13:16

takže 88% řidičů si jízdu na sněhu budˇ užívá a nebo jí neprožívá? :D v tom případě bych ale dneska ráno jel do práce klasicky 20 minut a ne 40... :D Hlavně si lidičky uvědomte, že kdyby jste dodržovali rozumný rozestupy, ani nemusíte zpomalovat na 10 km za hodinu...

smarty
20. ledna • 12:29

Na tohle jsou nejlepší (a teď dostanu aspoň 50 negativních hodnocení) pražáci. Déšť a mráz není problém, valí to všude 20km/h přes limity, nehledě na stav vozovky. Ale jak nasněží? Ouha, sníh vidí dvakrát do roka a všude se pak vlečou 35 ikdyž se sníh na suché silnici větrem jen tak převaluje z leva do prava :)

Net
8. ledna • 10:14

A trocha ohleduplnosti k lidem, kteří nemají ABS a jiné asistenty a jedou pozvolněji neuškodí;)

dpcstb
8. ledna • 16:21

auta bez asistentov by mali byt zakazane

fikovnik
18. ledna • 20:39

... áno a ľudia s podobným presvedčením by nemali "dostat" vodičský preukaz, možno dodatkom "smie riadit len vozidlá vybavené asistentom pre rozjazd do kopca, pre jazdu s kopca, pre jazdu v zákrute, asistentom rozpoznaní dopravného značenia, svetiel na semafore, asistentom pre jazdu po rovine, asistentom pre rozpoznaní signálov ostatných asistentov a len s osobným asistentom"... ještě něco chytrého se dozvíme?

Marek
19. ledna • 19:18

Mam vozidlo s ESP... Na sněhu si ho většinou vypínam... není moc třeba...
Přesto mam stejný nazor jako on. Nejednou se mi stalo že mi asistent pomohl nevletět do pangejtu... třeba v docela nečekané situaci kdy jedete do zatačky po mokré silnici (v letě) 40 zhoupnete se na kanálu a najednou vam jede zadek bokem... asistenti mají svuj význam... A auta bez nich jsou už většinou staré vraky... u kterých je s podivem že dostavají technickou... Takže i technický stav těchto aut bude na pováženou...

Učitel autoškoly
20. ledna • 21:45

Promiň, ale jestli se ti běžně stává, že ti musí ESP pomáhat udržet se na silnici, pak neumíš řídit. Tu věc tam dali s tím, že zvýší bezpečnost provozu tím, že řidiče zachrání při chybě a dá mu možnost ji ustát. Bohužel speciálně východní řidiči to pochopili tak, že je to způsob, jak jezdit rychleji.
Ve výsledku je řidič ve vraku, který ho umí udržet na silnici, méně nebezpečný než ty se svým asistentem. Ten totiž sice dokáže zakamuflovat tvé chyby, tam kde ale nestačí, se auto dostává do výrazně nebezpečnějších situací, protože se většinou pohybuje rychleji a s větší energií.
Zvaž, jestli nevrátíš řidičák nebo neabsolvuješ nějaké řidičské školení.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Marek
1. února • 20:51

Očividně jsi nečetl muj příspěvek. Přečti si ho znovu, a až ho pochopíš tak napiš znovu.

Vana666
18. ledna • 8:58

v zimě asistenty jen zdržují provoz
efektivní je snad jen ABS a EDS

jehoVista
18. ledna • 12:10

No jiste. A ESP zdrzuje provoz tim, ze auta udrzi na silnici. Herky bez stabilizace jsou hezky uklizene v prikopech.

Vana666
18. ledna • 12:29

Aha rozumím. Auto s ESP do škarpy nikdy nevyletí

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
mkgery
18. ledna • 18:26

ale taky vyletí,ale trvá to trochu dýl

bafunak
19. ledna • 4:32

Dobrý řidič bez ESP do příkopu nevletí. Špatný, nebo průměrný řidič s ESP do příkopu vletí méně pravděpodobně než s ním. To jo.

Vana666
19. ledna • 9:25

Tak patent na neomylnost nemá asi nikdo a zimní podmínky můžou být někdy hodně záludné. K tom čím víc si je člověk jistý tím víc si i troufá takže tu hranici může občas překročit každý.
Ale určitě bych nějaká ta zakolísání nespojoval tak striktně s nepřítomností ESP a stejně tak bych nepovažoval přítomnost ESP za nějakou velikou jistotu. Snad jen u lidí kteří moc cit pro auto nemají.

Vana666
18. ledna • 19:55

Nj, asi jak komu. Někdo ESP zoufale potřebuje, jiný ho nechce vůbec. Já patřím k těm druhým

lojzek
7. ledna • 8:53

Ono když je ta vozovka ve trvale ve stejném stavu, tak se člověk přizpůsobí. Jak píšou i kolegové, je dobré si zkusit přilnavost. Není sníh jako sníh, už když jdu k autu, si botou zkouším, jak moc to klouže. Po té i s autem zkušebně zabrzdit (manželka vždycky blbě kafrá, sama to nedělá, ze sněhu je vždycky vyplašená) a taky třebas projet nějaké volné odbočení větší rychlostí, zda to drží stopu. Po té už má člověk odhad, co si cca může dovolit. Většinou stačí jet tak cca 60 kmh, mít odstupy, před zatáčkami včas sundat nohu z plynu a jede se dobře. Na dálnici tak 90 kmh, ale někdo si víc věří, má lepší auto, jede víc.
Bohužel nejhorší jsou nenadále situace, člověk jede cesta neklouže, dojede na kopec, vidí auta v poli, zabrzdí a jede to po sklince dál. Nebo třebas dálnice celkem čistá a u nájezdu, kde ma SÚD stanici ten klínek mezi sjezdem a nájezdem neuklizen (Ivanovice n. H.). Ale i zde asi nejlepší to co v článku, žádná zbrklost, křeč.
Přeji dobrou jízdu na sněhu bez nehod.

Vana666
8. ledna • 16:55

lojzek: Prosím ty rychlosti nepaušalizovat. Lidi se toho chytnou a zas budou v zimě zacpané silnice.

Net
8. ledna • 10:26

Dobré je zkoušet přilnavost častěji, zejména tam, kde hrozí změna povrchu (třeba když člověk jede do leas a a teploty jsou kolem nuly, zda se mokrý sníh nezměnil na led a podobně. Hodně řidičů zkusí přilnavost tam, kde nasednou do auta, a zapomenou, že když ujedou deset kilometrů, situace se může značně změnit (jiný posyp, sklon svahu, nadmořská výška a teploty...) Prostě průběžně udržovat opatrnost tak, aby když člověk zjistí, že voda z roztátého sněhu v kolejích se změnila v led, nebylo už pozdě s tím něco udělat.

x
7. ledna • 11:47

Naprosto souhlasím - když je zasněžené či namrzlé víceméně všechno, tak se jezdí celkem v pohodě, člověk to čeká. Nejhorší jsou začátky a konce zimy, kdy se objevují místa s jiným povrchem. Což o to, tam kde to člověk zná nebo kde je dobrý rozhled, tak spoustu takových míst odhadne dopředu, ale loni jsem se takhle nachytal o velikonocích na Broumovsku a nebylo mi moc dobře, když jsem po tečně mířil ze srázu. Naštěstí jsem nejel rychle, přeci jen je posledních pár let o velikonocích více sněhu než o vánocích, tak se suchou silnicí nenechám zmást, ale ta chvilka než se kola chytly až u krajnice, jsem se cítil jako divák, co se řítí do průseru.Prostě to chce pořád myslet na to, že to že teď jedu do kvalitním povrchu, ještě neznamená, že v nejbližší zatáčce to bude stejné. A hlavně nepanikařit, nedělat prudké pohyby a raději to poslat jakž-takž bezpečně do škarpy čumákem napřed než se v nezvládnutém smyku roztočit jako káča.

praktik
6. ledna • 21:06

Když sněží a mrzne, tak se obvykle snaží spousta řidičů jet po dálnici pravým pruhem, kde jsou ve sněhu vyjeté koleje až na asfalt, zatímco levý pruh zůstává zasněžený. V těch vyjetých kolejích však bývá vrstvička ledu a klouže to pak daleko víc, než když jede auto po sněhu mimo ty koleje. Takže i ten levý zasněžený pruh mívá lepší adhezi pro jízdu i brzdění než vyjeté koleje. A navíc bývá volnější, takže je v něm snazší udržet bezpečný odstup.

Zdeny Horáček (3MPS)
6. ledna • 17:53

Poslední odstavec (myslím tím dodržování vzdálenosti mezi vozidly) vytesat do ledu! Nechápu ty imbecily, co na včerejší cestě dokáží člověku jet 2 metry za dupou! A když jim ťuknu na brzdu, tak troubí, jako bezmozci, co mají palici jen na to, aby jim nepršelo do krku. Celkem dobrý článěk, snad jen bych přidal, že není dobré být navalenej v zimní bundě nebo v hubertusu, do ovládání auta se i tohle promítá.

ka-spel
18. ledna • 20:42

Hlavně spíš boty. Když jezdím celý den, tak rozhodně ne v zimních pohorkách, ale zlaté nízké merrelky.

kolemjdoucí
6. ledna • 18:03

Spíš nechat tesat normálně do kamene, a ty kameny pak házet do kufru - zejména těm, co mají motor vpředu a náhon na zadek (typicky např. BMW)

Jura
7. ledna • 13:41

S mojí zadokolkou Fordem Scorpio jsem nadmíru spokojen - pěkně mě už 25 let tlačí a jí jen ukazuju, kam má jet :-D Žádné problémy, žádné starosti, žádné krizové situace či nehody.

nocturne.op.15
18. ledna • 11:23

No, a já s omegou posledních pár dní nevyjedu od domu. Uklouzaný táhlý stoupák lesní cestou zkrátka nedá zadohrab ani omylem ani na kvalitních zimních gumách. Jedině s řetězy...Astra (tj. předohrab) to bere sice s vlající zádí, ale vyjede.

stealth01
18. ledna • 16:49

Já se přiznám, že jsem ještě nezažil silnici (myslím tím běžnou komunikaci, kterou bych se zadním náhonem nevyjel). Většinou nemám šanci nic vyjet, když mám zapnuté ESP + další asistenty. Pokud vše vypnu, tak je to normální rozjezd. Obouvám Dunlop 4D.

Márty
6. ledna • 18:51

Co máš proti zadohrabu? K BMW - velká většina jich dneska prodaných je 4x4...zadokolku má dneska málokdo, právě kvůli takovým posránkům jako si ty.

Adolf
6. ledna • 19:22

Podle sebe soudím tebe :-D

Vana666
6. ledna • 17:00

Moc nerozumím tvrzení v článku že v zatáčkách je adhezní kružnice malá. Za prvé se obvykle nejedná o kružnici ale spíše o elipsu a za druhé její pomyslný rozměr je dán aktuálními vlastnostmi pneu a podkladu ale ne tím jestli auto zrovna jede rovně nebo zatáčí.A co se týká samotné jízdy, mi se na rozdíl od doporučení v článku osvědčuje občasná prudší akcelerace i silněší drcnutí do brzd, samořejmě tam kde je to bezpečné. Díky tomu stále vím jak moc to klouže a jakou mám rezervu.

LOL
6. ledna • 20:54

Taky si čas od času zkouším, zda to klouže víc nebo míň.

kuz
6. ledna • 23:15

však to je standart pro kvalitního řidiče zjistit po čem jede ne ?

Vana666
7. ledna • 6:38

Ovšem v článku o tom není ani zmínka. Naopak článek před takovými pokusy nepřímo varuje: "...Právě naprosto plynulá jízda je klíčová pro zvládání kluzké silnice. Vyvarujte se prudké akcelerace i intenzivního brzdění...". Podle mě je to zcela špatně. Když řidič neví jak moc to klouže, o to snadněji přijde nečekaný smyk

bafunak
19. ledna • 4:23

Buď to nepochopil nebo je to rejpal.

ka-spel
18. ledna • 20:39

Tak ono je to spíš určený pro lamy, aby to nezkoušeli třeba v zatáčce atd.

Fero
7. ledna • 10:42

Robis z toho vedu. V clanku nikde nie je napisane o skusani vozovky. Kazdy si ju skusa. Ale to urobis raz mozno par krat. potom sa snazis ist plynule. je to tak? :) Chytas zbytocne za slovicka.

Doporučujeme

Články odjinud