Víte, jak správně jezdit na sněhu? Jako kdyby vaše auto nemělo brzdy

Na kluzkém povrchu si lze užít spoustu zábavy, ale důležité je brát ohled na ty, kteří se necítí úplně ve své kůži.
Víte, jak správně jezdit na sněhu? Jako kdyby vaše auto nemělo brzdy

Sníh. Pro nadržené majitele zadokolek dar z nebes, pro většinu řidičů noční můra. Při tom v zasněžené silnici není potřeba spatřovat nepřekonatelnou překážku. Když budete dodržovat následujících několik pravidel, dojedete bezpečně, relativně rychle a ještě vás to bude bavit.

Znejte svoji techniku

Předně je dobré znát aspoň rámcově auto, se kterým jezdíte, a specifika jeho pohonu. Jakkoli je základní technika jízdy u předokolek, zadokolek, čtyřkolek, manuálů nebo automatů stejná, v krizových situacích se potřebné reakce trochu liší. Důležité je vědět, co mám za auto a co dělá v určitých situacích. Například čtyřkolka s elektronickou mezinápravovou spojkou se bude chovat jinak než mechanická čtyřkolka. Taková Octavia 4x4 s Haldexem bude dělat na sněhu jiné věci než Subaru s permanentní čtyřkolkou.

Bezpečnost | Cestování | Názory | Život řidiče

10 nejhorších zlozvyků na českých silnicích, které nás štvou

Na sněhu se všechno odehrává v nižších rychlostech. Nikdy jindy nezáleží na kvalitě pneumatik tolik jako v tomto případě. Důležité je pamatovat také na to, že pneumatika umí buď naplno brzdit nebo naplno zatáčet. Nikdy obojí najednou. Představte si kolem pneumatiky kruh (říká se mu Kammova adhezní kružnice) a vámi požadovanou činnost (brzdění, zatáčení nebo akceleraci) jako vektor síly. Když šlápnete na brzdu a ještě do toho naplno zatočíte, dostane se výslednice sil mimo tento kruh, takže pneumatika ztratí přilnavost. Na sněhu má pak tato kružnice logicky menší poloměr než na suché silnici.

Jezděte, jako byste neměli brzdy

Nejlepší je, když budete na kluzké silnici jezdit tak, jako by vaše auto nemělo brzdy. Snažte se pracovat s jeho setrvačností a brzdový pedál používejte skutečně jen ve velmi výjimečných případech. Když už musíte brzdit, brzděte na rovině s dostatečným předstihem. Adhezní kružnice je v zatáčkách malá a i jemné ťuknutí do brzd může vyvolat smyk.

Bezpečnost | Život řidiče

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Právě naprosto plynulá jízda je klíčová pro zvládání kluzké silnice. Vyvarujte se prudké akcelerace i intenzivního brzdění. Na rovině se nebojte postupně akcelerovat, ale znejte své hranice a počítejte s tím, že při případném nouzovém brzdění bude mít auto zhruba čtyřikrát delší brzdnou dráhu než než na suchu.

Dívejte se daleko dopředu a předvídejte

Poučka „kam se díváš, tam jedeš“ platí samozřejmě i na sněhu. Už jsme si důležitost vedení pohledu vysvětlili v samostatném článku, ale teď k tomu ještě přidáme velký důraz na předvídání. Myslete dopředu a buďte hlavou hodně napřed. Neustále si připravujte nouzový scénář a hledejte na silnici možné únikové body.

Bezpečnost | Život řidiče

Chcete jezdit bezpečně? Naučte se správně z auta dívat

Nikdy totiž nevíte, kdy budete muset rychle reagovat, například když někdo jiný dostane smyk, nedobrzdí do křižovatky a podobně. Toto vyžaduje naprosté stoprocentní soustředění. Eliminujte všechny rušivé vlivy, klidně si vypněte i telefon.

Neperte se s autem!

Spousta řidičů se dopouští té chyby, že se začínají s autem přetahovat v domnění, že tím chytají smyk. Paradoxně tím dělají situaci ještě horší. Nechte auto pod sebou trochu pracovat. Seďte uvolněně, ale buďte pořádně opření do sedačky, ať auto cítíte. Volant držte jemně oběma rukama. Nesvírejte ho křečovitě, naopak držte věnec volantu prakticky jen konečky prstů. Mějte volná zápěstí a nechte auto jemně napovídat vám, co vlastně dělá.

Bezpečnost | Život řidiče

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

Následujte pohyby volantu a provádějte případně velmi jemné a hlavně plynulé korekce. Pozor při přejíždění vyjetých kolejí ve sněhu nebo břečce. Auto se bude trochu zmítat, ale nechte ho. Ono si svou stopu najde. Nesnažte se ho přeprat a jen se plynule přizpůsobujte jeho pohybům. Volant by měl vždycky směřovat tam, kam chcete jet. Všechny vaše pohyby a reakce se musí díť v souladu s autem, jako při tanci. Celé to na sebe musí jemně navazovat ve stejném taktu.

Nechávejte si od ostatních odstup

Dodržování bezpečného odstupu je jedním ze základních prvků, který pomáhá předcházet zbytečným nehodám. Na sněhu je velmi důležité nechat ostatním řidičům ještě více místa pro případnou chybu a především na nikoho netlačit. Ne každý to má v ruce tak jako vy a vaše agresivní chování ho přivede do stresu a tím spíš ještě více zpomalí, udělá chybu a možná vás i vezme do příkopu s sebou.

Bezpečnost | Život řidiče | Statistiky

Průzkum: Telefonování je horší než lepení na nárazník

Větší odstup se hodí hlavně v kopcovité krajině, kdy by mohl být opětovný rozjezd ve stoupání problém. Důležité je udržovat rychlost a auto v pohybu. Je lepší jet pomaleji, ale jet, než auto dojet, zpomalit do zastavení a pak doufat, že se rozjedete. Větší odstup vám umožní i lepší rozhled (auto před vámi vám nebude vyplňovat celý zorný úhel), takže můžete případného pomalejšího jezdce bezpečněji předjet. Zejména se zadokolkou ale při předjíždění opatrně, hlavně při změně jízdního pruhu.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Subaru Forester 1.998
Rok výroby: 2012
Stav: 105 784 km
Cena: 300 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2007
Stav: 139 622 km
Cena: 75 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2007
Stav: 147 534 km
Cena: 75 000 Kč
Test Hyundai H350 Van 2.5 CRDi 125 kW: Povedená dodávka

Hyundai H350 Van

Můžete mít rádi osobní auta, veterány, nebo třeba sporťáky, ale dříve či později nastane chvíle, kdy se bude hodit opravdu velká dodávka. A přesně v ten moment vás bude chtít oslovit kromě zavedených značek nově také Hyundai.

včera | Lukáš Dittrich | 12 příspěvků
Test Škoda Octavia 1.0 TSI: Otázka, na kterou neznáme odpověď

Škoda Octavia 1.0 TSI

Tak jak je to s tím tříválcem v Octavii? Je to absolutní nesmysl, za který si Škoda zaslouží kompletní zatracení, nebo to je trochu jinak?

21.  8.  2016 | Lukáš Dittrich | 330 příspěvků
Test Subaru XV 2.0i Lineartronic: Polem nepolem

Subaru XV 2.0i Lineartronic

Nejmenší model japonské automobilky prodělal poměrně zásadní změny. Má jinak naladěný podvozek, pozměněný vzhled a mnohem příznivější cenu.

16.  8.  2016 | Ondřej Lilling | 64 příspěvků