Víte, jak jezdit na kruhovém objezdu o více pruzích?

53 komentářů

davidos
16. března • 23:50

Nedávno jsem byl v Itálii a tam jsou kruhové objezdy o více pruzích naprosto běžné. Taky jsem si s předností nevěděl moc rady, a tak jsem si hned danou problematiku začal hledat. Na https://kralmotoru.cz/media/jizda-a-prednost-na... ... jsem však o vícepruhových kruháčích nic nenašel. V Česku jich asi zatím moc nemáme, takže vysvětlení není až tak potřeba.

Pavel K
3. února • 14:49

Proč používáte citace berana, to mi nejde do hlavy. Individuum, které tráví čas marným vymýšlením toho, jak se vyhnout předpisům, to je opravdu nejlepší zdroj informací.

David
13. srpna • 14:47

Jedu ve vnitřním pruhu a chci odbočit do vnějšího abych vyjel výjezdem ven z kruháče. Mohl bych v situaci kdy nemám v tom vnějším pruhu místo protože mi tam jede jiné vozidlo zastavit a počkat až bude pruh volný? Jaký má vlastně smysl vjíždět do vnitřního kruhu? Cílem je přece dostat se na kruháč a když na něm jsem tak proč si komplikovat situaci tím že pojedu do vnitřního pruhu?

Milan
4. října • 8:25

Má to smysl především na velkých kruhových objezdech, kdy nepsaným pravidlem je, že pokud vjedete na kruhový objezd a vyjíždíte hned prvním výjezdem, zůstanete ve vnějším pruhu. Vyjíždíte-li až posledním výjezdem, bývá rychlejší a pro provoz (ve vnějším pruhu) plynulejší, když si vezmete vnitřní pruh a po objetí se včas zařadíte a vyjedete. Obzvlášť dobré je využívat vnitřní pruh, pokud lze na kruhový objezd vjet dvěma pruhy - pravý bývá plný a měli by si ho nechat řidiči, co opouští kruhový objezd brzy po najetí. Obvykle se ale lidi bojí využívat levý pruh při nájezdu (a poté vnitřní pruh v kruhovém objezdu), nicméně je to součást dopravy a je jen v pořádku, když se to člověk naučí správně využívat.

petr
27. března • 7:17

Změna prednosti na kruhaci,to se zase vlade něco povedlo.Takovy nesmysl muze vymyslet jen cesky politik.Pokud zivyme z penez danovych poplatniku takove odborniky,tak to jsme teda grandi!

Kaktus
29. října • 12:10

Ty Voooleeee, neee !! zase nějaké extrabuřty po česku.
Z logiky věci ( aby se šachta nepřeplnila horníkama ) by mělo mít vozidlo na vnitřním kruhu objezdu úplnou přednost při vyjíždění do vnějšího pruhu, tak, jako i při vyjíždění z kruhového objezdu ven...
Potvrdil jsem si to s několika dopravními policisty.
Aáále nééééé, dopravní odborník tady tvrdí, že si můžete objezd objet i několikrát dokola, než vyjedete.

pavel
3. září • 22:05

Jj, měli by se vsichni vydat na skoleni treba do ty Francie, at vi jak se ma plynule jezdit po kruháči!! Tam kdyz nekdo vyjizdi na druhym a dalsim vyjezu, tak si vjede hned do vnitrniho, aby nezdrzoval ty co chteji taky vjet na kruhak... pri vyjezdu z vnitrniho se nikdo nemusi bat vyjet. Je to parada, tady jsou i po dvaceti letech lidi jak magooři, krouží kolem celýho kruháče po vnějšku, nebo to ze nekdo chce vyjet z vnitrniho berou jako ze je drze "předhání". Jezisi samej tupec... V pardubicich u globusu byl takovej krasnej kruhak od jakziva, ted ho upravili (načmárali) to nesmyslnyho "originalniho" paskvilu kruhokřižovatky, jenom protoze dementi co tam denne jezdi neumi kruhakem plynule projet. IDIOTI jak ty ridici, tak hlavne ty inženýři co to vymysleli. Na pardubicku je takových chytráků doprávních inženýtů až dost.....

Jozef Kostelansky
2. září • 20:34

Dávam odkaz obrázok na najkomplikovanejší kruháč na svete. To musel byť "génius", čo niečo také vymyslel:
http://4.bp.blogspot.com/-NK_GAaZWDOI/UDP4UnjXElI/... ...

Tomáš
3. září • 4:38

Já bych řek, že ve Swindonu udělali to nejlepší ze všech možnejch špatnejch řešení. Spojujou se tam 4 významný tahy a i tak to má hodně velkou propustnost. Normální kruháč by byl pořád zablokovanej.

Spacer
2. září • 16:22

Kto je odvážny, tak nech sa ide previezť po tomto kruháči. Po mojich skúsenostiach je to asi to najhoršie, čo som na ceste po Európe zažil. :-)https://www.google.sk/maps/@48.873179,2.294611,... ...

Jozef Kostelansky
2. září • 20:31

Tento je všeobecne známy - hlavne zo starších francúzskych filmov. Osobne by ma veľmi zaujímalo, či vodiči na vnútorných kružniciach musia urobiť len pol alebo tri štvrte kolečka alebo tých kolečiek musia urobiť viac.

kružík
2. září • 22:36

Podle posledního odstavce by měli mít přednost ti ve vnitřních pruzích, takže Francouzi kolem Vítězného oblouku asi zbytečně nekrouží? Obvykle na vícepruhových objezdech jezdím vnitřním pruhem a kroužit ještě jednou dokola kvůli silnějšímu provozu bylo nutné jen jednou v Praze na Litochlebském náměstí. A jednou jsem si zakroužil 2x v Brně před www.plbrno.cz, když jsem tam předtím vyzvedl propuštěného pacienta. Pobavilo ho to, protože to tam bylo takové stylové. ;-)

puk123
3. září • 8:43

Být u nás, ještě uvniř uvidíš ta auta ze starých filmů. :-)

jehoVista
2. září • 10:50

Jedu vzdycky nejkrajnejsim pruhem, ktery mi umozni vyjeti kam potrebuju. Vicepruhove maji podle me smysl akorat tam, kde je casto nejaky vyjezd permanentne zasekany(Vitezne namesti), aby zbytek zustal prujezdny. RSD na to ale ma asi jiny nazor a stavi je i tam kde moc smysl nemaji.

honza
2. září • 12:59

Více pruhé kruháče by měly smysl, kdyby se řidiči nebáli jezdit v obou pruzích. Vnější pruh by měli používat pouze řidiči mající v úmyslu použít první, nanejvýš druhý výjezd, ostatní mají jezdit ve vnitřním pruhu. Tímto by se výrazně zvýšila propustnost kruháčů a nedělaly by se kolony v pravém pruhu na vjezdu do kruháče. Jízda ve vnějším pruhu a vyjetí na třetím výjezdu by se měla pokutovat. Brání to plynulosti provozu.

mm
30. března • 13:44

Dokud přejíždějící z vnitřního nesmí ani omezit jedoucího na vnějším tak jsou víceproudé kruháče nesmysl a ten kdo na frekventovanějším najede dovnitř by tam mohl také kroužit donekonečna. Tento nesmysl ale platí snad jen u nás a tak pozor, např ve Francii má přejíždějící z vnitřního do vnějšího přednost.

Tomáš
3. září • 4:49

Já sem rád, že to lidi neuměj. Když je dobrej den, dá se na kruháči mezi Všetarama a Hradcem objet i dvacet stojících aut... :)

honza
3. září • 9:31

Přesně tak. Pro ty, co se neposrali jezdit ve vnitřním, je stádní chování ostatních řidičů spíše výhodou :-)

Fantomas
2. září • 16:42

Nechápu proč to chceš komplikovat dalšími povinnostmi? Jestli jich máš málo, tak si sám aktivně nějakou přiděl ;-)
A gratuluju, vynalezl jsi úplně nové české slovo - pruhé :-)) Prozradíš nám jeho význam?

jehoVista
2. září • 13:17

Jestli chces byt pedant, pak z toho vnitrniho kruhu nikdy nevyjedes, protoze nesmis nikoho ani omezit. A co prijde dal? Budes pokutovat lidi kteri nejedou mimo obec 90?

zdeněk
9. září • 13:03

V zásadě bych s tebou souhlasil, ale víš, kdy nesmíš ohrozit, ale můžeš omezit? Např. při dávání přednosti v jízdě?

honza
3. září • 9:24

Kde má kruháč dva pruhy, zpravidla mívá i výjezd dva pruhy, tudíž auta ve vnějším kruhu odbočí do pravého a tím vznikne mezera na vyjetí z vnitřního do levého pruhu. Navíc se dá toto podpořit změnou přednosti mezi vnitřním a vnějším pruhem, takže pro řidiče mající v úmyslu použít např. 3. výjezd bude nevýhodné jet ve vnějším pruhu/kruhu.

Vana666
2. září • 14:43

samozřejmě, za zdržování plynulosti provozu ! ;-)

jehoVista
2. září • 15:02

Jasne. Treba v neprehledne zatacce. Kdo se tam boji jet 90 nema za volantem co delat. Silnice patri drsnakum.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
3. září • 7:42

nešikovný příklad, dobře víš že zdržování provozu je něco jiného

jehoVista
3. září • 9:02

A kdo bude posuzovat, kdy je to zdrovani a kdy jen prizpusobeni způsobu jízdy svým schopnostem, vlastnostem vozidla, stavu komunikace a povětrnostním podmínkám? Ty?
Nevymyslej nove predpisy, staci dodrzovat ty stavajici.

Sarcasticus
3. září • 11:16

Nejlépe takové zdržování provozu posoudí asi ten, koho takové "přizpůsobování stavu ..." zdržuje. Ti, kterým to nevadí, protože je to nezdržuje, to posuzovat nebudou. ;-)

jehoVista
3. září • 11:24

Me to taky zdrzuje, ale nedaval bych pokutu nekomu jenom proto, ze na devadesatce jede osmdesat. Proste ho pri nejblizsi prilezitosti predjedu.

Quebe
3. září • 11:14

Vzhledem k tomu, že se u nás na většině komunikací jezdí mimo město 60-70, taky bych byl pro pokutování podobných brzd.

Kankunen
2. září • 10:40

Přednost zprava je bez značek jasná a začky jsou taky jasné. Problém je někdy se dostat z vnitřního pruhu, mám strach, že přiberu auto které jede po kruháči dál ve vnějším pruhu

smegi
2. září • 10:19

Je to pouze formálně (naše úžasná legislativa), ale prakticky platí přednost na kruháči pořád.Do 1.7.2006 platila přednost na kruhovém objezdu: řidič vozidla vjíždějícího na kruhový objezd musel dát přednost vozidlům, která již po kruhovém objezdu jedou. Neplatilo zde tedy pravidlo přednosti zprava. Podle novelizace pravidel silničního provozu od 1.7.2006 obecně platí i na kruhovém objezdu pravidlo pravé ruky - pokud není přednost na kruhovém objezdu vyznačena dopravními značkami, musí dávat řidiči, kteří po něm jedou, přednost vozidlům vjíždějícím na objezd. Prováděcí vyhláška však stanoví povinnost vyznačit vždy dopravními značkami povinnost dát přednost při vjíždění na objezd, takže fakticky se pravidlo nemění.

Jan
2. září • 9:28

Tak jsem si doteďka myslel, že když jedu po kruhovém objezdu (s jedním pruhem), tak že mám vždy přednost před auty, které na kruhový přejezd přijíždějí. A ono to tedy není pravda - přednost mám jen pokud je na příjezdové silnici trojúhelník. Takže teď musím při jízdě po kruháku pečlivě hlídat ty trojúhelníky zboku na příjezdu na kruhák a pokud tam nejsou, tak brzdit !!!No není to trochu zmatené ?Jan

JK
1. prosince • 10:56

Pokud vim, tak uz se to zmenilo, prednost ma auto na kruhaci, to pry jen idioti posranci to na chvili uzakonili. Tento clanek je zavadejici a autor by ho mel prepsat ! :-D

Pavel
3. listopadu • 21:36

Jo zmatené to je. myslím že je pořád většina lidí přesvědčená že má na kruhovém objezdu přednost. Ale jsme přeci národ inteligentních lidí, a tak si v tom musíme udělat trochu chaos :-)

marie
28. listopadu • 10:28

Davat si pozor nemusite, protoze je dano vyhlaskou, ze pred kazdym objezdem znacky prednosti musi byt. Takze ma de facto prednost vzdy ten, kdo je na kruhovem objezdu.

Mi.Chal
28. října • 21:25

Pokud není další značka, tak platí normálně přednost zprava, takže ten na kruháči musí pustit toho, kdo tam jede. Prakticky je to ale nesmysl, protože by tam akorát auta najížděla a nemohla projet dál, takže je u nás vždycky kruhový objezd označený jako hlavní a pouští ten, kdo tam přijíždí.

Libor
5. září • 0:23

Podle mě je to s tou předností pěkná blbost!!!To by pak znamenalo, že auta, co na kruháč vjíždí, mají přednost před těma, co vyjíždí a tak by se mohlo stát, že se kruháč zacpe a přednost budou mít ti, co se na něj tlačí...prostě kravina;o)

zdeněk
9. září • 12:56

Liborku, chci věřit, že nejsi řidič, protože jsi ještě příliš malý, ještě nejsi schopen pochopit, o čem se píše...

Milda
3. září • 10:14

Mě přijde logické, kdyby to bylo naopak. Jsi na kruháči - máš přednost. Stejně to tak všude je (alespoň ve městech). Ušetřila by se spousta spousta značek a bylo by to jednotné.
Kdyby nabyla ve městech přednost na kruháči, OKAMŽITĚ nastává kolaps. Auta na kruháči prostě nesmí zastavovat. Stačí chodec na výjezdu a už je problém.

Salko
3. září • 4:19

Osobne si myslím, že kruhový objazd by mal mať iba jeden typ značky a to konkrétne značka kruhového objazdu na každom vstupe.
Ak má kruhový objazd napr. 4 vstupy, potom to budú 4 značky spolu. Ale podľa platnej legislatívy budú navyše pri každom vstupe trojuholníkové značky Daj prednosť a na každom výstupe bude značka hlavnej cesty. Takže namiesto 4 značiek tu bude minimálne 12 značiek. Vizuálne je to podla mňa preznačkované, keď si k tomu ešte predstavim nejaké tie navigačné značky pri výjazdoch. Plus výroba a osadenie značky nie je vôbec lacná záležitosť.
Tým považuje značku kruhového objazdu za čisto informatívnu bez využitia potenciálu. Fakt by som očakával, že keď narazím na značku kruhového objazdu, tak tam budú platiť jednoznačné pravidlá bez dodatočných značiek. Najlepšie jednotne po celej EU.

puk123
3. září • 8:35

Dalo by se i tak, ale moc neušetříš, sloupek tam musí být tak jako tak, jenom místo 2 značek by stačila 1. Pokud to legislativci upraví, nebude stávající úprava vadit.
Pouze informativní ta značka není, je to přikázaný směr jízdy. Nebýt tam, mohl bys jezdit na tom kruháči i opačně.

fero
12. března • 16:17

opacne ? leda ak prides do Anglicka alebo ineho statu a zabudnes ze si v inom state :) jazdi sa vzdy v pravo a ked vchadzas... tiez to plati pre blbcov... dopravne znacku bohuzial musia byt blbuvzdorne a preto su tam tie sipky smeru jazdy (informativne), pretoze cloveka nenapadne, ze je lepsie a blizsie zaradit sa pri vchadzani do kruhacu hned vpravo resp. do praveho jazdneho pruhu, najblizsieho v kruhaci a potom podla potreby hodit "blinker" a presunut sa na pozadovany jazdny pruh... casto su dokonca vjazdy a vyjazdy do kruhacov umiestnene tak, ze je uz vizualne jasne, ze sa v kruhaci jazdi v tomto smere vjazdu do kruhacu (otocenie volantu do protismeru by snad nebolo ani mozne v niektorych pripadoch)... samzorejme su kruhace doslova s vjazdom typu krizovatky T (jednej za dalsiou) lenze tu uz tiez logika hovori, ze ak by nahodou boli na kruhaci vsetky jazdne pruhy obsadene tak vjazd nesmie skrizit cestu vsetkym autam v kruhaci, ale sa logicky zaradis do praveho pruhu, po vonkajsiej kruznici, kedze skoro vsade jazdime vpravo a nie vlavo... cize v pravom jazdnom pruhu a po pravej strane plynule s premavkou v kruhaci... ak by sa jazdilo po kruhaci opacnym smerom, tak by bol neustale sofer nuteny krizit cestu autam, ktore uz sa nachadzaju v napr. dvoch jazdych pruhoch kruhaca, len aby sa mohol on sam zaradit do praveho jazdneho pruhu v kruhaci, prichadzajuc vjazdom a s hodenim laveho blinkera :) je to vsetko vec logiky, ktoru ludia nevedia pouzivat... v Anglicku sa jazdi po kruhaci prave preto opacnym smerom, pretoze i tam plati presne tato logika o zbytocnom neprekrizeni ostatnych jazdnych pruhov... v Anglicku sa totiz jazdi vzdy ako vieme v lavych jazdnych pruhoch podla pravidiel cestnej premavky a teda aj do kruhaca sa zaradujes a vchadzas vzdy smerom dolava a na lavy pruh podla moznosti (ak v pruhoch blizsie k stredu je zatial plno, zaradis sa jednoducho do vonkajsieho a najblizsieho pruhu bez prekrizenia ostatnych pruhov - cize do laveho v tomto pripade u Anglicanov)

Jozef Kostelansky
2. září • 20:28

Máš pravdu aj nemáš. Na kruháči platia takmer vždy rovnaké pravidlá na všetkých výjazdoch a vjazdoch. Takže ak si do nejakého kruháču vbehol a iné autá ti dávali prednosť, tak to isté budeš musieť urobiť ty, keď budeš na kruháči.
Priznám sa ale, že taký kruháč som nevidel už poriadne dlho.
Mimochodom to bolo špecifikum komunistických krajín, že na rozdiel od Západu u nás platilo na kruháčoch pravidlo pravej ruky. Aj preto tie kruháče za komoušov boli pomerne zriedkavé. Ja som poznal len jediný - v Žiline.
Ešte pred 20 rokmi, keď som pracoval pre jednu anglickú firmu, som celkom nerozumel, prečo mi hovorili, že tam majú "roundabouty" na každom rohu. Pochopil som to až o rok-dva v Nemecku, kde ich vtedy vo veľkom stavali na začiatku a na konci každej dediny.

uplnej vypatlanec
23. ledna • 8:52

presne tak i Francii, uz pred 15 lety, von ten kruhac jednoho i trochu zpomali takze do vesnice nevlitne 80kou

LOL
2. září • 17:05

to je divný, že máš vůbec řidičák..
BTW nějak ses na ten rondel dostat musel, tak by sis mohl pamatovat, zda tam ta značka byla či ne (opravdu to není tak, že na některých křižovatkách v rámci jednoho rondelu značka je a na jiných není ;-))

mar-tin
2. září • 13:25

Trojúhelníky z boku hlídat nemusíš, snad si přeci pamatuješ, jak jsi na kruháč sám vjížděl... a co tam bylo/nebylo za značku.

Mark165651
16. června • 11:14

Nikdo po tobě nemůže chtít aby sis hlídal nějaké značky z boku, to je stejný nesmysl jako bys musel dávat pozor na značky které platí pro protisměr, prostě to není možné. ... jak by asi takovou značku kontrolovalo autonomní auto, myslíte že má schopnost číst kamerou značky z boku či zezadu ?? Samzořejmě že ne. Zkrátka platí, že v případě obrácené přednosti se toto týká vždy všech vjezdů a pevně věřím že se jednou podaří zcela eliminovat celou tuhle nebetyčnou a riskantní zhovadilost s možností obrácení přednosti na rondelu. Je to absurdní a naprosto zbytečný hazard kdekoliv by se to rozhodli zavést musí nutně dramaticky stoupnout nehodovost, proč něco takového dělat ?

Karel
2. září • 19:40

A co když některé vjezdy budou mít trojúhelník, a jiné ne?

zdeněk
9. září • 12:47

Auauau! Panebože!! Přeci není možné, aby i hlupák, který byl přesto nějakým záhadným způsobem schopen udělat řidičák, položil tak neskutečně idiotskou otázku!!

Pavel
22. března • 9:54

Milý Zdeňku, máte řidičák? Pokud ano, tak je dost smutná skutečnost, že mám jej dali. To, že na "mém" vjezdu byla značka "dej přednost" vůbec neznamená, že musí být i na ostatních vjezdech. Přitom pouze značka na konkrétním vjezdu spolehlivě rozlišuje přednost. V podstatě udělali z kruháku několik T křižovatek spojených do kruhu s tím rozdílem, že u klasické křižovatky s rozlišením přednosti vím, že jedu po hlavní (značka "kosočtverec"). Poznámka o sledování trojúhelníků je naprosto správná.

Fantomas
2. září • 22:04

Tak to bude znamenat, že ty ostatní trojúhelníky v noci někdo ukradl ;-)

puk123
3. září • 8:26

Dal jsem minus, protože to se u nás nemůže stát.

Zdeněk Jonáš
2. září • 9:52

No vzhledem k tomu, že si každý myslí (včetně mě do dneška), že vozidlo na kruhovém objezdu má přednost, tak bych raději pro jistotu tu přednost dal. Ty plechy, za to nestojí.

Doporučujeme

Články odjinud