Víte, jak jezdit na kruhovém objezdu o více pruzích?

Kruhový objezd je specifickou formou objízdné křižovatky, která se stále častěji objevuje v českých městech. Ne všichni řidiči mají jasno v tom, jak si na kruhovém objezdu počínat – zejména pokud má více jízdních pruhů.

Kruhový objezd o více jízdních pruzích bývá častým tématem řidičských diskuzí a evidentně není všem úplně jasné, jak se na takovém kruhovém objezdu chovat a kdo má komu dávat přednost. 

Zákon pokládá jízdu po kruhovém objezdu za jízdu přímou, proto se při jízdě na kruhovém objezdu nepoužívá znamení o změně směru jízdy. Od toho se tedy můžeme při výkladu odpíchnout a pro zjednodušení si kruhový objezd představit jako víceproudou komunikaci s více křižovatkami ve tvaru T.

Bezpečnost | Život řidiče

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

Pro vjíždění na kruhový objezd platí samozřejmě stejné pravidlo jako pro všechny křižovatky s přikázaným směrem jízdy vpravo s tou výjimkou, že při vjíždění na kruhový objezd nepoužíváme znamení o změně směru jízdy.

Pokud je před kruhovým objezdem značka „Dej přednost v jízdě!“, řidič dává přednost vozidlům na kruhovém objezdu.

Bez značek platí přednost zprava!

Kruhový objezd bez značení přednosti se řídí pravidlem pravé ruky. Přednost má tedy ten řidič, který na kruhový objezd vjíždí. Značka „kruhový objezd“ sama o sobě označuje pouze způsob jízdy křižovatkou; neupravuje přednost – respektive informuje o křižovatce, která se řídí pravidlem pravé ruky.

Bezpečnost | Život řidiče | Cestování | Názory

Kdo jezdí po D1 středním pruhem, je lenoch a nezdvořák

A nyní k jízdě ve více pruzích po kruhovém objezdu. Analogicky tak doplníme pravidla jízdy po kruhovém objezdu pravidly pro změnu jízdních pruhů.

Řidiče v sousedním pruhu nesmíte omezit

„Řidič, který přejíždí z pruhu do pruhu, musí dávat znamení o změně směru jízdy a zároveň nesmí ohrozit ani omezit vozidlo v tom pruhu, do kterého se chystá přejet; platí zde tedy obdobná pravidla jako při jakémkoli jiném přejíždění z pruhu do pruhu,“ vysvětluje specialista na dopravní právo JUDr. Tomáš Beran.

Pokud tedy jedete ve vnitřním pruhu a chcete vyjet ven z kruhového objezdu, musíte dávat znamení o změně směru jízdy a současně nesmíte ohrozit ani omezit řidiče, který jede ve vnějším jízdním pruhu. V takové situaci se možná nevyhnete nutnosti objet kruhový objezd vícekrát.

V cizině to může být jinak

Některé země řeší jízdu po kruhovém objezdu zvláštní právní úpravou. Například ve Francii platí, že přímo na kruhovém objezdu o více pruzích má přednost vozidlo, které přejíždí z vnitřního pruhu do vnějšího. Při cestách mimo Českou republiku proto nespoléhejte, že se řidiči budou chovat tak, jak jste zvyklí z domova. To ostatně platí nejen na kruhových objezdech…

Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků