Víte, jak funguje systém Launch Control? Tady je vysvětlení!

Launch Control umožňuje automobilům co možná nejrychlejší start z místa bez rizika, že řidič ztratí cenný čas protáčením kol. Dnes již není výsadou supersportů. Jak tento mód funguje?

Z pohledu uživatele je to jednoduché. Většina systémů funguje tak, že po zmáčknutí tlačítka pro aktivaci stačí šlápnout na pedál brzdy zároveň s plynem, auto si samo nastaví ideální otáčky motoru, a poté již stačí jen pustit brzdu. Některé vozy však Launch Controlem disponují i s manuální převodovkou. Zde stačí místo brzdy po celou dobu přípravy držet spojku. Auto se z místa odlepí bez zbytečného prokluzu kol, většinou v otáčkách maximálního točivého momentu motoru. Navíc před startem efektně zvýší otáčky a drží je v ustálené hladině, což u většiny sportovních aut stojí za to.

Mnohé vozy mají tuto funkci skrytou, a tak i v leckterém rodinném autě s automatickou převodovkou lze po sešlápnutí plynu a brzdy zároveň rychlý start vyvolat, aniž byste museli režim zapínat. Některá auta k tomu vyžadují vypnutí kontroly trakce a specifický sportovní mód.

Z technického pohledu jde především o práci řídící jednotky. Ta dokáže nastavit ideální otáčky motoru a přitom u automatických převodovek nenechávat během přípravy na start zbytečně prokluzovat měnič momentu. Řídicí jednotka spolupracuje i s čidly ABS, díky kterým přibrzďuje protáčející se kola i přes formálně vypnutou kontrolu trakce. Nejvíce je systém účinný u přeplňovaných vozů. Díky zvýšeným otáčkám se totiž turbodmychadlo či kompresor dokáže roztočit a poskytnout tak od prvních metrů plný výkon.

Pokud je režim spárován s dvouspojkovou skříní, je lepší variantou konstrukce s mokrou spojkou. Toto řešení si lépe poradí s teplotou, která se zejména při opakovaných startech s Launch Control rychle zvyšuje. U hydrodynamického měniče je situace jednodušší – tam se s častým prokluzováním počítá i při běžné jízdě, v podstatě kdykoli, kdy nedojde k jeho uzamčení. Se systémem Launch Control u manuálních skříní se setkáme především u amerických „muscle cars“ jako je Ford Mustang či Chevrolet Camaro. Na tomto trhu jsou totiž časy na čtvrt míle vším, obzvlášť v tomto segmentu.

S tímto režimem má neblahé zkušenosti automobilka Nissan. Ta dokazuje, že ne vždy je Launch Control naladěn tak, aby pohonné ústrojí chránil. První ročníky supersportu GT-R měly systém nastaven tak agresivně, že nejen převodovky, ale i rozvodovky a další částí pohonu 4x4 to při častém užívání nevydržely. Dokonce i nyní zvládne vůz řízený start pouze čtyřikrát v řadě a poté je potřeba jej nechat chvíli odpočinout. Pokud není mód nastaven příliš agresivně, jde o extrémně efektivní způsob startu. Otázkou však je, jestli v dnešních přetechnizovaných autech neobírá řidiče o další radost, a to především u manuálních převodovek.

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2006
Stav: 152 346 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 144 236 km
Cena: 60 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků