Víte, jak funguje systém Launch Control? Tady je vysvětlení!

Launch Control umožňuje automobilům co možná nejrychlejší start z místa bez rizika, že řidič ztratí cenný čas protáčením kol. Dnes již není výsadou supersportů. Jak tento mód funguje?

Z pohledu uživatele je to jednoduché. Většina systémů funguje tak, že po zmáčknutí tlačítka pro aktivaci stačí šlápnout na pedál brzdy zároveň s plynem, auto si samo nastaví ideální otáčky motoru, a poté již stačí jen pustit brzdu. Některé vozy však Launch Controlem disponují i s manuální převodovkou. Zde stačí místo brzdy po celou dobu přípravy držet spojku. Auto se z místa odlepí bez zbytečného prokluzu kol, většinou v otáčkách maximálního točivého momentu motoru. Navíc před startem efektně zvýší otáčky a drží je v ustálené hladině, což u většiny sportovních aut stojí za to.

Mnohé vozy mají tuto funkci skrytou, a tak i v leckterém rodinném autě s automatickou převodovkou lze po sešlápnutí plynu a brzdy zároveň rychlý start vyvolat, aniž byste museli režim zapínat. Některá auta k tomu vyžadují vypnutí kontroly trakce a specifický sportovní mód.

Z technického pohledu jde především o práci řídící jednotky. Ta dokáže nastavit ideální otáčky motoru a přitom u automatických převodovek nenechávat během přípravy na start zbytečně prokluzovat měnič momentu. Řídicí jednotka spolupracuje i s čidly ABS, díky kterým přibrzďuje protáčející se kola i přes formálně vypnutou kontrolu trakce. Nejvíce je systém účinný u přeplňovaných vozů. Díky zvýšeným otáčkám se totiž turbodmychadlo či kompresor dokáže roztočit a poskytnout tak od prvních metrů plný výkon.

Pokud je režim spárován s dvouspojkovou skříní, je lepší variantou konstrukce s mokrou spojkou. Toto řešení si lépe poradí s teplotou, která se zejména při opakovaných startech s Launch Control rychle zvyšuje. U hydrodynamického měniče je situace jednodušší – tam se s častým prokluzováním počítá i při běžné jízdě, v podstatě kdykoli, kdy nedojde k jeho uzamčení. Se systémem Launch Control u manuálních skříní se setkáme především u amerických „muscle cars“ jako je Ford Mustang či Chevrolet Camaro. Na tomto trhu jsou totiž časy na čtvrt míle vším, obzvlášť v tomto segmentu.

S tímto režimem má neblahé zkušenosti automobilka Nissan. Ta dokazuje, že ne vždy je Launch Control naladěn tak, aby pohonné ústrojí chránil. První ročníky supersportu GT-R měly systém nastaven tak agresivně, že nejen převodovky, ale i rozvodovky a další částí pohonu 4x4 to při častém užívání nevydržely. Dokonce i nyní zvládne vůz řízený start pouze čtyřikrát v řadě a poté je potřeba jej nechat chvíli odpočinout. Pokud není mód nastaven příliš agresivně, jde o extrémně efektivní způsob startu. Otázkou však je, jestli v dnešních přetechnizovaných autech neobírá řidiče o další radost, a to především u manuálních převodovek.

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 1.8
Rok výroby: 2004
Stav: 111 030 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 142 556 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků