Víkendové vzpomínání: ceny aut v roce 1998

Podívejme se spolu na ceny nových aut před desíti lety a zkusme je srovnat s těmi současnými. A třeba budeme překvapeni.

Ke vzniku tohoto článku nás inspirovalo předvolební reptání určitých skupin lidí na údajně stále klesající životní úroveň. Proti ní však hovoří některé ukazatele „blahobytu“, kam patří kromě přeplněných nákupních vozíků také prodeje nových osobních automobilů. Ty se podle statistik stále drží na velmi slušné úrovni, kromě toho je vysoký též počet zánovních vozů dovážených k nám ze zahraničí. Zkusme však nyní porovnat dostupnost osobního automobilu pro českého člověka dnes se situací na podzim roku 1998.  

Budeme přitom vycházet z ceníkových cen a necháme stranou akční nabídky, které fungovaly již před desíti lety (klimatizace zdarma, doprodeje skladových zásob, apod.). Připomeňme ještě, že průměrná měsíční mzda v roce 1998 činila 11 705 Kč, zatímco ve druhém čtvrtletí letošního roku dosáhla 23 182 Kč. Vyvozování závěrů z následujícího srovnání necháme na každém čtenáři, neboť jsme si vědomi také toho, že kromě inflace na životní úroveň během daného desetiletí zapůsobil i růst cen za energie nebo bydlení. Z pochopitelných důvodů zde nebudeme ve většině případů srovnávat stejné vozy, ale vybereme vždy ty nejlevnější v daném modelu. Není třeba dodávat, že nová generace každého auta bývá větší, bezpečnější a lépe vybavená, roste však adekvátně tomu také jeho pořizovací cena? 

Nejlevnější škodovka 

Mezi nejlevnější auta na českém trhu patřila v roce 1998 Škoda Felicia. Ta stála v provedení LX s motorem 1,3i/40 kW 229 900 Kč. Dnes tvoří základ nabídky škodovky Fabia druhé generace, u provedení 1,2 HTP/44 kW dnes figuruje hodnota 249 900 Kč, přičemž v rámci sezónních akcí ji jsou dealeři v některých případech stlačit i pod hranici 200 000 Kč. Zajímavostí také zůstává, že dnes je oproti roku 1998 modelová paleta Škody Auto dvojnásobně rozsáhlá, ale škodovky již nepatří k nejlevnějším na trhu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Škoda Felicia a její dnešní následnice Fabia II

Před desetiletím byl již v prodeji malý vůz Daewoo Matiz, jenž stál ve verzi S 210 900 Kč. Jeho současná podoba, Chevrolet Spark, je nyní vůbec nejprodávanějším vozem v segmentu minivozů a prodává se za 200 900 Kč, přičemž v kombinaci s kampaňovými cenami ji lze smrsknout až pod 150 000 Kč. Matiz byl v roce 1998 jedním z mála vozů, které byly levnější než Felicia.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Daewoo (v Evropě později Chevrolet) Matiz a Spark

Mezi ty další patřily třeba Fiat Seicento (209 900 Kč) nebo Kia Pride (199 950 Kč). Na jejich místech dnes k zákazníkům vyjíždějí Fiat Panda (189 900 Kč), resp. Kia Picanto (199 980 Kč). 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kia Pride a Picanto
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat Seicento a Panda

Zajímavým jevem je v současnosti značný cenový rozdíl mezi nejlevnější variantou konkrétního modelu a tou nejdražší. Zatímco v roce 1998 stál sedan VW Passat od 602 316 (1,6i) do 844 670 Kč (2,8 V6 Syncro), dnes jeho cena začíná na 579 500 Kč (1,6i), ale v nejdražší verzi vás může přijít i na 1 118 700 Kč (3,2 FSI), tedy takřka na dvojnásobek. Nebereme v potaz vrcholnou současnou verzi R36 ani doplňkovou výbavu. A podobné je to v podstatě u všech modelových řad. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswageny Passat

Další příklady

V následující tabulce jsme pro vás připravili příklady jiných, namátkou vybraných frekventovaných vozů. Veškeré ceny v sobě zahrnují DPH. 

Vozy
Cena na podzim 1998
Cena na podzim 2008
BMW 316i Compact/ 116i
640 000 Kč
572 500 Kč
BMW 520i
1 310 500 Kč
907 500 Kč
Fiat Brava 1,4i/Bravo 1,4i
309 900 Kč
324 900 Kč
Ford Mondeo 1,6i
575 840 Kč
549 990 Kč
Honda Accord 2,0i
629 000 Kč
619 000 Kč
Mazda 323 HB/3
349 900 Kč
399 900 Kč
Mercedes – Benz C200/C180
1 013 714 Kč
779 000 Kč
Opel Astra 1,4 3dv.
394 900 Kč
399 900 Kč
Peugeot 306 1,4i/308 1,4i 3dv.
349 900 Kč
412 900 Kč
Renault Clio 1,2i 3dv.
264 900 Kč
234 900 Kč
Suzuki Vitara 1,6i/Grand Vitara 1,6i 3dv.
599 900 Kč
579 900 Kč
Volkswagen Golf 1,4i 3dv.
414 600 Kč
450 500 Kč
Toyota Corolla 1,4i/Auris 1,4i
318 000 Kč
344 900 Kč
Škoda Octavia 1,6i/1,4i
349 900 Kč
424 900 Kč
  
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 35 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků