Podívejme se spolu na ceny nových aut před desíti lety a zkusme je srovnat s těmi současnými. A třeba budeme překvapeni.
Ke vzniku tohoto článku nás inspirovalo předvolební reptání určitých skupin lidí na údajně stále klesající životní úroveň. Proti ní však hovoří některé ukazatele „blahobytu“, kam patří kromě přeplněných nákupních vozíků také prodeje nových osobních automobilů. Ty se podle statistik stále drží na velmi slušné úrovni, kromě toho je vysoký též počet zánovních vozů dovážených k nám ze zahraničí. Zkusme však nyní porovnat dostupnost osobního automobilu pro českého člověka dnes se situací na podzim roku 1998.
Budeme přitom vycházet z ceníkových cen a necháme stranou akční nabídky, které fungovaly již před desíti lety (klimatizace zdarma, doprodeje skladových zásob, apod.). Připomeňme ještě, že průměrná měsíční mzda v roce 1998 činila 11 705 Kč, zatímco ve druhém čtvrtletí letošního roku dosáhla 23 182 Kč. Vyvozování závěrů z následujícího srovnání necháme na každém čtenáři, neboť jsme si vědomi také toho, že kromě inflace na životní úroveň během daného desetiletí zapůsobil i růst cen za energie nebo bydlení. Z pochopitelných důvodů zde nebudeme ve většině případů srovnávat stejné vozy, ale vybereme vždy ty nejlevnější v daném modelu. Není třeba dodávat, že nová generace každého auta bývá větší, bezpečnější a lépe vybavená, roste však adekvátně tomu také jeho pořizovací cena?
Nejlevnější škodovka
Mezi nejlevnější auta na českém trhu patřila v roce 1998 Škoda Felicia. Ta stála v provedení LX s motorem 1,3i/40 kW 229 900 Kč. Dnes tvoří základ nabídky škodovky Fabia druhé generace, u provedení 1,2 HTP/44 kW dnes figuruje hodnota 249 900 Kč, přičemž v rámci sezónních akcí ji jsou dealeři v některých případech stlačit i pod hranici 200 000 Kč. Zajímavostí také zůstává, že dnes je oproti roku 1998 modelová paleta Škody Auto dvojnásobně rozsáhlá, ale škodovky již nepatří k nejlevnějším na trhu.
Škoda Felicia a její dnešní následnice Fabia II
Před desetiletím byl již v prodeji malý vůz Daewoo Matiz, jenž stál ve verzi S 210 900 Kč. Jeho současná podoba, Chevrolet Spark, je nyní vůbec nejprodávanějším vozem v segmentu minivozů a prodává se za 200 900 Kč, přičemž v kombinaci s kampaňovými cenami ji lze smrsknout až pod 150 000 Kč. Matiz byl v roce 1998 jedním z mála vozů, které byly levnější než Felicia.
Daewoo (v Evropě později Chevrolet) Matiz a Spark
Mezi ty další patřily třeba Fiat Seicento (209 900 Kč) nebo Kia Pride (199 950 Kč). Na jejich místech dnes k zákazníkům vyjíždějí Fiat Panda (189 900 Kč), resp. Kia Picanto (199 980 Kč).
Kia Pride a Picanto
Fiat Seicento a Panda
Zajímavým jevem je v současnosti značný cenový rozdíl mezi nejlevnější variantou konkrétního modelu a tou nejdražší. Zatímco v roce 1998 stál sedan VW Passat od 602 316 (1,6i) do 844 670 Kč (2,8 V6 Syncro), dnes jeho cena začíná na 579 500 Kč (1,6i), ale v nejdražší verzi vás může přijít i na 1 118 700 Kč (3,2 FSI), tedy takřka na dvojnásobek. Nebereme v potaz vrcholnou současnou verzi R36 ani doplňkovou výbavu. A podobné je to v podstatě u všech modelových řad.
Volkswageny Passat
Další příklady
V následující tabulce jsme pro vás připravili příklady jiných, namátkou vybraných frekventovaných vozů. Veškeré ceny v sobě zahrnují DPH.
Vozy | Cena na podzim 1998 | Cena na podzim 2008 |
BMW 316i Compact/ 116i | 640 000 Kč | 572 500 Kč |
BMW 520i | 1 310 500 Kč | 907 500 Kč |
Fiat Brava 1,4i/Bravo 1,4i | 309 900 Kč | 324 900 Kč |
Ford Mondeo 1,6i | 575 840 Kč | 549 990 Kč |
Honda Accord 2,0i | 629 000 Kč | 619 000 Kč |
Mazda 323 HB/3 | 349 900 Kč | 399 900 Kč |
Mercedes – Benz C200/C180 | 1 013 714 Kč | 779 000 Kč |
Opel Astra 1,4 3dv. | 394 900 Kč | 399 900 Kč |
Peugeot 306 1,4i/308 1,4i 3dv. | 349 900 Kč | 412 900 Kč |
Renault Clio 1,2i 3dv. | 264 900 Kč | 234 900 Kč |
Suzuki Vitara 1,6i/Grand Vitara 1,6i 3dv. | 599 900 Kč | 579 900 Kč |
Volkswagen Golf 1,4i 3dv. | 414 600 Kč | 450 500 Kč |
Toyota Corolla 1,4i/Auris 1,4i | 318 000 Kč | 344 900 Kč |
Škoda Octavia 1,6i/1,4i | 349 900 Kč | 424 900 Kč |