Víkendové čtení: luxus amerických aut 60. let

Nacházíme se ve druhé půli šedesátých let minulého století. Situace na světových trzích s automobily je zcela jiná než nyní...

Spojené státy prožívají období společenské a hospodářské prosperity a výkonné automobily s ohromnými motory a luxusním vybavením plní severoamerické silnice... Dnes nám to může znít jako pohádka, ale USA byly v těch časech automobilovou supervelmocí, které nemohla žádná jiná země na světě konkurovat. Vždyť zde připadal jeden automobil na dva obyvatele a továrny „velké trojky“ rok co rok překonávaly rekordy v počtech vyrobených vozů.

Festivalem Woodstock vyvrcholila éra nekomerční populární hudby, koncepce propagátora psychedelického vidění světa a LSD profesora Timothy Learyho nabývala přesných obrysů a k dokreslení této éry svobody a tolerance stačí dodat, že se v roce 1967 na špici americké hitparády na plných devět týdnů usadila skladba The Beatles s názvem All You Need is Love.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Cadillac Eldorado 1967 / Dodge Charger 1966 / Dodge Charger 1968
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Dodge Charger Daytona 1969 / Ford Mustang Shelby GT350H 1966 / Ford Mustang Shelby GT500KR 1968

Benzín stál tehdy pakatel, spotřebu paliva ani emise škodlivých plynů nikomu ještě v žaludku neležely a nikdo netušil, že již za několik málo let idylku zhatí první velká ropná krize. Jaký to rozdíl v porovnání s dneškem!

Ačkoli škodlivé emise produkované automobily se na celkovém světovém znečišťování ovzduší podílejí zanedbatelným podílem, stalo se z nich politické téma a předmět zájmu ekonomických skupin. Absolutistická doktrína „ekologie“ ovládá veřejné mínění a za její úspěšnost by se nemusel stydět žádný ze slavných světových diktátorů. Americký automobilový průmysl je v troskách, koncern General Motors na poslední chvíli unikl totálnímu krachu (někdejší jeho pilíře v podobě značek Oldsmobile a Pontiac byly zrušeny), Chrysler byl pohlcen Fiatem a Ford Motor Company nyní vyrábí po celém světě méně automobilů než jihokorejský Hyundai...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Thunderbird 1967 / Ford Thunderbird 1968 / Chevrolet Camaro 1967
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Chevrolet Corvette 1968 / Chevrolet Impala Super Sport 1966 / Chrysler Imperial 1967

Ale zpět do veselejší historie. Americké automobily konce šedesátých let jsou výkonné a do jejich základní výbavy rychle pronikají prvky, jaké v Evropě nejsou samozřejmostí dodnes. V roce 1968 je devět z deseti nových automobilů vybaveno automatickou převodovkou, klimatizací je opatřeno více než 40 % vozů a řízení s posilovačem má osm z deseti nově registrovaných aut. Pro lepší přehled vám nabízíme tabulku vybraných „luxusních“ prvků, jež naznačuje nejen jejich rozšíření, ale také trend vyjádřený růsty procentuálních podílů v letech 1966, 1967 a 1968. Některé z nich se dodávaly za příplatek, jiné se stávaly zcela standardní výbavou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Jeep Jeepster Commando Convertible 1967 / Lincoln Continental 1967

S předstihem před evropskou konkurencí tak americká auta na sklonku šedesátých let často disponovala kromě již zmíněných položek i posilovači řízení a brzd s omezovačem brzdného účinku na kolech zadní nápravy či dokonce primitivní verzí protiblokovacích soustav, zbarvenými okenními skly či elektrickým (příp. hydraulickým) olvádáním oken, sedadel nebo skládací střechy. Rozšíření části z těchto výbavových prvků si vyžádaly specifické podmínky dopravního provozu v USA (levný benzín, dlouhé vzdálenosti, vysoká hmotnost automobilů, atd.), ale v úhrnu se podílely na zvyšování aktivní bezpečnosti tím, že snižovaly námahu a únavu řidiče.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pontiac GTO 1967 / Pontiac Firebird 1967

Prvek výbavy

Podíl v nových osobních automobilech (%)

 

 

Průměrný příplatek v dolarech

 
1966
1967
1968
 
Automatická převodovka
83,6
86,7
89
200 – 225
Osmiválcový motor do V
76,6
83,9
84,6
105 – 340
Klimatizační jednotka
29,3
38
41,5
390
Posilovač řízení
66,6
74,3
80,6
100
Posilovač brzd
38,2
41,8
44,2
40 – 65
Elektrické ovládání sedadel
7,5
8,5
8,5
100
Elektrické ovládání oken
9,4
10,6
11
105
Determální skla
27,6
35
44,7
45

 

 

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 1.8
Rok výroby: 2004
Stav: 111 030 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 142 556 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků