Víkendové čtení: Bugatti Brescia sedmdesát let na dně jezera

Jak vypadá auto po desítkách let pod vodní hladinou? Podívejte se na čerstvě vyzdvižené Bugatti.

V sobotu 12. června se turistům na břehu švýcarského jezera Lago Maggiore poblíž města Ascony naskytla nezvyklá podívaná: za pomoci jeřábu se z něj totiž pomalu zdvihalo torzo sportovního vozu Bugatti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jak se zdá, vozy Bugatti v původním stavu lze stále ještě nacházet. Tento případ je však výjimečný tím, že se zřejmě jednalo o takřka nový a jen minimálně používaný automobil, jenž na dno jezera v hloubce zhruba 50 metrů dosedl před více než sedmdesáti lety. Hans Matti, respektovaný odborník na vozy značky Bugatti, podle dochovaného výrobního štítku dohledal, že se jedná o model Type 22 Brescia s karosérií málo známé značky Emaille, jenž byl prvně registrován 11. dubna 1925 ve francouzském Nancy.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Důvody a okolnosti utopení tohoto auta nejsou dnes zcela zřejmé. Podle dostupných informací byly tehdy švýcarskému dealerovi doručeny tři vozy tohoto typu, ale jen dva zákazníci byli nakonec ochotni zaplatit velmi vysoké dovozní clo. Třetí auto pak zřejmě propadlo státu a bezradní úředníci jej nakonec v roce 1937 „uklidili“ do jezera. Posledních sedm dekád tak toto Bugatti trávilo na svém pravém boku. První podvodní snímky naznačovaly, že půjde zřejmě o docela zachovalý exemplář, nicméně během jeho vyzvedávání se ukázalo, že právě pravá strana vozu prakticky chybí. Přesto je až s podivem, jak zachovalé některé jeho části po desítkách let pod vodou jsou, pneumatiky byly dokonce stále naplněny vzduchem! Jedna z nich však krátce po vyzdvižení s hlasitou ránou praskla.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tato jezerní královna má nyní projít kompletní renovací, aby pak v aukci posloužila fondu Damiano Tamagni, jenž se podílí na prevenci násilí mezi mládeží.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 5 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků