Víkendové čtení: Bugatti Brescia sedmdesát let na dně jezera

Jak vypadá auto po desítkách let pod vodní hladinou? Podívejte se na čerstvě vyzdvižené Bugatti.

V sobotu 12. června se turistům na břehu švýcarského jezera Lago Maggiore poblíž města Ascony naskytla nezvyklá podívaná: za pomoci jeřábu se z něj totiž pomalu zdvihalo torzo sportovního vozu Bugatti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jak se zdá, vozy Bugatti v původním stavu lze stále ještě nacházet. Tento případ je však výjimečný tím, že se zřejmě jednalo o takřka nový a jen minimálně používaný automobil, jenž na dno jezera v hloubce zhruba 50 metrů dosedl před více než sedmdesáti lety. Hans Matti, respektovaný odborník na vozy značky Bugatti, podle dochovaného výrobního štítku dohledal, že se jedná o model Type 22 Brescia s karosérií málo známé značky Emaille, jenž byl prvně registrován 11. dubna 1925 ve francouzském Nancy.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Důvody a okolnosti utopení tohoto auta nejsou dnes zcela zřejmé. Podle dostupných informací byly tehdy švýcarskému dealerovi doručeny tři vozy tohoto typu, ale jen dva zákazníci byli nakonec ochotni zaplatit velmi vysoké dovozní clo. Třetí auto pak zřejmě propadlo státu a bezradní úředníci jej nakonec v roce 1937 „uklidili“ do jezera. Posledních sedm dekád tak toto Bugatti trávilo na svém pravém boku. První podvodní snímky naznačovaly, že půjde zřejmě o docela zachovalý exemplář, nicméně během jeho vyzvedávání se ukázalo, že právě pravá strana vozu prakticky chybí. Přesto je až s podivem, jak zachovalé některé jeho části po desítkách let pod vodou jsou, pneumatiky byly dokonce stále naplněny vzduchem! Jedna z nich však krátce po vyzdvižení s hlasitou ránou praskla.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tato jezerní královna má nyní projít kompletní renovací, aby pak v aukci posloužila fondu Damiano Tamagni, jenž se podílí na prevenci násilí mezi mládeží.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 64 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků