Více výkonu a menší spotřeba pro čtyři kompaktní BMW

V červnu 2016 dojde ke generační výměně motorů u modelů BMW řady 1 a BMW řady 2 divize BMW M Performance, která ještě výrazněji vyzdvihne jejich sportovní charakter a elán. Nový řadový 6válec dosahuje výkonu 250 kW/340 k, což značí nárůst oproti předchůdci o 10 kW/14 k. Kromě větší síly a lepší dynamiky u těchto nových modelů snižuje spotřebu paliva produkci emisí CO2. Třílitrová jednotka s pokrokovou technologií přeplňování M Performance TwinPower Turbo je výsledkem nejnovějšího vývoje BMW Group. S nárůstem dynamických parametrů a zvýšením účinnosti přichází i nové označení modelů: BMW M140i 3dveřové (kombinovaná spotřeba paliva: 7,8 l/100 km; kombinované emise CO2: 179 g/km), BMW M140i 5dveřové (kombinovaná spotřeba paliva: 7,8 l/100 km; kombinované emise CO2: 179 g/km), BMW M240i Coupé (kombinovaná spotřeba paliva: 7,8 l/100 km; kombinované emise CO2: 179 g/km) a BMW M240i Cabrio (kombinovaná spotřeba paliva: 8,3 l/100 km; kombinované emise CO2: 189 g/km).

Zvýšení výkonu znamená, že noví členové skupiny vozidel BMW M Performance nyní nabízejí shodný výkon, jakého dosahovalo BMW řady 1 M Coupé vyráběné v letech 2011 a 2012. Zrychlení z 0 na 100 km/h jim zabere o 0,3 s kratší dobu než v případě předchůdců, a to při snížení spotřeby paliva a produkce emisí (dle testovacího cyklu EU) o 7 procent. Třídveřové a pětidveřové BMW M140i, BMW M240i Coupé a BMW M240i Cabrio jsou standardně vybaveny 6stupňovou manuální převodovkou, přičemž v rámci volitelné výbavy lze zvolit i nejnovější verzi 8stupňové převodovky Steptronic Sport. Kromě tradiční verze s pohonem zadních kol lze ke všem čtyřem modelům objednat i inteligentní pohon všech kol BMW xDrive.

Nový řadový 6válec s technologií M Performance TwinPower Turbo nastavuje nová měřítka v oblasti výkonu, hospodárnosti a kultivovanosti chodu. 

Motor vyvinutý pro čtveřici kompaktních expresů se od konkurentů odlišuje bleskurychlými reakcemi, vysokootáčkovým charakterem a příkladnou hospodárností. Podávaný výkon je doprovázen intenzivním, silně emotivním zvukem, který je charakteristický pro řadové 6válcové BMW. Nová jednotka s hliníkovou klikovou skříní a hlavou válců posunuje typicky kultivovaný chod 6válcových motorů na novou úroveň i zásluhou účinnějšího odhlučnění. Dvoukomorové turbodmychadlo TwinSroll, integrované do litých výfukových svodů, je extrémně účinné – kromě kompaktních rozměrů pomáhá jeho činnosti i přítomnost nepřímého mezichladiče stlačeného vzduchu. Ke snižování emisí přispívá elektricky řízený obtokový ventil a katalyzátor umístěný v těsné blízkosti motoru.

Nejnovější generace systému variabilního ovládání ventilů VALVETRONIC poskytuje přesnou regulaci zátěže motoru a zlepšuje reakce motoru, stejně tak jako jeho hospodárnost. Technologie obsažené v souboru M Performance TwinPower Turbo dotváří variabilní časování vačkových hřídelů na sací i výfukové straně, známé jako Double-VANOS. I další specifické součásti pomáhají k dosažení výjimečné rovnováhy mezi radostí z jízdy a nízké spotřeby paliva – za zmínku stojí vodní čerpadlo pracující podle aktuální potřeby, elektronicky řízené olejové čerpadlo, řízení s elektrickým posilovačem, funkce Auto Start Stop, systém rekuperace kinetické energie a mnoho dalších řešení, která byla vyvinuta pod hlavičkou BMW EfficientDynamics.

Klíčovou vlastností motoru je schopnost lineární dodávky výkonu potřebného k drtivé akceleraci od nízkých až po vysoké otáčky. Nová jednotka přináší největší točivý moment 500 Nm již v rozmezí 1500–4500 min-1 a dosahuje maximálního výkonu 250 kW/340 k při 5500 min-1.

6stupňová manuální převodovka s funkcí vyrovnávání otáček pro hladší řazení, 8stupňová převodovka Steptronic Sport se změněnými převodovými poměry. 

Technické inovace navržené pro zvýšení radosti z jízdy při optimální hospodárnosti pomáhají i při přenosu síly na poháněná kola. Standardně dodávaná manuální 6stupňová převodovka umožňuje v kompaktních automobilech BMW M Performance výjimečně hladké změny převodových stupňů zejména díky vylepšené funkci vyrovnávání otáček. Řídicí jednotka převodovky zvyšuje přesnost řazení při podřazování pomocí cílené úpravy otáček (tzv. meziplynu). Když řidič řadí nižší rychlostní stupeň, zvýší se otáčky motoru na úroveň, která je ideální pro cílový rychlostní stupeň.

V rámci volitelné výbavy lze nejnovější generaci řadového 6válce spojit i s novou verzí 8stupňové převodovky Steptronic Sport. K hospodárnějšímu provozu dále přispívá širší rozpětí převodových poměrů a vylepšená vnitřní účinnost samočinné převodovky, která je součástí standardní výbavy u verzí s pohonem všech kol. Možnost podřazování o více stupňů najednou umožňuje ještě rychlejší změny rychlostních stupňů a okamžité reakce na pohyby plynového pedálu. Jízdní komfort a hlučnost snižuje tlumič vibrací reagující na otáčky motoru. 8stupňová převodovka Steptronic Sport zajišťuje mimořádně rychlé řazení a ve spojení s funkcí Launch Control poskytuje efektivní přenos sil s optimalizovanou úrovní trakce. Současně využívá i prediktivní strategii řazení. To znamená, že řídicí jednotka převodovky analyzuje danou jízdní situaci a pomocí navigačního systému i profil trati a na základě získaných dat poté určuje nejlepší okamžik pro změnu rychlostního stupně.

Lepší dynamika při nižší spotřebě paliva: zrychlení zkrácené až o 0,3 s, spotřeba paliva nižší až o 7 procent. 

Větší zásoba síly nového motoru se projevuje také citelným zlepšením zrychlení. Tří- a pětidveřové BMW M140i zrychlí se standardní manuální převodovkou z 0 na 100 km/h za 4,8 s, respektive za 4,6 s při použití 8stupňové převodovky Steptronic Sport. To znamená, že nové modely dosáhnou rychlosti 100 km/h o 0,3 s dříve než jejich předchůdci. Stejného zlepšení bylo dosaženo také u tří- a pětidveřových modelů BMW M140i xDrive, které zvládnou stejný úkol za pouhých 4,4 s. Kombinovaná spotřeba paliva dle testovacího cyklu EU u BMW M140i (tří- a pětidveřového) dosahuje pouhých 7,8 litru na 100 kilometrů (samočinná převodovka: 7,1 l/100 km), v případě modelů BMW M140i xDrive činí kombinovaná spotřeba 7,4 litru na 100 kilometrů. V praxi to znamená snížení spotřeby paliva ve srovnání s předchůdci o 3 až 5 procent. Emise CO2 dosahují hodnoty 179 gramů na kilometr v případě modelů s pohonem zadních kol (samočinná převodovka: 163 g/km) a 169 gramů na kilometr u verzí s pohonem všech kol xDrive.

BMW M240i Coupé zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 4,8 s (samočinná převodovka: 4,6 s), při použití pohonu všech kol dokonce za 4,4 s. V obou případech znamenají tyto časy zlepšení o 0,2 s. Hodnoty spotřeby paliva a emisí jsou proti předchůdcům v rámci testovacího cyklu EU o 4 až 7 procent nižší. BMW M240i s manuální převodovkou nyní vyniká spotřebou pouhých 7,8 litru paliva na 100 kilometrů, v případě 8stupňové převodovky Steptronic Sport dokonce 7,1 litru paliva na 100 kilometrů. Kombinovaná spotřeba BMW M240i xDrive Coupé činí 7,4 litru na 100 kilometrů (emise CO2: 169 g/km).

Obě varianty otevřených modelů BMW M Performance vystřelí z klidu na 100 km/h o 0,3 s rychleji než dříve. U BMW M240i Cabrio činí hodnota zrychlení 4,9 s (samočinná převodovka: 4,7 s), u modelu BMW M240i xDrive Cabrio pak 4,6 s. Kombinovaná spotřeba paliva a hodnoty emisí CO2 dle testovacího cyklu EU poklesly o 2 až 6 procent. Ve spojení s manuální převodovkou spotřebuje tento model pouze 8,3 litru paliva na 100 kilometrů (emise CO2: 189 g/km), v případě použití 8stupňové převodovky Steptronic Sport dokonce 7,4 litru na 100 kilometrů (emise CO2: 169 g/km). BMW M240i xDrive Cabrio dosahuje kombinované spotřeby paliva 7,8 litru na 100 kilometrů (emise CO2: 179 g/km).

Se zdokonalenými motory přichází i širší nabídka specifické výbavy kompaktních automobilů BMW M Performance, která ještě umocňuje jízdní zážitky a sportovní ambice. V rámci sériové výbavy je připraven například o 10 mm snížený sportovní podvozek M Sport, M 18palcová kola z lehkých slitin s dvojitými paprsky, M Sport brzdová soustava, variabilní sportovní řízení s funkcí Servotronic, specifický M aerodynamický paket a vnější zpětná zrcátka lakovaná šedou metalickou barvou Ferric Grey. V interiéru zaujmou zejména sportovní sedadla čalouněná kombinací látky a Alcantary s modrými kontrastními švy, M kožený volant a opěrka pro levou nohu, obojí s logem M.

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků