Česká obchodní inspekce podrobila důkladné kontrole 27 prodávaných aut. Z nich plná třetina měla stočený tachometr.
Ve všech pěti pražských autobazarech, do kterých vloni během kontrolní akce přišli pracovníci České obchodní inspekce, našli závažné prohřešky proti zákonu o ochraně spotřebitele.
Jen o málo lepší situace byla na Moravě a ve Slezsku. Tam ČOI zjistila problémy v 70 procentech (kraj Olomoucký a Moravskoslezský) či v 71,4 procenta (kraje Jihomoravský a Zlínský). Naopak nejméně závad zjistili při kontrolách autobazarů v Ústeckém a Libereckém kraji. Ze dvanácti pouze ve čtyřech. Celkem bylo zkontrolováno 65 autobazarů. Závady se nalezly v 37 z nich, což je téměř 60 procent.
Nejčastěji inspektoři zaznamenali klamání spotřebitele a užívali nekalé obchodní praktiky, zaznamenali také neinformování spotřebitelů o možnostech reklamace a skutečných vlastnostech vozu.
Inspektoři nechali během kontrol také 27 prodávaných vozů prověřit soudními znalci. Ti pak zjistili, že u devíti prodejci uváděli nižší stav najetých kilometrů oproti skutečnosti.
"Jednalo se například o Volkswagen Passat 1,9 TDi, kdy v nabídce byl uveden stav tachometru 210 600 km. Dle ukazatele na palubní desce bylo ujeto 210 616 km. Ze znaleckého posudku vyplynulo, že toto vozidlo mělo již v září 2015 najeto 276 135 km. Stav kilometrů byl tak snížen nejméně o 65 519 km," uvádí konkrétní příklad mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
Dalším vozidlem s vyšším rozdílem ujetých kilometrů byla například také Škoda Octavia Combi 4x4. Na vývěsce umístěné ve vozidle byl uveden stav 150 000 km. Na ukazateli byl stav 146 545 km. Podle zjištění znalce ale mělo vozidlo již v dubnu 2016 najeto 200 594 km. Rozdíl v kilometrech tak činil nejméně 50 594 km.
Ještě závažnější je zatajování dříve provedených závažných oprav . "V 8 případech bylo zjištěno, že byly prováděny rozsáhlejší opravy (například po havárii), přičemž tato skutečnost nebyla spotřebiteli sdělena," dodává Fröhlich.
Podle něho je tak evidentní, že prodej ojetých vozidel je stále problematický a dochází při něm k používání nekalých obchodních praktik. Spotřebitel často buď není informován vůbec, případně mylně o podstatných údajích, které jsou pro něj podstatné při rozhodování o případné koupi ojetého vozu.