Většina aut starších než z roku 1997 nebude smět do emisních zón

Obcím, které mohou a chtějí zavést na svém území nízkoemisní zóny, umožní vytěsnit z ulic hůře spalující vozy nařízení vlády připravované ministerstvem životního prostředí.

Předpis poslaný do připomínkového řízení počítá s vydáváním plaket platných na celém území Česka, většina aut zaregistrovaných před rokem 1997 na ně nebude mít nárok. Plakety budou dokladovat příslušnost vozidla ke konkrétní emisní kategorii. Umožní vjezd do jakékoli obce, která na svém území nízkoemisní zónu vyhlásí. 

Zájem o zavedení emisní zóny projevilo podle deníku Dnes lázeňské město Klimkovice, v Praze možnost vytyčení zón posuzuje zvláštní pracovní skupina.

Novinku po vzoru Německa zavedli do českého práva zákonodárci schválením novely zákona o ovzduší. Nařízení vlády pravidla dané zákonem upřesňuje. Po schválení nařízení budou moct obce vlastním nařízením stanovit, které emisní kategorie budou moct na jejich území vjíždět.

Zóny budou moct být podle zákona jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Budou je moct zřizovat i radnice lázeňských měst.

Plaketa bude stát 150 korun, polovina výnosu z jejího prodeje půjde do obecních kas, druhá polovina bude sloužit na pokrytí výroby známek, kterou bude zajišťovat Státní fond životního prostředí. „Do budoucna se počítá se zakotvením kompatibilnosti českého a německého systému nízkoemisních zón a vzájemného uznávání emisních plaket,“ uvádí nařízení.

Čtyři pásma

Podle stáří a emisních kategorií budou auta rozdělena do čtyř pásem, přičemž nejstarším s nejvyššími emisemi - zaregistrovaným před rokem 1997 - plakety vydávány nebudou, bude tak pro ně platit v obcích se zónami zákaz vjezdu. Kategorie dva až čtyři budou odstupňovány podle emisí. Odlišovat je bude barva - červená pro druhou kategorii, žlutá pro třetí a zelená pro čtvrtou. Platnost plaket bude neomezená. Aby nešlo plaketu přenášet, bude na ní zaznamenána registrační značka vozidla. Obce a další distributoři povedou evidenci vydaných plaket.

Rozdělení automobilů do emisních kategorií se má lišit podle toho, zda jde o vozidla se vznětovými, či zážehovými motory. Přísnější podmínky přitom budou platit pro vznětové motory, především s ohledem na emise jemného prachu, které patří k neproblematičtějším znečišťujícím látkám ve vztahu k překračování emisních limitů. Elektromobily, hybridní auta nebo vozy používající jako palivo bioplyn a bioethanol budou mít automaticky nárok na zelenou plaketu. Motorky zaregistrované před rokem 1993 budou spadat do první kategorie, mladší automaticky do čtvrté.

Zdroj:E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků