Veteránský věk se zvýší o pět let, registraci stvrdí nové testy

Stárnutí je přirozený jev jakéhokoli života. Stejně jako stárne lidská populace, stárnou i auta, kterými jezdíme, a nyní se zřejmě zvýší také věk pro jejich zařazení do veteránského věku. Z dosavadních pětadvaceti let chce Ministerstvo dopravy tuto hranici posunout na třicet roků. Tím prý jen reaguje na změnu, kterou loni provedla Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA).

„Původní stáří pro historická vozidla stanovila FIVA před desítkami let, kdy situace na trhu motorových vozidel, provoz na pozemních komunikacích i vozový park vypadaly zcela jinak,“ řekl AutoRevue.cz Marek Illiaš z tiskového oddělení Ministerstvo dopravy.

„S postupným zvyšováním počtu vozidel a zlepšování jejich kvality a životnosti bylo zřejmé, že za stanovených podmínek by každé druhé či třetí vozidlo splňovalo nastavené kritérium, což je proti duchu původní myšlenky zachovávat vozidla představující historické a kulturní dědictví v provozuschopném stavu, a pro celý systém by to znamenalo devalvaci. Proto FIVA zvýšila limit a není tedy vyloučeno, že v budoucnosti se hranice bude dále zvyšovat.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zatímco za mladší vozidla se bude platit ekologická daň, veteráni jsou při první přeregistraci osvobozeni od nutnosti platit ekologický poplatek. Ten se určuje podle toho, jakou emisní normu vozidlo plní. U aut starších 19 let je to většinou 10 tisíc korun. Veteránské vozy rovněž spadají do výrazně nižších sazeb povinného ručení.

Vyhláška dále upravuje způsob testování pro registraci vozidel do kategorie autoveteránů. Podle zástupců ministerstva dopravy totiž ne každý vůz starší 30 let představuje ono dědictví z minulosti. Registr historických a sportovních vozidel (zelené SPZ) nyní obsahuje přibližně 15 tisíc historických automobilů, které používají registrační značku s alfanumerickým znakem „V“. Celkově na českých silnicích jezdí zhruba 270 tisíc osobních a lehkých užitkových aut starších 30 let.

Ministerstvo průmyslu a obchodu počítá s tím, že by ekologickou daň nově rozšířilo i na vozy plnící emisní normu euro 3, na které se dosud nevztahovala. Poplatek nejméně tři tisíce korun by tak platili i majitelé vozů vyrobených v letech 2000 až 2006.

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků