Veteránský věk se zvýší o pět let, registraci stvrdí nové testy

Stárnutí je přirozený jev jakéhokoli života. Stejně jako stárne lidská populace, stárnou i auta, kterými jezdíme, a nyní se zřejmě zvýší také věk pro jejich zařazení do veteránského věku. Z dosavadních pětadvaceti let chce Ministerstvo dopravy tuto hranici posunout na třicet roků. Tím prý jen reaguje na změnu, kterou loni provedla Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA).

„Původní stáří pro historická vozidla stanovila FIVA před desítkami let, kdy situace na trhu motorových vozidel, provoz na pozemních komunikacích i vozový park vypadaly zcela jinak,“ řekl AutoRevue.cz Marek Illiaš z tiskového oddělení Ministerstvo dopravy.

„S postupným zvyšováním počtu vozidel a zlepšování jejich kvality a životnosti bylo zřejmé, že za stanovených podmínek by každé druhé či třetí vozidlo splňovalo nastavené kritérium, což je proti duchu původní myšlenky zachovávat vozidla představující historické a kulturní dědictví v provozuschopném stavu, a pro celý systém by to znamenalo devalvaci. Proto FIVA zvýšila limit a není tedy vyloučeno, že v budoucnosti se hranice bude dále zvyšovat.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zatímco za mladší vozidla se bude platit ekologická daň, veteráni jsou při první přeregistraci osvobozeni od nutnosti platit ekologický poplatek. Ten se určuje podle toho, jakou emisní normu vozidlo plní. U aut starších 19 let je to většinou 10 tisíc korun. Veteránské vozy rovněž spadají do výrazně nižších sazeb povinného ručení.

Vyhláška dále upravuje způsob testování pro registraci vozidel do kategorie autoveteránů. Podle zástupců ministerstva dopravy totiž ne každý vůz starší 30 let představuje ono dědictví z minulosti. Registr historických a sportovních vozidel (zelené SPZ) nyní obsahuje přibližně 15 tisíc historických automobilů, které používají registrační značku s alfanumerickým znakem „V“. Celkově na českých silnicích jezdí zhruba 270 tisíc osobních a lehkých užitkových aut starších 30 let.

Ministerstvo průmyslu a obchodu počítá s tím, že by ekologickou daň nově rozšířilo i na vozy plnící emisní normu euro 3, na které se dosud nevztahovala. Poplatek nejméně tři tisíce korun by tak platili i majitelé vozů vyrobených v letech 2000 až 2006.

Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků