Veteránský věk se zvýší o pět let, registraci stvrdí nové testy

Stárnutí je přirozený jev jakéhokoli života. Stejně jako stárne lidská populace, stárnou i auta, kterými jezdíme, a nyní se zřejmě zvýší také věk pro jejich zařazení do veteránského věku. Z dosavadních pětadvaceti let chce Ministerstvo dopravy tuto hranici posunout na třicet roků. Tím prý jen reaguje na změnu, kterou loni provedla Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA).

„Původní stáří pro historická vozidla stanovila FIVA před desítkami let, kdy situace na trhu motorových vozidel, provoz na pozemních komunikacích i vozový park vypadaly zcela jinak,“ řekl AutoRevue.cz Marek Illiaš z tiskového oddělení Ministerstvo dopravy.

„S postupným zvyšováním počtu vozidel a zlepšování jejich kvality a životnosti bylo zřejmé, že za stanovených podmínek by každé druhé či třetí vozidlo splňovalo nastavené kritérium, což je proti duchu původní myšlenky zachovávat vozidla představující historické a kulturní dědictví v provozuschopném stavu, a pro celý systém by to znamenalo devalvaci. Proto FIVA zvýšila limit a není tedy vyloučeno, že v budoucnosti se hranice bude dále zvyšovat.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zatímco za mladší vozidla se bude platit ekologická daň, veteráni jsou při první přeregistraci osvobozeni od nutnosti platit ekologický poplatek. Ten se určuje podle toho, jakou emisní normu vozidlo plní. U aut starších 19 let je to většinou 10 tisíc korun. Veteránské vozy rovněž spadají do výrazně nižších sazeb povinného ručení.

Vyhláška dále upravuje způsob testování pro registraci vozidel do kategorie autoveteránů. Podle zástupců ministerstva dopravy totiž ne každý vůz starší 30 let představuje ono dědictví z minulosti. Registr historických a sportovních vozidel (zelené SPZ) nyní obsahuje přibližně 15 tisíc historických automobilů, které používají registrační značku s alfanumerickým znakem „V“. Celkově na českých silnicích jezdí zhruba 270 tisíc osobních a lehkých užitkových aut starších 30 let.

Ministerstvo průmyslu a obchodu počítá s tím, že by ekologickou daň nově rozšířilo i na vozy plnící emisní normu euro 3, na které se dosud nevztahovala. Poplatek nejméně tři tisíce korun by tak platili i majitelé vozů vyrobených v letech 2000 až 2006.

Mini One 1.198
Rok výroby: 2015
Stav: 41 915 km
Cena: 300 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 119 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2007
Stav: 168 571 km
Cena: 135 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků