Veterán na neděli: Mercedes-Benz SL(R107)

Letos si příznivci třícípé hvězdy připomínají 40 let od premiéry třetí generace roadsterů, která se vyráběla více než osmnáct let.

Třetí generace sportovních roadsterů Mercedes-Benz SL (Sport Leicht) se vyznačovala elegantním stylem, sportovními výkony a vysokou mírou bezpečnosti. Její konstrukce byla tak nadčasová, že ve výrobě vydržela z dnešního hlediska neuvěřitelných 18 let (od jara 1971 do léta 1989), během nichž vzniklo celkem 237 287 roadsterů.

Pevná skládací střecha čekala před 40 lety ještě na své znovuobjevení, ale majitelé roadsteru SL s plátěnou střechou dostávali k vozu tzv. hardtop, tedy odnímatelnou pevnou střechu ve stylu kupé, která umožňovala komfortní provoz i v zimním období.

Karoserie byla 4,39 metru dlouhá, 1,79 metru široká a jen 1,30 metru vysoká.

Příkladná bezpečnost

V 60. letech se už začaly výrazně projevovat negativní důsledky masového motorismu v podobě znečištěného ovzduší a tragických statistik nehodovosti. Značka Mercedes-Benz měla v té době již velmi bohaté zkušenosti na poli pasivní bezpečnosti, které plně zúročila v konstrukci roadsteru SL.

Jeho karoserie dostala přesně definované deformační zóny a vyztužené sloupky A, palivová nádrž byla uložena na chráněném místě nad zadní nápravou a celý interiér byl navržen s ohledem na minimalizaci rizika poranění cestujících v případě nehody. Tříbodové bezpečnostní pásy a opěrky hlavy byly od začátku samozřejmostí, od roku 1980 se montovalo ABS a od roku 1982 airbag pro řidiče.

S typem 350 SL (147 kW/200 k) uvedeným do prodeje na jaře 1971 a 450 SL (165 kW/225 k), který následoval o dva roky později, se poprvé objevil pod kapotou vozu SL vidlicový osmiválec. Postupně následovala celá řada dalších typů s šestiválcovými a osmiválcovými motory, špičková verze 500 SL dosahovala v posledních letech výroby výkonu 180 kW (245 k).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz SL je legenda, která nemá zapotřebí časté střídání generací.
 
Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 385 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.498
Rok výroby: 2010
Stav: 33 868 km
Cena: 150 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 6 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků